Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jun 19, 2018 6:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1089 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 69, 70, 71, 72, 73  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre nov 24, 2017 8:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 189
Ort: Sandefjord,Norway
:thumbright: blir brutalt!

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 26, 2017 10:47 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2553
Ort: Bollebygd
:headbang:

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 01, 2017 1:11 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1035
Ort: Torshälla
Tackar! Vi får se hur det kommer att lira :)

Tog och mätte upp radialkastet mellan motorn och sprängkåpan, var 0.2mm i höjdled, dvs. kåpan var 0.2mm lägre.
Gör om styrpinnarna så dom blir 0.1mm offset :)
Bild

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 01, 2017 7:41 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Inlägg: 1804
Ort: Sävar
bara en liten fråga,blir inte det lite halv svårt att mäta det där igentligen
vad händer då motorn varvar med oljetryck och centrar vevaxeln?

ta det inte som något negatift!.

iofs så vet jag inte hur mycket veven Centrar till sig häller men lite grann lär de väl göra misstänker jag.


förövrigt Snyggt bygge,smyg följer dig på facebook också! :thumbright: 8)

_________________
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 01, 2017 3:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 189
Ort: Sandefjord,Norway
Bra fråga, tenker også på at med dom effekter herrn åker med, vil vel veven også vri seg som en orm? Men det tar kanskje flexplattan opp?

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 01, 2017 4:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1408
Ort: Vällingby
Pro-Mille skrev:
... radialkastet mellan motorn och sprängkåpan, var 0.2mm i höjdled, dvs. kåpan var 0.2mm lägre.

Äh!!!
Han har väl skrivit fel, det är ju en amerikanare så det ska väl vara 0,2"??? :doh:
Det lilla tas ju säkert upp av allt glapp... :hihi:

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 01, 2017 6:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 06, 2015 11:03 pm
Inlägg: 17
Kollat så att inte indikatorstativet sviktar så att mätningen blir felaktig? Om vevaxeln ligger horisontalt så är det rätt vanligt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 01, 2017 6:30 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5226
Ort: Lykksällä
Roger Berglund skrev:
bara en liten fråga,blir inte det lite halv svårt att mäta det där igentligen
vad händer då motorn varvar med oljetryck och centrar vevaxeln?

ta det inte som något negatift!.

iofs så vet jag inte hur mycket veven Centrar till sig häller men lite grann lär de väl göra misstänker jag.


förövrigt Snyggt bygge,smyg följer dig på facebook också! :thumbright: 8)


Vad har man för spel på ramlagrena + det delat i två om jag inte tänker fel...och då är det i värsta fall utan minsta droppe olja eller monteringsklet mellan. Lär göra bra lite

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 01, 2017 8:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1035
Ort: Torshälla
Har gjort styrpinnarna nu, och har bara ett par hundradelar fel nu.

Har lagerspel på 6-7hundradelar och nu utan oljetryck så är vevaxeln max. 3-3.5hundradelar lägre i blocket.
Så istället för 0.2mm så är felet troligen 0.23mm.

Ska mäta med en vippklocka och en annan magnetfot imorgon, en bra magnetfot sviktar inte.
Men vad vet jag.. Har ju bara hållt på med svarvning och fräsning i 25år :hihi:

Skulle vara kul och mäta på en Cheva motor och låda från 60-70talet och se hur fel dom är :D

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 01, 2017 9:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 569
Ort: Dingle
Jag gjorde bort mig rätt kraftigt en gång p.g.a sviktande magnetfot.
Var ingen motor men en dags arbete och 5000 i material.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 3:30 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1035
Ort: Torshälla
Ja visst det kan ju bli fel om magnetfoten skulle svikta, kollade med en vippklocka och lättare magnetfot fick samma resultat.

Fick äntligen nya packningar till styrsnäckan, tog en hel vecka med Postnord från Uppsala till Torshälla :hihi:
Fick ihop styrsnäckan och kunde lyfta i motorn efter det.

Bild

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 06, 2017 12:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 524
Ort: Kungsör
Stiligt och ordning på grejerna som vanligt Jimmy :thumbright:

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 28, 2018 1:21 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1035
Ort: Torshälla
Var till Dahlbäck Racing idag (lördag) och bromsade Chevan.
1281whp och 1463Nm med 1.4bar :)
Testade ett par svep med mer laddtryck men bänken orkade inte hålla emot.
Körde så klart dom 17milen upp till Borlänge och hem med Chevan för egen maskin :)

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 28, 2018 9:03 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Inlägg: 42
Ort: södre skåne
imponerande


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 28, 2018 9:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1408
Ort: Vällingby
Lättrycksturbo??? :hihi:

:thumbright:

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1089 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 69, 70, 71, 72, 73  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010