Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre maj 29, 2020 4:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 72, 73, 74, 75, 76  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: mån maj 13, 2019 5:02 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2492
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Kul att följa utvecklingen vidare på bilen, fälgarna är ju riktigt feta !

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: mån maj 13, 2019 7:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 233
Bra fräck den där.. kromfärgen såg bra ut ändå.. nån länk till den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: tis maj 14, 2019 3:09 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1061
Ort: Torshälla
Kromfärgen köpte jag ifrån https://www.stardustcolors.co.uk/37-chrome-paint

Finns mycket olika specialfärger där. :)

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: sön sep 08, 2019 10:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1061
Ort: Torshälla
Dags för en uppdatering.

Körde StreetWeek med bilen, dock så ville inte convertern fungera hela veckan.
Uppe i Hudiksvall märkte jag när bilen varmkördes på pallbockar att oljetrycket i lådan försvann.
Materialet från lockup lamellerna hade släppt och täppt igen oljesilen, tvättade det och bytte olja och spinnonfilter och lådan fungerade igen.
Körde som bäst 6.15 196km/h under veckan, dock hann jag aldrig testa och stalla med lustgasen.
Eller vågade inte pga. converter strulet.
Lådan ville gå varm på transporterna pga. ingen lockup, hade ju husvagn efter bilen.
Bytte olja och filter i lådan igen i Orsa för säkerhets skull.
Nere i Lindesberg började convertern dragga så det blev svårtkört, lyckades ändå köra en 6.16 195km/h repa.
Vi packade ihop allt och körde hem, hade blivit femma i klassen True Street om jag hade fullföjt tävlingen men vi bestämde att bryta.

Tog ner lådan några dagar senare och sickade convertern till Circle D i USA, dom meddelande en vecka senare att
dom hade byggt ihop convertern fel därav brann lockupen upp.
Anders på AE Bil & Transmission kollade genom lådan, bytte lameller på 2an och 3an.

Fick ihop bilen ett par veckor sedan.
Körde i lördags på Kjula med bilen.
Kopplade på lustgasen under stallning med transbrake.
körde nytt PB 9.21@222km/h men blåste ett tryckrör efter 7.3sekunder.
Körde dock 5.93@196km/h på 201 meter och 1.39 i 60fot som bäst :)

Bild

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: mån sep 09, 2019 1:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 587
Ort: Kungsör
Grattis till nytt PB :thumbright: Imponerande prestanda med den vikten, riktigt grymt!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: mån sep 09, 2019 4:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 740
Ort: Ljusdal
Det kanske står i tråden, men jag genar lite å frågar, vad är gjort med bakvagnen, kanske den utvecklats i flera steg, ser iaf på nån bild från importen att undre länkarm inte är original.
Frågar därför jag har en -67:a (lika bakvagn) och det går f@n inte att starta från stillastående utan groteska hjulstuds (automatlåda).
Läst att man brukar ändra vinkeln på de övre länkarmarna så de pekar mer nedåt, eller har du numera en helt annan hjulupphängning bak?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: mån sep 09, 2019 5:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2492
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Trist att det strulat, men det lär ju "gå åt" en hel del transmission innan man får ett sådant hjullyft !
Riktigt fett !

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: mån sep 09, 2019 9:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 1057
Ort: bjursås
Vi saknade dig på Dragweek ;)
Kul att du fick till det till slut , men synd att du missade SW :(
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: ons sep 11, 2019 12:36 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1061
Ort: Torshälla
Thunderbo1t skrev:
Det kanske står i tråden, men jag genar lite å frågar, vad är gjort med bakvagnen, kanske den utvecklats i flera steg, ser iaf på nån bild från importen att undre länkarm inte är original.
Frågar därför jag har en -67:a (lika bakvagn) och det går f@n inte att starta från stillastående utan groteska hjulstuds (automatlåda).
Läst att man brukar ändra vinkeln på de övre länkarmarna så de pekar mer nedåt, eller har du numera en helt annan hjulupphängning bak?


Jag har GobalWest övre stag (justerbara) och nedre är likaså från GlobalWest.
Har dock gjort om fjäderfästet på nedre pga att jag ville få fjäder mer rakt upp mot övre fjädersäte i ramen.
Sedan har jag dubbelt justerbara QA1 stötdämpare.
Fjädrarna är några Moog Cargo.
Jag får oxå hjulstuds men bara på blöt asfalt

Mvh. Jimmy

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: ons sep 11, 2019 12:37 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1061
Ort: Torshälla
Daniel-635 skrev:
Trist att det strulat, men det lär ju "gå åt" en hel del transmission innan man får ett sådant hjullyft !
Riktigt fett !

Jo drivlinan lever ett hårt liv i en 2tons raggarbil som ska flyga :hihi:



p.hedman skrev:
Vi saknade dig på Dragweek ;)
Kul att du fick till det till slut , men synd att du missade SW :(
/ Peter

Vore kul att köra Dragweek igen, vi får se hur det blir framöver. :)

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: tor sep 12, 2019 9:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 740
Ort: Ljusdal
Jag har GobalWest övre stag (justerbara) och nedre är likaså från GlobalWest.
Har dock gjort om fjäderfästet på nedre pga att jag ville få fjäder mer rakt upp mot övre fjädersäte i ramen.
Sedan har jag dubbelt justerbara QA1 stötdämpare.
Fjädrarna är några Moog Cargo.
Jag får oxå hjulstuds men bara på blöt asfalt

Mvh. Jimmy[/quote]

Tack för svaret!
Inte mer gjort än så alltså!?!
Då borde det finnas hopp, eh, att det går att lösa utan större ingrepp :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: fre sep 13, 2019 12:58 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1061
Ort: Torshälla
Thunderbo1t skrev:
Tack för svaret!
Inte mer gjort än så alltså!?!
Då borde det finnas hopp, eh, att det går att lösa utan större ingrepp :thumbright:


Inget mer än att balken var övre stagen är fästa i är boxad.

Fram kör jag med QA1 enkeljusterbara dämpare, kan bara ställa returen. Dom går isär lätt.
Och BB fjädrar som är kapade ett varv. Original länkarmar, nedre boxade vid inre bussningen.
Orginal Moog bussningar fram, polyerthan på stagen som går framåt.

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: sön sep 22, 2019 9:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1061
Ort: Torshälla
Körde igår på Kjula Dragway med bilen.

Lyckades köra nytt PB 9.12@245km/h :)

Bild

Bild

Bild

Bilen vrider sig bra i starten, blir och bygga dit kränghämmare bak på bilen.
Bild

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: sön sep 22, 2019 10:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 1057
Ort: bjursås
Grattis och fränt :)
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: ons okt 02, 2019 9:03 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 192
Ort: Sandefjord,Norway
riktig kul!

så nå avsluttes sesongen med fungerande bil? :hihi:

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 72, 73, 74, 75, 76  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010