Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Var idag till Västerås en sväng, hälsade på Stefan på Engson motor.
Passade på att åka till Biltema och handla lite 3tums rör till avgassystemet på Chevan. :)

Blev 4st. Flexrör, 2st 2meters pipor, och 2st bakaxelrör.
Bild

Ska ta och svarva till flänsar till V-bandklämmorna.
Blir V-band på istället för 3bults flänsen på headersen och en flexrör efter det.
Sedan två till V-band och flexrör vid bakaxeln.
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Blev lite mekande idag, pallade upp bilen och skruvade bort hjulen.
Sedan kapade jag bort avgassytemet.
Skruvade även bort bensintanken, tänkte börja såga bort lite skuffgolv men orkade inte, hade ju bestämt fika träff, så det blev det istället. :)
Har kollat lite hur jag ska dra tryckrören, BMW Bosse tyckte att det blir enklast att dra rören inne i kupén på kardantunneln sedan
ut innanför fram skärmarna. Får bygga konsoll över rören så dom inte syns.
Imorrn måste jag såga bort golvet så jag kan måtta in min lilla turbo och dess upphängnings balk.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Idag sågade och kapade jag bort lite skuffgolv. :)
Och svetsade dit stödbalk till turbon.

Så här ser det ut i garaget, bilen upp-pallad rätt högt.
Bild

Blev ett rejält hål i golvet. :)
Bild

Svetsade dit en fyrkantprofil med 4mm gods som stödbalk till turbon, fräser till en extra avgasfläns som svetsas i stödbalken.
Bild

Svetsade dit en L-profil som jag bultade i turbon för att se om placeringen blev bra. :)
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Det är då tur du har en rymlig skuff så du kan krypa ner där när du ska skruva :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
stocken
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: mån sep 03, 2007 3:21 pm

Inlägg av stocken »

fränt bygge, kul att se att de kommer lite fräna bilar från tuna igen, men undrar lite av placeringen av turbo i bagaget?
Hur kommer det sig att du ska ha den där?
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Ballt :thumbright: Helt rätt med snurran ibaken :) Ska bli spännande o se resultaten sen, jag är inte minsta tveksam till att de kommer funka.

Vad är de för snurra?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

Hur mychet är Turbon beroende utav kylluft från Fronten ?? jag undrar om den kan bli för varm??
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Steve skrev:Det är då tur du har en rymlig skuff så du kan krypa ner där när du ska skruva :)
Japp skuffen är enorm på fullsize jänkare. :)
stocken skrev:fränt bygge, kul att se att de kommer lite fräna bilar från tuna igen, men undrar lite av placeringen av turbo i bagaget?
Hur kommer det sig att du ska ha den där?
Tackar, jo det kommer ut ett par fräna byggen till nästa år. :)
Att jag placera turbon i skuffen är av flera anledningar, först o främst så är turbon väldigt stor.
Sedan ska 436cu/in =7.15liters motorn byggas rätt högkompad 10-10.5:1 i grunkomp, blir runt 550sughästar, plus lite laddtryck runt 0.5bar. :)
Desutom om inte det skulle fungera bra med turbon så kan jag konvertera om motorn till bensin istället för E85 och köra den som sugmotor. :)
Klabbe Persson skrev:Ballt :thumbright: Helt rätt med snurran ibaken :) Ska bli spännande o se resultaten sen, jag är inte minsta tveksam till att de kommer funka.

Vad är de för snurra?
Jag är ju inte den första som provar detta, Martins Pickis funkar ju bra. :)
Vart lite sugen på detta redan när jag var till Orlando på StreetFinals och såg en Corvette C5 med agget bakom bakaxeln.
Han körde 7.70 tider med radialdäck :hihi:

Snurran är en AirResearch, inloppet är 85mm, utloppet är 98mm A/R 1.14 på avgashuset.
Fick den på köpet när jag köpte en svarv, fräs och ventilslip maskin mm. :)

c_wester skrev:Hur mychet är Turbon beroende utav kylluft från Fronten ?? jag undrar om den kan bli för varm??
Jag kommer att bygga en plåtlåda över turbon så den hamnar under golvet. Ska även bygga rostfria värme skydd över turbon.
Sedan bygger jag en lufbox modell större vid högra bakskärmen för till-luft in i turbon. Blir KNs största filter och ett par 80mm slangar som tar luften från ett par hål under baksätet in i boxen.
stocken
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: mån sep 03, 2007 3:21 pm

Inlägg av stocken »

Okey, då förstår jag, nu blev man ju nyfiken på vad det är mer för byggen som är på G, men nu har man ju nåt att se fram imot till sommarn iaf.
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

edit
Senast redigerad av c_wester den ons jun 25, 2014 11:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Fick ett paket till BussGods idag. :)
Min soppapump och filter hade kommit, köpte en beggad SXpump och SXfilter.
Soppasystemet blir lite annorlunda än tänkt från början.
Får hjälp av Tjoa med att tillverka en ny tank i rostfritt med catchtank inbyggt.
Blir en Wallbro pump som förpump som pumpar till en öppen catchtank.
SXpumpen och filtret ska läggas in i tanken oxå.
Blir smidigare att ha allt inne i tanken.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Har mätit fram hur mycket högre turbons oljeretur sitter jämfört med trågkanten, är ca 35cm. :)
Så jag borde kunna köra med olja från motorn och retur tillbaks.
Tänkte ha en AN4slang till oljan och strypning på 2.5mm vid turbon.
Sedan en modell större retur, ett rör som är ca.20mm invändigt.
Blir en 90grader böj inne i tråget så att inte oljan åker mot turbon när man gasar på.

Kapade lite avgasrör och provmonterade rören, var lite för stora radier på bakaxelkrökarna.
Ska åka till Meca och köpa ett par kortradie böjjar imorrn så jag får ihop avgassystemet. :)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Då blir de ju rätt schysst fall på returen så de ska säkert funka.
Släng nu upp lite bilder efterhand, e ju kul o glo på :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Kul bil och projekt.

Det här kan väl aldrig sluta väl :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Driddler skrev:Kul bil och projekt.

Det här kan väl aldrig sluta väl :wink:
Tackar! :) Lätt hänt att det spårar ur helt :hihi:

Har punktat dit lite rör, gjorde ett par provisoriska fästen i framkant för att hålla rören still.
La rören i mitten för att få dom så högt upp som möjligt. :)
Bild

Blev två flexrör före bakaxeln, ska svetsa dit V-bandsflänsar som ska sitta före bakaxeln.
Bild

Blev två stycken 90graders Simonz böjjar över bakaxeln
Har beställt ett Y-rör som 3" till 3.5" som motsvarar flänsen på turbon.
Ska bockas om till samma form som avgasflänsen.
Arean på turbons avgasinlopp motsvarar ett 77mm rör.
Bild
Skriv svar