Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Det här var ju hur fränt som helst!
Hur går det då? Vill se mer bilder..
Användarvisningsbild
farthindret
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör okt 17, 2009 11:39 pm
Ort: City of Heby :)

Inlägg av farthindret »

riktigt fint, gillar resan, såg riktigt fin ut, föra ägaren måste ha vårdat den bra :)
Bild
KÖR RÄTT, KÖR DUETT
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Thed_J skrev:Det här var ju hur fränt som helst!
Hur går det då? Vill se mer bilder..
Tackar!
Jodå det går framåt, vi har fräsit flänsar till turbon idag och punktat det ihop med Y-röret.
Kommer fler bilder snart.. :)
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Tjoa hittade denna fina 8mm plåtskiva, gubben som hade skurit till den var nog full... :hihi:
Bild

Tjoa knappade till ett program till T6 flänsen.
Bild

Körde med en 16mm skrubb pinnfräs.
Bild

Så där klara för sågning. :)
Bild

Stödflänsen och turbo flänsen punktat ihop med rör och balk.
Bild

Bild

En stabil plattjärn punktades fast i rören för att dom inte skulle dra snett.
Bild

Tjoa svetsar...
Bild

Svetsades med rotgas bara för att vi har det.. :hihi:
Bild

Färdig svetsad
Bild

Tjoa svetsade dit ett stödjärn.
Bild

Jag började svarva till V-bandsflänsarna
Bild

Ämnesröret kastade duktigt..
Bild

Så nu är dom ner svarvade till 90mm.. ska bli 85mm utvändigt.
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Har svarvat klart ett par v-bandsflänsar. :)
Ska göra om den ena lite..

Bild

Bild

Gjorde en trappa på dom så det tätar och styr in bättre.
Bild

På en blev det en stopp så man kan skjuta på flexiröret mot det och tigga ihop det lättare.
Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Snyggt jobbat!
Bra att du gjorde med styrkant, dom utan e inte mycke o ha, Jag har sånna gillar inte dom alls :(
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Klabbe Persson skrev:Snyggt jobbat!
Bra att du gjorde med styrkant, dom utan e inte mycke o ha, Jag har sånna gillar inte dom alls :(
Jag kollade just på sånna kändes ingen vidare, läcker säkert oxå.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Absolut stenhård bil! :thumbright:

Tror definitivt att det kommer fungera bra med placeringen av turbon i bak.

Lycka till!

Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Pro-Mille skrev:
Jag kollade just på sånna kändes ingen vidare, läcker säkert oxå.
Japp jag tror också dom kommer läcka, de märker jag inom en snar framtid då jag ska starta min, isf blir de egen svarvade med styrkant utan tvekan!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Klabbe Persson skrev:
Pro-Mille skrev:
Jag kollade just på sånna kändes ingen vidare, läcker säkert oxå.
Japp jag tror också dom kommer läcka, de märker jag inom en snar framtid då jag ska starta min, isf blir de egen svarvade med styrkant utan tvekan!
Även jag har utan styrkant, och tror dom kommer läcka till slut trots att dom är planslipade.
Därför kommer jag antingen stoppa mellan en koppartråd eller en plåt med falsning som packning. Tror det skulle funka rätt bra. :)

Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Har svarvat klart ett par 3" V-bandflänsar till.
Mätte lite på V-bandfläns till utloppet på avgashuset.
Den är 131mm utvändigt och 115.6mm invändigt,
Tjoa knäckte till en V-bandsklamma till avgashuset, tackar! :)
tänke först köra med 5" downpipe men blir nog 4" istället, borde väl räcka till?
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Beställde 104mm x 2mm rör till "downpipe" och lite till slutröret från PPF.
Blev 3st 90graders böjjar och 2st 500mm rörstumpar. :)

Fick hem HKS 60mm wastegate kopian igår, kapade hål i Y-röret och punktade dit rör till WGn.
Tog med det till jobbet, Tjoa tiggade ihop det.
Mätte även fram hurdan V-bandsfläns som behövs till utloppet på avgashuset.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Tog och vägde lilla snigeln..
Bild

Lätt är den inte. :hihi:
Bild

Wastegaten på plats. :)
Bild

Svarvade till V-bandsfläns till avgashuset.
Bild

Nu får jag vänta tills rör till downpipen kommer hem.
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Bjuder på en kass mobilbild på vad jag har sysslat med idag. :)
Var och beställde en bit 2.5" rostfritt simonz rör, ska ha det på utloppröret från WGn. Ska inte svetsa ihop dom rören.
Bild
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Inlägg av Gregerr »

Kul tråd :thumbright:

Får erkänna att jag slöläste lite i början.

Bilen såg ju fin ut, och en tuff modell, men den var ju nästan original?!?! Är det tufft.... :)
Sen dök Forssen upp i Usa, vad jobbar han med nu?
Tänkte, jag får fortsätta läsa lite... kul resehistoria!

Sen började det jä*lar hända grejer :D
Turbon sitter som en smäck där bak, ska bli kul att se fortsättningen.
Tjoha får till det fint också, ser jag.
Keep up the good work, eller hur dom nu brukar säga....

:thumbright: :thumbright:
Skriv svar