Turbo BelAir.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Var idag till Västerås en sväng, hälsade på Stefan på Engson motor.
Passade på att åka till Biltema och handla lite 3tums rör till avgassystemet på Chevan.
Blev 4st. Flexrör, 2st 2meters pipor, och 2st bakaxelrör.
Ska ta och svarva till flänsar till V-bandklämmorna.
Blir V-band på istället för 3bults flänsen på headersen och en flexrör efter det.
Sedan två till V-band och flexrör vid bakaxeln.
Passade på att åka till Biltema och handla lite 3tums rör till avgassystemet på Chevan.
Blev 4st. Flexrör, 2st 2meters pipor, och 2st bakaxelrör.
Ska ta och svarva till flänsar till V-bandklämmorna.
Blir V-band på istället för 3bults flänsen på headersen och en flexrör efter det.
Sedan två till V-band och flexrör vid bakaxeln.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Blev lite mekande idag, pallade upp bilen och skruvade bort hjulen.
Sedan kapade jag bort avgassytemet.
Skruvade även bort bensintanken, tänkte börja såga bort lite skuffgolv men orkade inte, hade ju bestämt fika träff, så det blev det istället.
Har kollat lite hur jag ska dra tryckrören, BMW Bosse tyckte att det blir enklast att dra rören inne i kupén på kardantunneln sedan
ut innanför fram skärmarna. Får bygga konsoll över rören så dom inte syns.
Imorrn måste jag såga bort golvet så jag kan måtta in min lilla turbo och dess upphängnings balk.
Sedan kapade jag bort avgassytemet.
Skruvade även bort bensintanken, tänkte börja såga bort lite skuffgolv men orkade inte, hade ju bestämt fika träff, så det blev det istället.
Har kollat lite hur jag ska dra tryckrören, BMW Bosse tyckte att det blir enklast att dra rören inne i kupén på kardantunneln sedan
ut innanför fram skärmarna. Får bygga konsoll över rören så dom inte syns.
Imorrn måste jag såga bort golvet så jag kan måtta in min lilla turbo och dess upphängnings balk.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Idag sågade och kapade jag bort lite skuffgolv.
Och svetsade dit stödbalk till turbon.
Så här ser det ut i garaget, bilen upp-pallad rätt högt.
Blev ett rejält hål i golvet.
Svetsade dit en fyrkantprofil med 4mm gods som stödbalk till turbon, fräser till en extra avgasfläns som svetsas i stödbalken.
Svetsade dit en L-profil som jag bultade i turbon för att se om placeringen blev bra.
Och svetsade dit stödbalk till turbon.
Så här ser det ut i garaget, bilen upp-pallad rätt högt.
Blev ett rejält hål i golvet.
Svetsade dit en fyrkantprofil med 4mm gods som stödbalk till turbon, fräser till en extra avgasfläns som svetsas i stödbalken.
Svetsade dit en L-profil som jag bultade i turbon för att se om placeringen blev bra.
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Japp skuffen är enorm på fullsize jänkare.Steve skrev:Det är då tur du har en rymlig skuff så du kan krypa ner där när du ska skruva
Tackar, jo det kommer ut ett par fräna byggen till nästa år.stocken skrev:fränt bygge, kul att se att de kommer lite fräna bilar från tuna igen, men undrar lite av placeringen av turbo i bagaget?
Hur kommer det sig att du ska ha den där?
Att jag placera turbon i skuffen är av flera anledningar, först o främst så är turbon väldigt stor.
Sedan ska 436cu/in =7.15liters motorn byggas rätt högkompad 10-10.5:1 i grunkomp, blir runt 550sughästar, plus lite laddtryck runt 0.5bar.
Desutom om inte det skulle fungera bra med turbon så kan jag konvertera om motorn till bensin istället för E85 och köra den som sugmotor.
Jag är ju inte den första som provar detta, Martins Pickis funkar ju bra.Klabbe Persson skrev:Ballt Helt rätt med snurran ibaken Ska bli spännande o se resultaten sen, jag är inte minsta tveksam till att de kommer funka.
Vad är de för snurra?
Vart lite sugen på detta redan när jag var till Orlando på StreetFinals och såg en Corvette C5 med agget bakom bakaxeln.
Han körde 7.70 tider med radialdäck
Snurran är en AirResearch, inloppet är 85mm, utloppet är 98mm A/R 1.14 på avgashuset.
Fick den på köpet när jag köpte en svarv, fräs och ventilslip maskin mm.
Jag kommer att bygga en plåtlåda över turbon så den hamnar under golvet. Ska även bygga rostfria värme skydd över turbon.c_wester skrev:Hur mychet är Turbon beroende utav kylluft från Fronten ?? jag undrar om den kan bli för varm??
Sedan bygger jag en lufbox modell större vid högra bakskärmen för till-luft in i turbon. Blir KNs största filter och ett par 80mm slangar som tar luften från ett par hål under baksätet in i boxen.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Fick ett paket till BussGods idag.
Min soppapump och filter hade kommit, köpte en beggad SXpump och SXfilter.
Soppasystemet blir lite annorlunda än tänkt från början.
Får hjälp av Tjoa med att tillverka en ny tank i rostfritt med catchtank inbyggt.
Blir en Wallbro pump som förpump som pumpar till en öppen catchtank.
SXpumpen och filtret ska läggas in i tanken oxå.
Blir smidigare att ha allt inne i tanken.
Min soppapump och filter hade kommit, köpte en beggad SXpump och SXfilter.
Soppasystemet blir lite annorlunda än tänkt från början.
Får hjälp av Tjoa med att tillverka en ny tank i rostfritt med catchtank inbyggt.
Blir en Wallbro pump som förpump som pumpar till en öppen catchtank.
SXpumpen och filtret ska läggas in i tanken oxå.
Blir smidigare att ha allt inne i tanken.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Har mätit fram hur mycket högre turbons oljeretur sitter jämfört med trågkanten, är ca 35cm.
Så jag borde kunna köra med olja från motorn och retur tillbaks.
Tänkte ha en AN4slang till oljan och strypning på 2.5mm vid turbon.
Sedan en modell större retur, ett rör som är ca.20mm invändigt.
Blir en 90grader böj inne i tråget så att inte oljan åker mot turbon när man gasar på.
Kapade lite avgasrör och provmonterade rören, var lite för stora radier på bakaxelkrökarna.
Ska åka till Meca och köpa ett par kortradie böjjar imorrn så jag får ihop avgassystemet.
Så jag borde kunna köra med olja från motorn och retur tillbaks.
Tänkte ha en AN4slang till oljan och strypning på 2.5mm vid turbon.
Sedan en modell större retur, ett rör som är ca.20mm invändigt.
Blir en 90grader böj inne i tråget så att inte oljan åker mot turbon när man gasar på.
Kapade lite avgasrör och provmonterade rören, var lite för stora radier på bakaxelkrökarna.
Ska åka till Meca och köpa ett par kortradie böjjar imorrn så jag får ihop avgassystemet.
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Tackar! Lätt hänt att det spårar ur heltDriddler skrev:Kul bil och projekt.
Det här kan väl aldrig sluta väl
Har punktat dit lite rör, gjorde ett par provisoriska fästen i framkant för att hålla rören still.
La rören i mitten för att få dom så högt upp som möjligt.
Blev två flexrör före bakaxeln, ska svetsa dit V-bandsflänsar som ska sitta före bakaxeln.
Blev två stycken 90graders Simonz böjjar över bakaxeln
Har beställt ett Y-rör som 3" till 3.5" som motsvarar flänsen på turbon.
Ska bockas om till samma form som avgasflänsen.
Arean på turbons avgasinlopp motsvarar ett 77mm rör.