Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Har testat bilen på Kjula ett par gånger.
Med första motor gick bilen 14.6 154km/h
Efter renoveringen av motorn körde jag 13.65 163km/h 2.02 i 60fot.
Skulle fungera bättre med lite värre utväxling än den 3.08 i bakaxeln, typ 3.70 eller någe.

Två växelådor ha vi lyckats skotta med :lol:
Bild
Första körde MrBlack sönder en kväll ute på Kjula rakan.
Den andra körde jag sönder på Karlbergs Minnesracet
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Var och körde på Karlbergs MinnesRacet 12/10
Vi körde på Malmby även iår.
Hela 30bilar var med och gasade, jag hade turen att få möta Benny Thelin i första
rundan. 7sekunders Vega. :lol:
Det var han som tog hem segern.

Finns bilder på http://photo4fun.se

Bild
Efter prisutdelningen blev det matchrace.. Körde så så hårt att lådan gick sönder.

3ans växel försvann helt. :lol:
Kunde köra hem med bilen.. Skorrade rätt mycket om lådan.

Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Nu står bilen i garaget.
Ska palla upp den under veckan.
Ny motor och växellåda ska byggas i vinter.

Har min gamla race motor från Camaron kvar, då var den på 377cubiktum. Väldigt varvvillig lustgasmotor.

Har köpt en Eagle vevaxel med 4" i slag, med 4.165" i borr får jag 436cubiktum = 7.15liter motorvolym.
Det som behövs köpas till motorn är.
Snällare rullkam, lyftare, kolvar, stakar, oljetråg och oljepump mm.
Lådan blir en 4L80E, en elstyrd automatlåda.
Anders på AE Bil&Transmission hjälper till att få ihop låda till bilen.

Motorn ska överladdas med denna lilla sak :lol:
Bild

inloppet är 85mm, utloppet är 98mm A/R 1.14 på avgashuset. ;)
Bild
Senast redigerad av Pro-Mille den tor sep 24, 2009 2:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Lite mer spec på motorbygget.

Motorblock: WorldProduct MotownRaceBlock med billetöverfall.
Vevaxel: Eagle 4" slag.
Vevstakar blir: Eagle H-profilare frästa för 4" slag
Kolvar blir: Mahle 10-10.5:1
Toppar: Brodix T1, rostfria ventiler 2.08" in 1.6" ut, jesel 1.5utvxl. vippor.
Kamaxel blir: En custom slipad DougHerbert smallbasecircle rullkam 250-260 i duration vid .050" lyft, lyft runt .600", lobesep. 112-114grader.
Insug: Brodix HLV1002 insug.
Spjällhus: egentillverkad 4x55mm spjäll.
Sprut&tändning: Electromotive.
Spridare blir: TrickFlow 1260cc.
Tänkte köra dubbla 044:or och E85, behåller orginaltanken,
sätter i en dränkpump i tanken som pumpar över till en catchtank på runt 4-5liter.
Turbon ska placeras bakom bakaxeln, med eget oljesystem.

Bild på insuget, foggern är bortplockad.
Bild

8mm plexiskiva som lock över trycklådan, ska ev. bytas ut till en aluskiva.
Bild

Bild
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

fränt bygge hoppas det kommer att gå bra för dig med det i framtiden.mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hur mycket effekt hade ni tänkt köra?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ser jäkligt fint ut Kommer nog bli stygg den där :twisted:
Du tänkte hamna runt 1000hk eller?

Och rolig läsning också :thumbright:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Tackar! :)

Jag tänkte bygga motorn så att jag får runt 550hk som sugmotor.
Kanske ladda runt 0.5bar på gatan, då blir det drygt 700hk räcker gott o väl :)

Men visst det går säkert ladda 1bar och få ut betydligt mer.. :lol:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Missade att det var en gatbil hehe!

Ja då blir den brutal:) Lycka till
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Tommy Luhr skrev:Missade att det var en gatbil hehe!

Ja då blir den brutal:) Lycka till
Måste kunna besikta den.. men då måste snigeln plockas bort heh he
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fränt bygge :thumbright:
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Frän Bil :thumbright:
Donut Träffen är en riktig höjdare :) Coolt att du varit där med egen Bil
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

T-27 skrev:Frän Bil :thumbright:
Donut Träffen är en riktig höjdare :) Coolt att du varit där med egen Bil
Japp Donut träffen är kul att åka på, mycket fina byggen där.
Sjukt att ha en träff från 5-6 på morgonen heh he, bäcksvart ute då. :)

Bilen står i garaget och väntar på att lyftas upp på pallbockar.
Har lite andra projekt som måste fixas först innan jag kan börja måtta
på tryckrör, och placering av turbon.
Sedan ska det beställas lite delar till motorn från Usa.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

säger bara wow... :thumbright:
häftig resa med! :D något avis :P
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Peter Johansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 12, 2007 4:45 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Peter Johansson »

jävligt fränt att se bilder från Huntington Beach. Kände igen några bilar på bilderna sen jag va där i november :thumbright:
Jävligt frän träff!
Finfin bil också för den delen :D
www.nykopingmotorpark.se

Att dricka alkoholfri öl är som att slicka sin lillasyster, det smakar som vanligt men känns ändå jävligt fel...
Skriv svar