Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Gregerr skrev:Kul tråd :thumbright:

Får erkänna att jag slöläste lite i början.

Bilen såg ju fin ut, och en tuff modell, men den var ju nästan original?!?! Är det tufft.... :)
Sen dök Forssen upp i Usa, vad jobbar han med nu?
Tänkte, jag får fortsätta läsa lite... kul resehistoria!

Sen började det jä*lar hända grejer :D
Turbon sitter som en smäck där bak, ska bli kul att se fortsättningen.
Tjoha får till det fint också, ser jag.
Keep up the good work, eller hur dom nu brukar säga....

:thumbright: :thumbright:
Tackar! :)

Forssen flyttade nyligen till norra SanFrancisco, träffade en tjej och fick fyra ungar på köpet :)
Han håller på och skeppar över bilar och gör reportage till Gasoline sedan arrangerar han Live n Jive.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Ser mer och mer lovande ut det här. Riktigt kul att följa. Inspirerande med lite V8-byggen.
Vad har du för tidsplan? Klar till nästa säsong lr provkörning innan snön?
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Thed_J skrev:Ser mer och mer lovande ut det här. Riktigt kul att följa. Inspirerande med lite V8-byggen.
Vad har du för tidsplan? Klar till nästa säsong lr provkörning innan snön?
Tänkte få klart bilen till nästa sommar.
Men ska nog provköra avgassystem med turbon och den motor som sitter i nu,
bara för att se att allt är tätt men mest för att höra hur det kommer att låta :hihi:
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Beställde en intercooler från KL-racing igår kväll med 3.5tums anslutningar.
600x350x115mm mått gavel till gavel 780mm. :)

Hämtade 2.5tums röret som jag beställde till Mekonomen imorse.
Kapade till den och la den på WGns utblåsrör ristsade sedan för hålet i DPn.
Slipade upp hålet, skruvade dit röret och punktade fast WGröret. :)

Passade på att ta ett par bilder med kameran. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Tur att jag kapade stort hål i golvet, blir en del prylar. :lol:
Bild
Senast redigerad av Pro-Mille den sön nov 01, 2009 3:19 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Vaknade strax efter nio imorse, mådde lite sådär, tänkte skita i att åka till SMF swappet.
Men tänkte bäst att man åker, kanske hittar någe fränt. :)
Tog en alvedon och mugg med kaffe och åkte över dit.
Var så klart värt att åka dit.
Hittade först en fin 5radig kylare till Sussies Charger -69:a för 500kr :)
Sedan blev det en PPF 75mm dump och en PPF värmeskydd till avgashuset, knappt använda :)

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Pro-Mille den mån nov 02, 2009 9:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Gjorde ett par beställningar från Usa inatt.

Blev rätt mycket prylar :)

Från Cnc-Motorsport:
Mahle disch kolvar -20cc och Eagle 6" H-profilsstakar för 4"slag = 436cubiktum :)
Coatade vevlager.
ARP 12kants topp pinnbultskit.
ARP flexiplate och kam bultar.
Kort aluvattenpump.
PRW flexiplate.
Nållager till kamdrivning.

Från SummitRacing:
Moroso 7quarts oljetråg med "wintage tray" för 4.125" slag.
Morso högvolyms oljepump.
Trågpackning.
CompCams billet kamdrivning.
Edelbrock alukamkåpa.
ARP tråg pinbultsats.
Aeromotive soppa regulator.
Aeromotive bränslefilterinsats 100micron.
8st TrickFlow 1260cc spridare.
4tums rostfri ljuddämpare 6" utvändigt 30" lång.
plus lite delar till ett par andra bilar. :)
Andreas Sköld
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: lör jan 24, 2009 1:23 pm
Ort: Degerfors

Inlägg av Andreas Sköld »

Ho Ho Ho låter som tomten kommer tidigt iår,alltid lika kul med nya grejer :thumbright: mindra kul att dom brukar skicka med en räkning dock :doh:

Men Men en cool bil i övrigt och Turbo på V8 är ju så rätt! även om dom gammla jänk gubbarna gnisslar tänder.
Buy it,Use it,Break it,Fix it
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det här ska bli intressant att se hur det blir :thumbright:
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Fick hem min IC från KL-racing idag, såg helt ok ut. :)

3.5tums anlutningar, cellpaketet är 600x350x115mm, yttermått 780mm
Bild

Tejpade dit papp som skydd, lätt att man skadar cellpaketet under provmontering annars.
Bild

Tänkte placera ICen mellan ACkondensorn och kylaren, har 80mm mellan dom nu. Så behöver flytta kylaren 35mm bakåt.
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nu tror jag det kommer bli effekt i överskott men det är bättre att wastegaten får ventilera i en brant vinkel in i downpipen så den både får en ejektor-verkan och inte stör flödet ut direkt bakom turbinen.

Bild

Det är många original-bilar där man bygger om downpipe av just den här anledningen så att wastegaten får en bättre väg ut. Men jag har inte tänkt så mycket på vad/hur men det låter ju vettigt. ;)

I övrigt så jobbar du på bra! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

mattias skrev:Nu tror jag det kommer bli effekt i överskott men det är bättre att wastegaten får ventilera i en brant vinkel in i downpipen så den både får en ejektor-verkan och inte stör flödet ut direkt bakom turbinen.

Bild

Det är många original-bilar där man bygger om downpipe av just den här anledningen så att wastegaten får en bättre väg ut. Men jag har inte tänkt så mycket på vad/hur men det låter ju vettigt. ;)

I övrigt så jobbar du på bra! :thumbright:
Bilden "ljuger" tyvärr lite.. har mer flödesvänlig vinkel än vad som det ser ut som.
Röret sticker in en bit i downpipen så det blir ännu mer ejektorverkan.
Hade med mej röret till jobbet, Arvo tiggade ihop den med rotgas, blev fint :)
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Matte »

Fin bil och fint reportage i Gasoline!
Blir nog en riktigt fin gatbil till sommaren.
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Matte skrev:Fin bil och fint reportage i Gasoline!
Blir nog en riktigt fin gatbil till sommaren.
Tackar! :)

Mattias Hammerstedt är bra på att fota och skriva. :)
Skulle blivit reportage från LosAngeles redan i våras men bilderna blev inte så bra i Usa.
Var för mörkt när jag och Forssen var ute och burnade med bilen heh he
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Punktade klart avgassystemet idag, ska plockas ner imorrn och tiggas ihop.
Men var bra sugen på att provstarta motorn och kolla om turbon skulle snurra,
Ruppade igång bilen, Tjoa och Fredde kollade om snigeln fick någe fart, ja den snurrar sa Tjoa.
"Nu får du starta, det här måste filmas" sa jag :hihi:

http://www.youtube.com/watch?v=s5AO0qvE-JY

Ska provköra mer när avgassytemet är helsvetsat, blir ny bättre film sedan.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Ibland är det lustigt..
Satt och läste Gasoline idag och tyckte din bil va riktigt trevlig :thumbright: Blev lite förvånad när jag såg vilken låda du åkte med, alla säger ju att T-5:an pajjar så fort man har lite effekt och nu trodde jag att jag hade hittat någon det höll för. Men sedan insåg jag att det va din bil i denna tråden och läste om dina växellådsras och då blev jag ledsen igen :wink:

Vad hade du för koppling/tryckplatta på din?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar