Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Kadett4wd »

Lite sämre hittils idag, men de tunar nog och kör en vända till(hoppas jag) efter street eliminator bla bla...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Steve »

Enligt fejjan är dom på väg till Hebron igen och det är nog smart :) Behöver bara komma ur stage imorron så har dom officiellt överlevt Dragweek
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Kadett4wd »

attans.. ja det är dock det kloka valet =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Pro-Mille »

Lite lugnare idag.

Bild från Indianapolis fotad av Kevin McKenna, vart en rejäl hjullyft och däckskak.
Släppte av gasen ca. 2sekunder efter starten pga däckskaket.
Vi ska köra med lite mer däcktryck idag och backa tändningen 3grader till när lustgasen skjuts in vid starten.
Lustgasen stryrs via VEMSet, går i automatiskt efter att jag släpper fotbromsen.
Launchcontrol ställd på 2800rpm, vi kopplade så att 3ans växel går in elektroniskt med ettan, då kan jag hålla bilen still
på högre varvtal.
Lustgasen går ur när 1.3bar laddtryck är uppnådd.

Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av bop »

Alltid fränt med gatbilar som hissar framhjulen!
Hoppas du har det riktigt bra i staterna!
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Drakir »

Mycket roligt att följa din framfart i staterna!
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Moparboy440 »

Det var kul att följa din framfart på live feeden, hatten av för att du lyckades fullfölja dragweek!

Är du fortfarande i USA? Hade varit roligt om du hade kunnat skriva en fullständig berättelse om äventyret här på forumet.
Eller är jag den enda som är trött på facebook?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Pro-Mille »

Kom hem ikväll, flög igår från Miami.

Vi lyckades överleva Dragweek, däremot kunde vi blivit trea i SuperStreet BigBlock PA.
Om Kieth Turk hade klassat upp som var meningen, vi själva märkte inte det föränns på torsdag.
Påtalade det till honom på fredagen men han ville inte klassa upp oss då.

Men vi är ändå nöja av att vi lyckades fullfölja hela tävlingen.
Som sagt fick jag en låda utan transbrake, tråkigt.
Kunde flyttat över det från min gamla men vågade inte det, ingen kul om även andra lådan skulle gå sönder.
Launchcontrol ställdes på 2800rpm, vi kopplade så att 3ans växel går in elektroniskt med ettan, då kan jag hålla bilen still
på högre varvtal.

På måndagen i Hebron NationalTrail Raceway fick vi börja med att byta bakaxelklump, min wavetrac diff började driva på ett hjul under söndagens test.
Hade en ny klump med spole och 3.89:1 utväxling 4.11 i förra klumpen.
Vart stressigt, missade första rundan. Vi stog i uppline i 2timmar och fick backa tillbaks till depån för
att "StreetEliminator" skulle köra.
När jag väl fick köra var jag helt utan fokus, trött och helt kass.
Missade på att kolla så jag fick upp avgastempen innan jag körde in i stage.
Därav ingen laddtryck alls i starten.
körde 11.77 130mph med usel 60fot på 1.9 sekunder.

Till dag två i Norwalk Summit Motorsportspark så tunades det bort lite bränsle på launchcontrol.
Körde klart bättre 10.14 145mph 1.69 i 60fot.

Men var inte nöjd, vi bestämde för att leta rätt på ett lustgassystem.
Hittade ett begagnat cheater system utan tub för 250$
Lånade en lustgastub och värmematta av ett annat team.
Bestyckades 75hk
Allt monterades i US131 Motorsports Raceway i Martin Michigan.
Första rundan ut körde jag 9.72 142mph komer inte ihåg 60foten.
Vi tunade bort lite bränsle vid högre laddtryck och bestyckade upp lustgasen till 85hk.
Bilen gick då 9.26 149mph 145 i 60fot :)

I Indianapolis testade vi med ännu mer gas men då gick bilen iväg så hårt att det blev däckskak, jag släppte av gasen under 2sekunder. Körde 9.46 149mph 1.52 i 60fot.
Vi ställde ventilerna och bytte lambdasond och bestämde att bege oss till nästa bana.

Sista dagen i Hebron NationalTrail Raceway.
Då körde jag direkt nytt pers bästa, 9.25 151mph 1.48 i 60fot.
Tunade lite till nästa runda och lyckades klämma ännu bättre tid.
9.22 151mph (244km/h) 1.47 i 60fot. :D

Vi åkte ner till Knoxville Tennessee dagen dagen efter.
En lagom tripp på 60 svenska mil.
Bilen servades där under ett par dagar, blev nya ventilfjädrar mm.

Vi åkte tisdag eftermiddag ner till Orlando över 100mil med bara tankstopp :)
Framme runt 5-6tiden på morgonen.
Planen var att testa på Orlando Speedworld på ondagen vilket vi lyckades med.
Första rundan var halkig. körde med hjulspinn bra bit ut. 9.87 148mph 1.68 i 60fot.
Börnade lite extra långt under andra vändan.
Körde 9.37 148mph 1.48i 60fot.
Luften verkade sämre så vi tunade på 2grader mer tändning.
körde 9.27 151mph 1.47 i 60fot.
Vi nöjde oss med det.
Bilen var fortfarande hel och kände att vi ville inte tuna på mer effekt.

Blev välbehövlig slappar dag på tordagen, ex. antal öl och grogg vid poolen och ute på krogarna :)
På fredagen rullade vi ner till Stuart, till Mats firma CopanCo.
Dojjan håller även till där och lastar containers.
Blev bad ute i havet och båttur i floden, så klart drog vi ut båten med Chevan :)

Åkte sedan ner till GET Logistics i Miami i söndags.
Susanne skeppar hem bilen och släpet åt mej.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av fugazi »

Det var kul att se live!
:headbang: :lakrits: :checkered_waving:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Kadett4wd »

Undrar om de andra åkte 2500miles också i sina bilar? ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Pro-Mille »

Ett gäng bilder från resan.

Bild
Bild från Test & Tune på Knoxville Dragstrip fredagen 9/9
Richard Sahlström i mitten har varit till en stor hjälp med att fixa nya kontakter åt mej, han har känt
Larry Waddell sedan -94. Han hittade trailern som vi hade under hela resan mm.
Emil Larsson till vänster, våran tuner. Hans datafingrar går inte av hackor :)
Larry Waddell till höger.

Bild
Larry Waddell till vänster, utan hans hjälp hade denna resa inte varit möjlig.
Michael Thomas till höger, han fixade klistermärken till våran trailer. Han äger firman Bad Designs.

Bild
Första provkörningen med trailern efter bilen, i Heiskell Tennessee.
Juha "Tjoa" Forsman till vänster.

Bild
I kön till "Tech control" i Hebron på National Raceway

Bild
I kön till "Tech control" i Hebron på National Raceway

Bild
Vart folksamling runt bilen... Jänkarna vart impade av sleepern

Bild
Snigeln tittade fram :)

Bild
Dennis Klangebo och Magnus Frost från Norrlands Asconan

Bild
Efter besiktningen (Tech control) började vi med växellådsbyte.
Jake Preformance skulle leverat lådan 1:a september till Larry i Heiskell Tennessee.
Men vi fick den försenat upp till Hebron Ohio, Dennis Taylor (farsa till Alex Taylor som kör Camaro -67 LS turbo 8.68 i snitt) var schysst och körde upp den åt oss. Men vi märkte att det saknades ett stift i kontakten till lådan, öppnade tråget. Jo det var inget transbrake ventilhus där. SUCK!
Var bara att lyfta dit lådan ändå, vi vågade inte byta ventilhus.
Blev och banka till växellådstunneln lite extra pga nyare hus på lådan, oljeanslutningarna sitter inte lika.
Emil knåpade om elen till måndagen så att 3ans växel går in vid launchcontrol så att jag kunde hålla bilen still lättare.

Bild
I uppliningen på måndagen, första racedagen efter byte av bakaxelklumpen.
Körde pissiga 11.77 130mph med 1.9 i 60fot, var helt utan fokus då.

Bild
Första checkpointen dag 1

Bild
Andra checkponten dag 1

Bild
Vi åkte till Summit Motorsportspark i Norwalk, träffade på dessa grabbar.
Dom hade kört sönder deras startmotor, vi hade en ny reserv med oss som vi gav till dom :)

Bild
Dom beställde en ny från Summit som vi fick till US131 banan.

Bild
Summit Motorsports Park i Norwalk Ohio, i upplinigen.

Bild
Körde 10.14 145mph 1.69 i 60fot. Vi nöjde oss med den repan.
Började jaga efter ett lustgassystem istället, hittade ett begagnat cheater för Dominator fläns.

Bild
Jessie Madaffari Jr som kör Stepsiden hade lustgassystemet monterat på sin Pickis men använde inte det.

Bild
Jessie längst till höger.

Bild
Lusgasystemet.

Bild
Monte Smith fixade till bestyckning för 75hk och 85hk

Bild
Ett team lånade ut deras reserv lustgastub till oss, se vad glad jag blev :)

Bild
Första checkpointen dag 2

Bild
Andra checkpointen dag2

Bild
På US 131 Motorsports Park i Martin Michigan
Lustgassystemet monterades på morgonen under en regnskur, tur för oss.
Då han vi med att köra första rundan i "All in"
9.72 142mph, bilen gick så fett att den dog på slutet.

Bild
Efter lite tuning så körde vi nytt pers bästa. 9.26 149mph 1.45 i 60fot :)

Bild
Vi hade slut på rena shorts, och Meijer hade bara jeans för 9.99$

Bild
Var bara att köpa jeans och kapa av dom :)

Bild
Första checkpointen dag3

Bild
Andra checkpointen dag3

Bild
Vårat hangaround team Drunkweek var på TGI Fridays i Indianapolis (dom var 13pers).
Dom ville bjuda på grogg till oss efter dagen :)

Bild
Indianapolis tunade vi på lite mer lustgas. Men fick rejäla däckskak och hjullyft.

Bild
Släppte av gasen under 2sekunder, körde dock en 9.46 149mph 1.52 i 60fot ändå.
Vi nöjde oss med det och servade bilen istället. Ställde ventiler och bytte lambdasond.

Bild
Fick se att höger bakskärm vart lite knäckt efter repan.

Bild
Första checkpointen dag4

Bild
Andra checkpointen dag4

Bild
Tankningen av bilen under roadtripen mellan Indianapolis och Hebron

Bild
Sista racedagen i uppliningen
Lyckades klämma nytt pers bästa i första rundan, 9.25 151mph 1.48 i 60fot :)

Bild
I uppliningen till andra rundan

Bild
Emil tunar på till sista rundan :)

Bild
I uppliningen till andra rundan

Bild
YEAH!! 9.22 151mph (244km/h) 1.47 i 60fot nytt pers bästa igen :)

Bild
Prisutdelning.

Bild
Fick ett passande klistermärke av ett team :)

Kommer fler bilder av resan ner till Knoxville och Orlando Speedworld
Senast redigerad av Pro-Mille den sön okt 23, 2016 1:38 am, redigerad totalt 3 gång.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Dragweek 2016 med Turbo BelAir. Snart är det dax.

Inlägg av Love »

Vi väntar otåligt på fortsättningen! :)

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Inlägg av Pro-Mille »

Film "timelapse" från Indianapolis till Hebron dag fyra och sista racedagen från Hebron.
https://youtu.be/IIr_E3ivlQ8
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Inlägg av Performance_seeker »

Tack för alla fina bilder och videos! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar