Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av Pro-Mille »

turbodart skrev:riktig kul!

så nå avsluttes sesongen med fungerande bil? :hihi:
Ja det är inte ofta bilen är helt fungerande efter säsongen :)
Härom dagen tog en en provtur på ett par mil. Tänkte logga växellådan för jag misstänker at det är något problem med tvåans växel,
men det började regna så det var bara och glömma att gasa fullt. Verkar som att 2ans växel slirar till i spraggen, så växeln går aldrig i.
Har med andra ord kört 1an och 3an. 2an är i 0.6 sekunder men droppar inte alls i varvtal, går bara upp och växlar till 3an.

Till nästa säsong vill jag byta insprutningssystem till MaxxECU, då kan jag styra både motor och växellåda med det och logga allt.
Isåfall blir det MaxxECU Pro.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av tobmag »

Har det blivit något ECU byte? har med fått syn på Maxx med styrning på 4l80E lådan men kan inte hitta att någon kört live med detta...
Snart dags för mig att skaffa burkarna til motor och låda så den är ju en het kandidat..

//Tobbe
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av Pro-Mille »

tobmag skrev:Har det blivit något ECU byte? har med fått syn på Maxx med styrning på 4l80E lådan men kan inte hitta att någon kört live med detta...
Snart dags för mig att skaffa burkarna til motor och låda så den är ju en het kandidat..

//Tobbe
Har köpt MaxxECU Pro box med härva. Finns nog ett par stycken som kör med MaxxECU och styr även 4L80E med den.
Han som kör Supran i StreetWeek kör med 2jz och 4L80E låda styrs med MaxxECU.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av tobmag »

Jo har googlat runt en del och det finns en del som körstyrning av lådan via MaxxECU, laddade ned Mtune och vart tyvärr grymt besviken på att det var ytterst få funktioner till lådan... man får den att växla, mycket mer än så vart det ju inte.....

Blir intressant att höra vad du tycker när du får fart på det hela.


//Tobbe
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av Steve »

tobmag skrev:Jo har googlat runt en del och det finns en del som körstyrning av lådan via MaxxECU, laddade ned Mtune och vart tyvärr grymt besviken på att det var ytterst få funktioner till lådan... man får den att växla, mycket mer än så vart det ju inte.....

Blir intressant att höra vad du tycker när du får fart på det hela.


//Tobbe
Har för mig att JoBy här på forumet styr 4L80E med MaxxEcu
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=6628
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av Pro-Mille »

Dags för en uppatering.

Köpte ett MaxxECU Pro i höstas till bilen.
Passade på att köra upp till OggeRacing med bilen drygt en vecka sedan.
Emil Larsson hjälpte till att byta ut VEMS styrsystemet och TCI växellådsstyrningen,
Vi la ner ca. 30-40timmar totalt på att få igång bilen med MaxxEcu sprutet.
Mycket kablar pinnades ur från härvan.
Fick igång bilen på onsdag natt, vi tog en tur på ett par mil för att justera in motorn med E-gas och lådan lite grovt innan bänkning.

Har loggning på växellådans oljetryck, temp, converterslir och hastighet på utgående axel.
Sedan på motorn blev det loggning till oljetryck, bränsletryck, vattentryck, mottryck, oljetemp, flexfuel sensor, avgastemp på alla cylindrar och vid turbon,
temp inne i turbolådan, lustgastryck och ABS givare på höger framhjul för traction control.

Bild
Blev nästan dubbelt så mycket kablar jämfört med tidigare.

Bild
Nya härvan, tejpades med vävtejp vid boxen.

Bild
968whp på 0.8bar är inte dåligt :)

Bild
Vi fick 1237whp och 1413Nm på 1.2bar
Vi skruvade upp laddtrycket till 1.5bar och vid 1529Nm 5748rpm vart det friläge i lådan så att säga :hihi:

Bild
Splinesen rensades på överväxelplaneten, vi körde med 3ans växel och lockup i bänken

Bild
Blir en krommolly planetväxel istället, sägs hålla bättre.

Bild
Senast redigerad av Pro-Mille den mån mar 23, 2020 11:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av fugazi »

:thumbright:
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av p.hedman »

Fan va fränt !!
/ Peter
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av mattias »

Ruskigt ball maskin! :hey:
Kul uppdatering av styrningen av motor och låda, det lär gå fint att få koll på hur allt lirar i sommar. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av Pro-Mille »

mattias skrev:Ruskigt ball maskin! :hey:
Kul uppdatering av styrningen av motor och låda, det lär gå fint att få koll på hur allt lirar i sommar. :thumbright:
Ja motorn verkar rätt stark numera :)

Jag ville kunna logga lådan ihop med motorn därvav byte av styrsystem, Emil verkar ha bra koll på MaxxEcu med så därför blev det sådant.
Vill dock lära mig själv att logga, mappa och fixa med sprutet, så Emil får hjälpa till en del i början.
Har mappat och startat upp ett par bilar tidigare med MaxxEcu men behöver mer kunskap med tanke på allt extra som är på min bil. :)
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av Pro-Mille »

Var så länge sedan jag var här så jag hade glömt lösenordet :)

Som sagt skottade lådan förra året när bilen bromsades.
Lådan blev uppdaterad med kraftigare planetväxel till överväxeln.
Körde bilen bara lite på gatan förra året, några fullgasrepor på motorvägen 100-200km/h testades ett par gånger :)

Köpte hus i Malmköping i vintras, flyttade in i mars.
Var ju inte själva huset som väckte mitt intresse, var verkstaden på 139kvm och maskinhallen på 85kvm.
Huset är en enplansvilla från -93 på 98kvm.
Även en lada från 1800talet fanns på tomten.

Så har inte hunnit hålla på så mycket med bilen under våren, byggnaderna behövde lite fix.
Tidigare ägare hade varit risig i flertal år och inte kunnat ta hand om allt.

Men under semestern fick jag ett ryck och gjorde iordning Chevan inför Kjula racet som kördes 7-8 augusti.
Vart och montera nya krängningshämmaren bak, nya dragradialer, byte av olja och filter i motorn och lådan.
Spridartvätt och nya stift.

Anmälde mig till klassen Real Street, breakout 10.10 Klurade hur jag skulle få bilen gå 10.10, tog ner laddtrycket till 0.9bar dvs grundtryck.
Startvarv 3900rpm. Körde första repan ut 10.56, dock helt utan laddtryck i starten.
Nästa repa vart på söndag morgon, körde då 10.091 226km/h, 9tusendelar under breakout. startladdtryck 0.15bar.

Under eliminering skruvade jag dit lustgastuben och höjde startvarvet till 5700rpm och laddtrycket till 1.4bar.
Körde då 9.22 243km/h 1.41 i 60fot, dock så gick bilen på varvstoppet mellan 1ans och 2ans växling.
Enligt lådans mappning skulle växling "beställas" vid 6000rpm men vart inte förräns 6700rpm, efter lite fundering och snack med Emil i Ungern.
Så kom vi på vad som var felet, finns en "shift to shift" delay på 2sekunder, när jag släpper TransBrake så blir det en växling och från det till
6000rpm är det drygt 1sekund. Så jag får sänka tiden på delayen till 0.5sekunder, är bara en säkerhet om bilen går loss så den inte växlar upp.

Ett filmklipp på 9.22 repan.
https://youtu.be/eS4gPMW3gtQ

Ska köra nästa Kjula tävling som är 18-19 september.
Lite mer tuning så kanske jag lyckas köra en åtta :)
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av Hasse Bus »

Skitfränt ju. Den går ju som tåget. :thumbright:
8 sekunders Jänkeskepp :mrgreen:
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av Daniel-635 »

Kul å få en uppdatering, för att vara så snabbt, ser det verkligen stabilt ut.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av blackadder »

Kul att se!
Ser verkligen kontrollerat och fint ut.
Märktes det stor skillnad med krängningshämmaren?
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Turbo BelAir.

Inlägg av Pro-Mille »

Uppdatering efter Kjula 18-19 september.

Körde i klasen Real Street 10.10 igen.
Första kvalrundan ut kördes med 0.8bar i laddtryck och startvarv ca.4000rpm.
Körde ändå lite för fort 10.07.

Till rundan efteråt tänkte jag att det ska testas med högre effekt 201meter ut och sedan släppa av.
Startade med 5700rpm och 0.7bar
Fick rejält hjullyft, vågade inte hålla längre än 1.2sekunder, bilen gick ändå 1.38 sekunder på 60foten.
Var av på gasen 3gånger inom två sekunder, körde troligtvis 60foten med bakhjulen.
5.93 på 201meter och sedan rullade jag i mål på 9.92.

Manligt hjullyft vart det :D
Bild

Bild

Hade inte riktigt koll på launch control inställningarna, så repan efter fick jag 6000rpm i startvarv och bilen gick upp i rök.

Efter det så fick jag till inställningarna bättre, startvarv 5150rpm och körde 1.40 i 60fot. 5.93 på 201 meter och 9.19 på 402meter.
Men bilen kändes skum efter växling, svajade liksom i varv.
Efter en titt i loggen så såg jag först att den hoppade över 2ans växel samt att laddtrycket inte vart 1.7bar.
Hade tydligen inte ställt inte dutyn på MACventilen över 1.6bar, därav lågt laddtryck och svajigt varvtal.

Försökte få till växlingarna på "3ans Drive" läge men fick aldrig till det, till slut försvann backväxlen och trean i lådan.

Får ta ner lådan och klura vidare på hur jag kan få till växlingarna bättre.
Kanske låta lådan växla på hastighet istället för varvtal.

Men är nöjd ändå med körningara, lyckades köra nytt PB på 60foten 1.38 och sedan nytt PB på hastighet 250km/h
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Skriv svar