Sida 69 av 77

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: fre okt 07, 2016 8:33 pm
av Pro-Mille
Loggfil på 9.22 repan, räknade lite på converter slip ca.8% är det.
Ska testa nästa säsong att lägga in lockupen vid 6500rpm på 3an.

Bild

Lite andra saker ska testas redan när bilen kommer hem, mäta tryck och insugstemp vid turbon och strax före IC.
Även mottryck ska kollas, borde vara rätt lågt med tanke på att avgastempen i turbon är strax under 700grader vid målgång.
Lite nya delar är beställda, blev nya AFR 227cc toppar med 2.10" insugsventiler och 1.6" avgasventiler, 8mm skaft.
75cc förbränningsrum. Får 9.4:1 i komp med .043" tjocka kopparpackningar.
Luftfilterlåda ska byggas, känns som att lufttempen vid turbon blir väldigt hög under gatkörning.
Få in kallare luft till filtret från undersidan av bilen. Nytt större filter är beställt.

Jake ska skicka transbrake ventilhuset till mej, han bad om ursäkt att han missade det.
Ville inte skälla på honom, då kanske jag inte hade fått något alls.
Kommer att montera transbrake i nya lådan och köra med lustgas under transbrake för att stalla upp snabbare till önskad varvtal och laddtryck.

Sedan tänkte jag börja banta.. jo jag med.. men bilen en aning, byta ut till glasfiber stötfångare från Glasstek.
Kanske får bort 50-60kg.

Ev. försöka få plats med aningen bredare slicks typ 10.5x30.

Mycket planer och nya idéer som vanligt :hihi:

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: lör okt 08, 2016 8:54 am
av Performance_seeker
Med det lilla jag tror mig förstå så tycker jag kurvorna ser fina ut. Det skulle möjligen vara Lambdan då som dippar lite på slutet?

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: lör okt 08, 2016 9:20 am
av GustafsMats
Väldigt fina toppar, såna har vi:)
Vi köpte dom kompletta men fick byta ventiler då insug blev längre och tog bort ventilspelet och lite till.
Tror det sitter Manley i men kanske inte av toppkvalite. Bra pris på dom dock.

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: lör okt 08, 2016 5:51 pm
av Pro-Mille
Performance_seeker skrev:Med det lilla jag tror mig förstå så tycker jag kurvorna ser fina ut. Det skulle möjligen vara Lambdan då som dippar lite på slutet?
Ja någonstans runt 6500rpm och uppåt går det aningen för fett samt i början av repan.
Vi fick bara 0.15bar i laddtryck i början, lustgasen ligger i drygt hela ettans växel,
det ser man på den tjocka svarta linjen ovanför lambdakurvan, den svarta innan är launchcontrol.
Tanken är att starta med minst 0.5-0.7bar i laddtryck.

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: lör okt 08, 2016 5:53 pm
av Pro-Mille
GustafsMats skrev:Väldigt fina toppar, såna har vi:)
Vi köpte dom kompletta men fick byta ventiler då insug blev längre och tog bort ventilspelet och lite till.
Tror det sitter Manley i men kanske inte av toppkvalite. Bra pris på dom dock.
Aha, bra att veta ska kolla kvalitén på ventilerna när jag får hem topparna.
Jo var riktigt bra pris på dom.

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: lör nov 05, 2016 12:15 am
av Pro-Mille
Nu är den episka DragWeek filmen klar.
Vart drygt 42minuter, lämpar sig bara för äkta race fans :)

https://youtu.be/PJ-VDeHbWmI

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: sön nov 06, 2016 7:44 pm
av Love
Mycket bra film, tack för den!


Skickat från min tegelsten via Tapatalk

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: sön nov 06, 2016 7:50 pm
av jonas landin
:thumbright: :thumbright:

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: mån nov 07, 2016 5:56 pm
av Daniel-635
Välgjord och fint klippt film. :thumbright:

Skaffade ni en amerikansk försäkring på bilen när ni vart där, eller åkte ni på den Svenska ?

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: mån nov 07, 2016 6:45 pm
av Pro-Mille
Tack för kommentarerna! :)

Vi skaffade försäkring via Hagerty, dom har en speciell försäkring för utländska bilar som ska köra olika events.
Tog försäkring så att den gällde hela våran resa och alla delstater vi tänkte åka genom.
Kostade drygt 500$

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: fre nov 18, 2016 1:30 pm
av Pro-Mille
Var till Aros Swapmeet härom veckan, träffade Lelle från nitroz där.
Han vill att vi skulle vara med på motorsoffan, jag själv tyckte att det skulle bli pinsamt.
Sa ändå okay jag ställer upp på det, fick med Emil Larsson dit.
Gick rätt skapligt ändå.
Onsdagens repris finns på http://www.nitrozplay.se/
Bild

Chevan är på väg hem, planeras komma till Stockholm 28:e
Bild

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: fre nov 18, 2016 2:53 pm
av Jens Gustavsson
kul ska se den i morgon

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: fre nov 18, 2016 4:12 pm
av JoBy
Jag har lite funderingar om växellådan. Om jag tolkar rätt så körde ni alltså med ett 'standard' ventilpaket med solenoider för växlingarna? Och ni går in i stage samt stallar upp på 3an och växlar till 1an när bromsen släpps? Detta för att få mindre än halva momentet till drivaxlarna så att bromsarna ska orka hålla emot på högre stallvarv. Var detta ett eget påhitt eller finns det fler som gör så?

Det är alltså 'Direct Clutch' och ' 'Intermediate Clutch' som ska släppa och 'Low Roller Clutch' ska nypa fast.

Hur snabbt släpper trean? Hur mycket mer belastas lådan jämfört med att starta på ettan som vanligt? Det är ju 'Low Roller Clutch' som får ta smällen.

Bild

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: fre nov 18, 2016 10:34 pm
av Pro-Mille
Så länge bilen står still med foten på bromsen ska det tydligen inte göra någon skada alls.
Trean går ur direkt när jag släpper bromsen.
Ventilpaketet och resten av lådan är från Jake´s Preformance, är vanligt atomathus med någon shiftkit (tror det)
Sök om det på yellowbullet forumet hittade någon tråd om det tidigare.

Smidigt sätt att kunna stalla bra mycket högre än på 1ans växel. :)

Re: Turbo BelAir Survived Dragweek. Vad händer här näst?!

Postat: fre nov 18, 2016 10:56 pm
av JoBy
Intressant, jag har också 4L80E som jag har preppat med PATC kit, samma som Bionic 80 stage 2/3 samt en 9.5" turbin med flerskivig lockup från Precision Industries.
När jag stallar upp i närheten av 3000 rpm går den inte att hålla kvar på bromsen längre.

http://converter.com/vigilante.htm
https://transmissioncenter.net/shop/tra ... level-2-3/