Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons sep 19, 2018 8:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1094 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 69, 70, 71, 72, 73
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 28, 2018 10:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 807
Ort: Härjedalen.
Så fränt, både effekten och köra för egen maskin! En riktig gatbil!

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 28, 2018 2:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Inlägg: 376
Ort: Gällivare
Grattis till effekten!! :thumbright: :lakrits:

_________________
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 28, 2018 2:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 182
Grymt :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 28, 2018 4:20 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5252
Ort: Lykksällä
Härligt! Men nog skulle du ha fått testa med lite mer laddtryck ;)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 28, 2018 7:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 189
Ort: Sandefjord,Norway
Grattis.undrar hur sugmotoreffekten ligger...

Hur känns motorn mot den forra?

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 28, 2018 9:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1037
Ort: Torshälla
Vi provade och rampa upp laddtrycket från 1.4-1.6 men bänken ville inte vara med.
900whp och 1150Nm redan med 0.7bar ger runt 530whp i sugmotor effekt :)
Motorn känns bra mycket starkare :)

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 29, 2018 7:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 456
Ort: Finland(Jakobstad)
Grattis till fin effekt! :thumbright:
Skulle ha vart kul att se bromspapper :wink:

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 30, 2018 7:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2384
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Grattis, hoppas växellådan funkar bra nu med !

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 11, 2018 3:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1037
Ort: Torshälla
Skutan har fått nya hjul, ville testa någe nytt.
Blev US Mags 18x8 fram och 18x9.5 bak, med Kumho 235/50 och 275/45 däck.
Bild

Är själv nöjd med utseendet och hur bilen beter sig på vägen, känns som en helt annan bil nu.
Bild

Var till Westerqwarns bilträff förra måndagen, många som var intresserade av bilen.
Bild

Har hunnit även skotta överväxelns spragg på lådan, inte bra tydligen att kicka ner från 4an till 2an.
Bättre att peta i 3an innan man ska gasa på landsväg :)
Man lär sig alltid något nytt.

Tänkte ev. köra på Kjula nästa helg.
Motorn ska få lite service innan, ventiljustering, check av fjädertryck och leakdown mm.

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: sön sep 02, 2018 11:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1037
Ort: Torshälla
Har kört vid två tillfällen på Kjula i somras, 9.58 som bäst där.
Bild

Körde även på Mantorp på Drag Revival, 9.46@246km/h men lyckade bara med 1.51 i 60fot.
Har inte fått till så bilen går iväg lika hårt som med lustgas.
Bild

Så jag tog och byggde om avgassystemet från headers bak till turbon.
2st 2.5" til en Y-rör före bakaxel och sedan 3" upp till turbon.
Bild

Bild

ca.45% mindre volym på rören nu. Får se hur det kommer att fungera.
Ska även göra om convertern så jag får upp stallspedet 500-700rpm.
Bild

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: mån sep 03, 2018 2:20 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20560
Ort: Tomterna/sävar
kul att höra om sommarens race samt se uppdaterigar :thumbright: blir kul att höra om hur nya avgasgrenröret fram till turbon kommer fungera! tror det blir bättre!

mvh jens

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: mån sep 03, 2018 2:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 624
Ort: Ljusdal
Trimma med mindre avgasrör är det inte många som gör :shock:
Ska bli intressant att se resultatet som sagt :thumbright:

Generellt verkar folk tro att minst en tum avgas per 100hk är det som gäller :lol:
.... så även jag :? (inte riktigt då men.....)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: mån sep 03, 2018 4:08 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 65
Ort: Kardis
Är tanken med mindre rör högre gashastighet och därför bättre spool? Eller finns det nån mer avancerad tanke bakom det hela?

Trevligt bruksbilsstuk på denna med inredning kvar osv :thumbright:

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo BelAir.
InläggPostat: tis sep 04, 2018 3:08 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1037
Ort: Torshälla
Tanken är just att få högre gashastighet och behålla värmen/massan på avgaserna.
Vi får se hur det kommer att fungera, har lite mer idéer om det skulle bli för högt mottryck från Y-röret upp till turbon.

Har provstartat motorn med avgassystemet men utan växellåda, skickade convertern ner till Morgan på STC som öpppnade upp den.
Mailat till Circle D som har byggt convertern om det räcker att byta stator, men tydligen så måste vi byta pumpdelen i convertern.
Man kan göra en fuling och svarva ner statorn mot pumpdelen och göra den mindre effektiv och få upp stallspeedet men då kommer det slira mer hela vägen.

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1094 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 69, 70, 71, 72, 73

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonas landin, kymi, pickis och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010