Turbo BelAir.
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Så fränt, både effekten och köra för egen maskin! En riktig gatbil!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Grattis till effekten!!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Härligt! Men nog skulle du ha fått testa med lite mer laddtryck
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Grattis.undrar hur sugmotoreffekten ligger...
Hur känns motorn mot den forra?
Hur känns motorn mot den forra?
Daniel Krüger
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Vi provade och rampa upp laddtrycket från 1.4-1.6 men bänken ville inte vara med.
900whp och 1150Nm redan med 0.7bar ger runt 530whp i sugmotor effekt
Motorn känns bra mycket starkare
900whp och 1150Nm redan med 0.7bar ger runt 530whp i sugmotor effekt
Motorn känns bra mycket starkare
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Grattis till fin effekt!
Skulle ha vart kul att se bromspapper
Skulle ha vart kul att se bromspapper
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Grattis, hoppas växellådan funkar bra nu med !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Skutan har fått nya hjul, ville testa någe nytt.
Blev US Mags 18x8 fram och 18x9.5 bak, med Kumho 235/50 och 275/45 däck.
Är själv nöjd med utseendet och hur bilen beter sig på vägen, känns som en helt annan bil nu.
Var till Westerqwarns bilträff förra måndagen, många som var intresserade av bilen.
Har hunnit även skotta överväxelns spragg på lådan, inte bra tydligen att kicka ner från 4an till 2an.
Bättre att peta i 3an innan man ska gasa på landsväg
Man lär sig alltid något nytt.
Tänkte ev. köra på Kjula nästa helg.
Motorn ska få lite service innan, ventiljustering, check av fjädertryck och leakdown mm.
Blev US Mags 18x8 fram och 18x9.5 bak, med Kumho 235/50 och 275/45 däck.
Är själv nöjd med utseendet och hur bilen beter sig på vägen, känns som en helt annan bil nu.
Var till Westerqwarns bilträff förra måndagen, många som var intresserade av bilen.
Har hunnit även skotta överväxelns spragg på lådan, inte bra tydligen att kicka ner från 4an till 2an.
Bättre att peta i 3an innan man ska gasa på landsväg
Man lär sig alltid något nytt.
Tänkte ev. köra på Kjula nästa helg.
Motorn ska få lite service innan, ventiljustering, check av fjädertryck och leakdown mm.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir.
Har kört vid två tillfällen på Kjula i somras, 9.58 som bäst där.
Körde även på Mantorp på Drag Revival, 9.46@246km/h men lyckade bara med 1.51 i 60fot.
Har inte fått till så bilen går iväg lika hårt som med lustgas.
Så jag tog och byggde om avgassystemet från headers bak till turbon.
2st 2.5" til en Y-rör före bakaxel och sedan 3" upp till turbon.
ca.45% mindre volym på rören nu. Får se hur det kommer att fungera.
Ska även göra om convertern så jag får upp stallspedet 500-700rpm.
Körde även på Mantorp på Drag Revival, 9.46@246km/h men lyckade bara med 1.51 i 60fot.
Har inte fått till så bilen går iväg lika hårt som med lustgas.
Så jag tog och byggde om avgassystemet från headers bak till turbon.
2st 2.5" til en Y-rör före bakaxel och sedan 3" upp till turbon.
ca.45% mindre volym på rören nu. Får se hur det kommer att fungera.
Ska även göra om convertern så jag får upp stallspedet 500-700rpm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21680
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir.
kul att höra om sommarens race samt se uppdaterigar blir kul att höra om hur nya avgasgrenröret fram till turbon kommer fungera! tror det blir bättre!
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1040
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Turbo BelAir.
Trimma med mindre avgasrör är det inte många som gör
Ska bli intressant att se resultatet som sagt
Generellt verkar folk tro att minst en tum avgas per 100hk är det som gäller
.... så även jag (inte riktigt då men.....)
Ska bli intressant att se resultatet som sagt
Generellt verkar folk tro att minst en tum avgas per 100hk är det som gäller
.... så även jag (inte riktigt då men.....)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: Turbo BelAir.
Är tanken med mindre rör högre gashastighet och därför bättre spool? Eller finns det nån mer avancerad tanke bakom det hela?
Trevligt bruksbilsstuk på denna med inredning kvar osv
Trevligt bruksbilsstuk på denna med inredning kvar osv
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbo BelAir.
Tanken är just att få högre gashastighet och behålla värmen/massan på avgaserna.
Vi får se hur det kommer att fungera, har lite mer idéer om det skulle bli för högt mottryck från Y-röret upp till turbon.
Har provstartat motorn med avgassystemet men utan växellåda, skickade convertern ner till Morgan på STC som öpppnade upp den.
Mailat till Circle D som har byggt convertern om det räcker att byta stator, men tydligen så måste vi byta pumpdelen i convertern.
Man kan göra en fuling och svarva ner statorn mot pumpdelen och göra den mindre effektiv och få upp stallspeedet men då kommer det slira mer hela vägen.
Vi får se hur det kommer att fungera, har lite mer idéer om det skulle bli för högt mottryck från Y-röret upp till turbon.
Har provstartat motorn med avgassystemet men utan växellåda, skickade convertern ner till Morgan på STC som öpppnade upp den.
Mailat till Circle D som har byggt convertern om det räcker att byta stator, men tydligen så måste vi byta pumpdelen i convertern.
Man kan göra en fuling och svarva ner statorn mot pumpdelen och göra den mindre effektiv och få upp stallspeedet men då kommer det slira mer hela vägen.
Re: Turbo BelAir.
Sjyst projekt, gillar hantverket, alltid grymt m V8 turbo