Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Börjar bli panik nu när sommaren är här och Chevan bara står utan motor och låda.
Har inte fått hem blocket än från borrning, topparna är varje fall färdig svetsade.
Dom är svetsade i insugskanalerna vid stötstängerna, var plastat innan.
Ska slipas ur lite och sedan ska nya styrningar monteras i.
Engson ska få brotcha styrningarna och mira topparna.

Tog och köpte en jänkare till så jag har någe och gasa med i sommar.
Blev en Pontiac GTO -69 :)
Hocky
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor okt 05, 2006 7:40 am
Ort: Åby
Kontakt:

Inlägg av Hocky »

Trodde du var...typ klar :)
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Hocky skrev:Trodde du var...typ klar :)
Jasså :hihi:
Näe det finns rätt mycket kvar att göra..

Tog ett par bilder på mina Brodix toppar.
Samtliga insugskanaler är svetsade vid stötstängerna.
Bild

Nya styrningar ska sättas i. :)
Bild




Sedan var jag till kallgaraget vart GTOn står och tog ett par bilder,
blev lite kass kvalité pga ingen belysning.
Motorn blir en 400 med kompressor, ProSpark sprut/tändning.
Kommer köras med E85
Bild

Bild

Bild

Lite rekond av lacken så blir den nog fin. :)
Bild

Inredningen behöver putsas till lite med.
Bild

Bild
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

nice! vad blir det för typ av kompressor?
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

THE SHOP skrev:nice! vad blir det för typ av kompressor?
Det är en gammal Dyers 6/71 som ska användas.
Bild

Istället för dom dubbla Carter förgasarna så kommer jag använda det här.
Tillverkade det tidigare, blir en "birdcatcher" ovanför spjällhusen.
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Lite bilder på motordelar till Pontiacen.

Eagle H-profilsvevstakar och smidda TRW kolvar.
Bild

Förra blocket hade frysit sönder varav två cylindrar vattenfylldes
Bild

Blir nya ringar och lager.
Bild

Nya blocket borrades och deckades.
Bild

Lagom snäll hydraul kompressor kam. :)
Bild

Blir ARP bult till ramen och topparna
Bild

Ska glasblästra bort den fula blåa färgen och ångtvätta alla lösa delar på jobbet.
Bild

Bild
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

fin gto!!, håller själv på med en judgeclone 69 byggd på en lemans, jag har en fin orginal huv från en le mans liggandes om du inte vill såga hål i gto huven.... skicka pm om det låter intressant!
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Pitebo skrev:fin gto!!, håller själv på med en judgeclone 69 byggd på en lemans, jag har en fin orginal huv från en le mans liggandes om du inte vill såga hål i gto huven.... skicka pm om det låter intressant!
Fick med en extra huv som är redan hål i :) Men tack ändå :)
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Kör du efter mottot ? Flest fräna bilar vinner ! :thumbright:
Magnus Helin 0707816992
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

mh skrev:Kör du efter mottot ? Flest fräna bilar vinner ! :thumbright:
Nja, inte direkt :hihi:

Blev inget mekande med mina bilar i helgen.
Var istället och mekade Viper åt Lillis i Kjula.

Idag har jag däremot mekat mer med Pontiac motorn.
Gradade in kammen, använder en 18tums gradskiva.

Monterade sedan på bröstkåpan och vattenpumpen.
Kollade en gång till att kammen stog rätt enligt "svängdämparen" som egentligen är bara en massiv stålklump för kompressordrivningen.
Bild

Ställde in kammen på 108grader intake lobe centerline, 2grader före.
Bild

Har svarvat en styrning för triggerhjulet.
Bild

Nu ska trigger fäste tillverkas, blir lite trixigt.
Bild

Ska fräsa det av denna aluklump.
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

GT1 hallgivare på 60-2 trigger?
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

robban skrev:GT1 hallgivare på 60-2 trigger?
Japp det är en GT1 hallgivare fast ProSpark kör med 36-3 tänder. :)
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Hämtade hem GTOn idag :)
Schysst stuk på bilen heh he
Bild

Bild

Bild

Började tillverka triggerfästet.
Bild

Lär inte svikta, ska fräsas ner någe efteråt.
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Fräste klart triggerfästet idag. :)

Bild


Ska köpa försänkta skruv till fästet.
Bild


Lättade fästet lite.
Bild


Lite puts med bandslipen och glasblästring så är fästet klart. :)
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Är den där kombinationen av triggerhjul + givare testad på en annan motor?

Är det en GT1 Hall-givare så ska du inte bli förvånad om du plötsligt tappar varvtal vid typ 5000 varv för att sen återfå varvtal när motorn sjunkit rejält i varv.
Om du ger mig exakta mått på hjulet och tänderna kan jag räkna på om du har ett problem.

Sitter givaren skruvad i endast örat? Det brukar kunna gå av om det inte är press-passning på själva givare-kroppen i hållaren. Bäst är att hållaren har en slits och en bult som klämmer åt själva kroppen istället.

Blir det fördelar-tändning så skulle jag göra ett nytt hjul med endast 4 kraftigare tänder. Kör man separata spolar istället är det bara att lägga till kamsynk.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar