Turbo BelAir.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Börjar bli panik nu när sommaren är här och Chevan bara står utan motor och låda.
Har inte fått hem blocket än från borrning, topparna är varje fall färdig svetsade.
Dom är svetsade i insugskanalerna vid stötstängerna, var plastat innan.
Ska slipas ur lite och sedan ska nya styrningar monteras i.
Engson ska få brotcha styrningarna och mira topparna.
Tog och köpte en jänkare till så jag har någe och gasa med i sommar.
Blev en Pontiac GTO -69
Har inte fått hem blocket än från borrning, topparna är varje fall färdig svetsade.
Dom är svetsade i insugskanalerna vid stötstängerna, var plastat innan.
Ska slipas ur lite och sedan ska nya styrningar monteras i.
Engson ska få brotcha styrningarna och mira topparna.
Tog och köpte en jänkare till så jag har någe och gasa med i sommar.
Blev en Pontiac GTO -69
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
JassåHocky skrev:Trodde du var...typ klar
Näe det finns rätt mycket kvar att göra..
Tog ett par bilder på mina Brodix toppar.
Samtliga insugskanaler är svetsade vid stötstängerna.
Nya styrningar ska sättas i.
Sedan var jag till kallgaraget vart GTOn står och tog ett par bilder,
blev lite kass kvalité pga ingen belysning.
Motorn blir en 400 med kompressor, ProSpark sprut/tändning.
Kommer köras med E85
Lite rekond av lacken så blir den nog fin.
Inredningen behöver putsas till lite med.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Lite bilder på motordelar till Pontiacen.
Eagle H-profilsvevstakar och smidda TRW kolvar.
Förra blocket hade frysit sönder varav två cylindrar vattenfylldes
Blir nya ringar och lager.
Nya blocket borrades och deckades.
Lagom snäll hydraul kompressor kam.
Blir ARP bult till ramen och topparna
Ska glasblästra bort den fula blåa färgen och ångtvätta alla lösa delar på jobbet.
Eagle H-profilsvevstakar och smidda TRW kolvar.
Förra blocket hade frysit sönder varav två cylindrar vattenfylldes
Blir nya ringar och lager.
Nya blocket borrades och deckades.
Lagom snäll hydraul kompressor kam.
Blir ARP bult till ramen och topparna
Ska glasblästra bort den fula blåa färgen och ångtvätta alla lösa delar på jobbet.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Nja, inte direktmh skrev:Kör du efter mottot ? Flest fräna bilar vinner !
Blev inget mekande med mina bilar i helgen.
Var istället och mekade Viper åt Lillis i Kjula.
Idag har jag däremot mekat mer med Pontiac motorn.
Gradade in kammen, använder en 18tums gradskiva.
Monterade sedan på bröstkåpan och vattenpumpen.
Kollade en gång till att kammen stog rätt enligt "svängdämparen" som egentligen är bara en massiv stålklump för kompressordrivningen.
Ställde in kammen på 108grader intake lobe centerline, 2grader före.
Har svarvat en styrning för triggerhjulet.
Nu ska trigger fäste tillverkas, blir lite trixigt.
Ska fräsa det av denna aluklump.
Är den där kombinationen av triggerhjul + givare testad på en annan motor?
Är det en GT1 Hall-givare så ska du inte bli förvånad om du plötsligt tappar varvtal vid typ 5000 varv för att sen återfå varvtal när motorn sjunkit rejält i varv.
Om du ger mig exakta mått på hjulet och tänderna kan jag räkna på om du har ett problem.
Sitter givaren skruvad i endast örat? Det brukar kunna gå av om det inte är press-passning på själva givare-kroppen i hållaren. Bäst är att hållaren har en slits och en bult som klämmer åt själva kroppen istället.
Blir det fördelar-tändning så skulle jag göra ett nytt hjul med endast 4 kraftigare tänder. Kör man separata spolar istället är det bara att lägga till kamsynk.
Är det en GT1 Hall-givare så ska du inte bli förvånad om du plötsligt tappar varvtal vid typ 5000 varv för att sen återfå varvtal när motorn sjunkit rejält i varv.
Om du ger mig exakta mått på hjulet och tänderna kan jag räkna på om du har ett problem.
Sitter givaren skruvad i endast örat? Det brukar kunna gå av om det inte är press-passning på själva givare-kroppen i hållaren. Bäst är att hållaren har en slits och en bult som klämmer åt själva kroppen istället.
Blir det fördelar-tändning så skulle jag göra ett nytt hjul med endast 4 kraftigare tänder. Kör man separata spolar istället är det bara att lägga till kamsynk.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.