sleeper skåpet, 945, 611whp 826wnm 2,9bar. b230 8v
sleeper skåpet, 945, 611whp 826wnm 2,9bar. b230 8v
Dags igen för en ett nytt Volvo projekt. Saknaden efter min gamla röda 940 har vart extrem. Man skulle aldrig sålt den helt enkelt. Men va gör man inte för att få handpenning till bostad osv.
Nåja de mesta ordnar upp sig och nu mera är man gift och bor i hus.
Hitta tag i en 945 turbo till vettigt pris, tror det kan bli ett bra utgångs objekt.
Enligt tidigare ägare är följande gjort:
Sitter rätt mycket godis på karossen. Massa bussningar, chassie kitt, komplett 3tums rostfritt system. Dana 30 diff med annan momentbrygga. Förstärkt m90 låda. 531 topp med större ventiler.
Halvsmidd med spm stakar.
t3t4 garret turbo
Nira v3 sprut.
4 st r-däck på fälg
4st jpk 17
2 st mh drag-slicks
Karossen har 5 ägare och gått 17k mil
Har köpt den i vetskapen om att den trycker ur sig olja. Troligen har en kolv gett up på 1ans cylinder.
Nåja, undrar hur detta slutar... de lär ju inte alls spåra ur.
Bilen har alltså stått still sedan 98 typ. så det är väl dags att den får sig en genomgång.
kan inte gått långt denna topp. troligen har en kolv stuckit i ringlandet pga överladd.
fick med diverse fälgar, turbo, kinagrenrör mm.
förbereder kolvar inför att få ny plats i b230in
Nåja de mesta ordnar upp sig och nu mera är man gift och bor i hus.
Hitta tag i en 945 turbo till vettigt pris, tror det kan bli ett bra utgångs objekt.
Enligt tidigare ägare är följande gjort:
Sitter rätt mycket godis på karossen. Massa bussningar, chassie kitt, komplett 3tums rostfritt system. Dana 30 diff med annan momentbrygga. Förstärkt m90 låda. 531 topp med större ventiler.
Halvsmidd med spm stakar.
t3t4 garret turbo
Nira v3 sprut.
4 st r-däck på fälg
4st jpk 17
2 st mh drag-slicks
Karossen har 5 ägare och gått 17k mil
Har köpt den i vetskapen om att den trycker ur sig olja. Troligen har en kolv gett up på 1ans cylinder.
Nåja, undrar hur detta slutar... de lär ju inte alls spåra ur.
Bilen har alltså stått still sedan 98 typ. så det är väl dags att den får sig en genomgång.
kan inte gått långt denna topp. troligen har en kolv stuckit i ringlandet pga överladd.
fick med diverse fälgar, turbo, kinagrenrör mm.
förbereder kolvar inför att få ny plats i b230in
Senast redigerad av 7aan den fre sep 24, 2021 1:24 pm, redigerad totalt 24 gång.
Micke Grönlund
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Skåpet 945an.
Dana 60!?
Jaha det var en felskrivning, hade vare kul att se den bakaxeln
Jaha det var en felskrivning, hade vare kul att se den bakaxeln
Senast redigerad av Thunderbo1t den mån sep 30, 2019 7:50 am, redigerad totalt 1 gånger.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: sleeper skåpet, 945an.
Häftigt
Strängnäs
NXJ
Strängnäs
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: sleeper skåpet, 945an.
idag fortsatte misären med att hinka ur liket till motor. Nockade mig skälv nästan medvetslös under bilen när jag halka av en bult till ac-kompressorn.
Allt är lossat, ska bara bort med servoslangen sen lyfta ur och se vad som hänt med kompet på cyl 1.
11.5bars komp på samtliga cyl utom 1an där va det 3bars komp
fick med lite slicks
Har även jaga rätt i ett extraktorgrenrör, billet hx40, stort insug mm. Allt det kommer från en annan bil som ni känner igen från sts.
Frågan är vad man kör för toppbultar? jag tror att blocket är o-ringat. Men sak samma, sett att kl säljer nå kopia på arp bult. är dom helt kass? eller kan man lika gärna köra 12.9 insex skruv?
tänkte inte ladda så mycket, 2.5bar bör räcka..
Allt är lossat, ska bara bort med servoslangen sen lyfta ur och se vad som hänt med kompet på cyl 1.
11.5bars komp på samtliga cyl utom 1an där va det 3bars komp
fick med lite slicks
Har även jaga rätt i ett extraktorgrenrör, billet hx40, stort insug mm. Allt det kommer från en annan bil som ni känner igen från sts.
Frågan är vad man kör för toppbultar? jag tror att blocket är o-ringat. Men sak samma, sett att kl säljer nå kopia på arp bult. är dom helt kass? eller kan man lika gärna köra 12.9 insex skruv?
tänkte inte ladda så mycket, 2.5bar bör räcka..
Micke Grönlund
Re: sleeper skåpet, 945an.
Detta är gjort hos trendab 2007:
Nåja, dags att rycka ur löken.
Då va block och topp isär. Ser ut som toppen är rätt rejält planad samt att det sitter 46-38 ventiler.
o-ringat block
Ska dra ur kolven ur loppet imorgom och se om det är ringladet som stuckit eller om det är nått med toppen.
Rent visuellt kunde jag inte se nått tokigt.
känns ju dock inte jätte sportigt med kolkanister och egr inkopplat.
Nåja, dags att rycka ur löken.
Då va block och topp isär. Ser ut som toppen är rätt rejält planad samt att det sitter 46-38 ventiler.
o-ringat block
Ska dra ur kolven ur loppet imorgom och se om det är ringladet som stuckit eller om det är nått med toppen.
Rent visuellt kunde jag inte se nått tokigt.
känns ju dock inte jätte sportigt med kolkanister och egr inkopplat.
Micke Grönlund
Re: sleeper skåpet, 945an.
va tvungen och riva 1an och kolla status..
Här va det dåligt...
Här va det dåligt...
Micke Grönlund
Re: sleeper skåpet, 945an. Dålig kolv, bilder
Vart och hämta lite speedparts, billet hx40, plenum med 3tums spjäll, pulssplit extraktor rör, 60mm wg, 4tums dp, och en fulerale
Såhär blir det under huven med grejerna:
Såhär blir det under huven med grejerna:
Micke Grönlund
Re: sleeper skåpet, 945an. Dålig kolv, bilder
Motorn kommer bli nått sånthär:
B230fk borrad med stressplatta samt honad 96.30, toppdeckat block.
Nya mahle turbo kolvar 1 öd.
O-ringat block.
531 planad portad och elak kam, värre fjädrar.
Botten är viktad och balanserad.
H-profil med arp 2000.
Ny högflödes oljepump.
Nya ram och vevlager.
12.9 bult till toppen.
Billet hx40.
Pulssplit extraktorgrenrör.
4tums dp.
60mm wg.
Giganto insug med 3tums spjäll.
Bosch 2200cc.
Bränsle e85.
Laddtryck över 2bar.
Catch tank och dubbla 044or matar fuleralen.
Nira i3 styrsystem.
530d låda med 765 och 4puck slinter.
B230fk borrad med stressplatta samt honad 96.30, toppdeckat block.
Nya mahle turbo kolvar 1 öd.
O-ringat block.
531 planad portad och elak kam, värre fjädrar.
Botten är viktad och balanserad.
H-profil med arp 2000.
Ny högflödes oljepump.
Nya ram och vevlager.
12.9 bult till toppen.
Billet hx40.
Pulssplit extraktorgrenrör.
4tums dp.
60mm wg.
Giganto insug med 3tums spjäll.
Bosch 2200cc.
Bränsle e85.
Laddtryck över 2bar.
Catch tank och dubbla 044or matar fuleralen.
Nira i3 styrsystem.
530d låda med 765 och 4puck slinter.
Micke Grönlund
Re: sleeper skåpet, 945an. Dålig kolv, bilder
Håller på och rengör samt skrotar bort egr. Det kändes inte så racigt.
Blir inte riktigt klok på den där lilla tråden till oljeringen. På 3 kolvar sitter bara halva ringen där. Ska det va så?
Går inte heller att lista ut nått om vad det är för kamaxel. Ingen märkning i bakkant där det brukar stå nått.
Blir inte riktigt klok på den där lilla tråden till oljeringen. På 3 kolvar sitter bara halva ringen där. Ska det va så?
Går inte heller att lista ut nått om vad det är för kamaxel. Ingen märkning i bakkant där det brukar stå nått.
Micke Grönlund
Re: sleeper skåpet, 945an. Dålig kolv, bilder
Nya od kolvar samt ringar:
Ståldrev satt det redan, det Va ju ett plus.
Ramlager va rätt frächa, dock blir alla lager nya.
Naket block som är lämnat till ultramotors på översyn. Blir honing och övrig koll i cylinderlopp efter kolvraset.
Ståldrev satt det redan, det Va ju ett plus.
Ramlager va rätt frächa, dock blir alla lager nya.
Naket block som är lämnat till ultramotors på översyn. Blir honing och övrig koll i cylinderlopp efter kolvraset.
Micke Grönlund
Re: sleeper skåpet, 945an. Block iväg på bearbetning
Då va blocket hämtat från ultramotors.
Inväntar lite kolvringar. Sen ska bottendelen ihop
Inväntar lite kolvringar. Sen ska bottendelen ihop
Micke Grönlund
Re: sleeper skåpet, 945. Blocket är åter
Känns inte som nån större idé att lägga upp vad man pysslar med. Man får inga tips eller svar på frågor som förr i tiden. Detta va lätt den bästa turbonörds platformen på nätet.
Nåja, har tvättat lite spridare:
Denna polare hjälpte en att lyfta på toppen.
Nästan ihop:
Råka köpa en gs6-37dz låda, kommer nog passa bra till detta projekt.
Känndes inte helt 100a. Men den står helt rätt men markeringen på drevet stämmer inte.
Sådär idag åkte den i karossen igen. Det som återstår är att lägga i bf98 mapp ska även se över och mappa den på nytt. Den har ju mikro spikat sönder 1 kolv så nått känns inte helt 100. Bilen sägs va mappad till 2bar på e85. Dock svår att se hur det är möjligt när spridarna är på 315cc.
Nåja, har tvättat lite spridare:
Denna polare hjälpte en att lyfta på toppen.
Nästan ihop:
Råka köpa en gs6-37dz låda, kommer nog passa bra till detta projekt.
Känndes inte helt 100a. Men den står helt rätt men markeringen på drevet stämmer inte.
Sådär idag åkte den i karossen igen. Det som återstår är att lägga i bf98 mapp ska även se över och mappa den på nytt. Den har ju mikro spikat sönder 1 kolv så nått känns inte helt 100. Bilen sägs va mappad till 2bar på e85. Dock svår att se hur det är möjligt när spridarna är på 315cc.
Micke Grönlund
Re: sleeper skåpet, 945an. Block iväg på bearbetning
Jag håller med, tyvärr är man dålig själv på att vara aktiv i andra trådar.. Det vore väldigt synd om forumet dog helt och allt hamnade på Facebook..7aan skrev: Känns inte som nån större idé att lägga upp vad man pysslar med. Man får inga tips eller svar på frågor som förr i tiden...
Hur som helst, du gör ett bra jobb och håller ett bra tempo tycker jag
Är planen att komma ut i vår eller håller du på och byter till dubbdäck redan?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: sleeper skåpet, 945 motorn i kaross.
Ja de lät ju som väldigt snålt med 315cc spridare till det räcker väl knappt utan turbo
Re: sleeper skåpet, 945an. Block iväg på bearbetning
Tanken är väl att få ihop den så jag kan mappa den med större spridare i bänken.patrikh skrev:Jag håller med, tyvärr är man dålig själv på att vara aktiv i andra trådar.. Det vore väldigt synd om forumet dog helt och allt hamnade på Facebook..7aan skrev: Känns inte som nån större idé att lägga upp vad man pysslar med. Man får inga tips eller svar på frågor som förr i tiden...
Hur som helst, du gör ett bra jobb och håller ett bra tempo tycker jag
Är planen att komma ut i vår eller håller du på och byter till dubbdäck redan?
Hade vela åka lite på isen i vinter om det nu blir nån.
Nä jag förstår inte riktigt tanken. Jag har iaf handlat på mig ett par 2200cc spridare.robinb3rgsten skrev:Ja de lät ju som väldigt snålt med 315cc spridare till det räcker väl knappt utan turbo
Ska försöka få bilen besiktigad innan man går loss helt.
2007 va sist den gick igenom.
Micke Grönlund