200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det ser bra lovande ut det här! :thumbright:
Det kommer nog bli ett helt annat register i motorn nu, hur upplevde du det gamla mot för vad du förväntar dig få nu?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Jo, tanken är ju att det ska bli ett helt annat register.
Tidigare så vart det ju ordentlig fart vid ca4000rpm (beroende på vilken växel man låg på)och så drog den bortåt 6000-6500rpm där den började kännas lite trött.
Vilket kändes som lite litet varvregister, det är säkert inte i första hand kammarnas fel utan det väldigt långa insuget samt det pyttelilla avgashuset. Men när man ändå är igång är det kul att ta i lite extra :D

Kanske blir lite slöare under 4000varv men jag tror inte att effekten kommer komma så mycket senare iom det bättre flödet/balansen i motorn.

Mer användbart varvtal samt något förskjutet uppåt i registret är vad jag tänkt mig :hihi:
Hoppas på att topplockspackningen ska hålla lite bättre också iom att cylindertrycket förhoppningsvis blir lite lägre.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Saker går trögare än sirap i -20 grader, har iaf påbörjat insuget.

Bild
Bild

Helt hopplöst å svetsa me den gamla TIG:en, så jag ska få lite hjälp av en kompis att svetsa, förhoppningsvis nästa vecka.

Har lyckas lyfta ur blocket så förhoppningsvis får jag lite gjort nästa vecka med det, borra om å gänga för M12 bulten.
Mrturd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: fre apr 18, 2008 7:02 am

Inlägg av Mrturd »

niclas_ab skrev: Helt hopplöst å svetsa me den gamla TIG:en, så jag ska få lite hjälp av en kompis att svetsa, förhoppningsvis nästa vecka.
Mycket snyggt insug :thumbright: Kommer att bli kanon när det är färdigt!

Det jag lärt mig om TIG svetsning av alu är att renlighet är A och O många problem kan undvikas om man gör ett noggran förarbete.

Från bilderna det ut som att svetsfogen blivit kraftigt kontaminerad. Även med en bra svets kan det vara svårt att svetsa insuget som det ser ut nu.

- borsta området noggrant där du ska svetsa med en rostfri stålborste som du endast använder för aluminium, inget slipa rost med den MAO :wink:

- viktigt är att du får bort oxidskiktet där du ska svetsa, borsta tills du får fram "rent aluminium". Borsta snittet så att fogen ej kontamineras underifrån.

- rester kvar från tex maskeringstejpen du använt för att fixera får inte finnas kvar på insuget. Även en bit därifrån du tänker svetsa kan limmet i tejpen förångas av det varma aluminiumet och kontaminera svetsen via skyddsgasen. Punkta och ta bort tejpen.

-Torka rent ytorna och tillsatsmaterialet noggrant med aceton. Torka tills dess att trasan inte längre blir smutsig. Det går att svetsa väldigt oxiderade ytor med rätt inställning av svetsmaskinen men om ytorna är oxidfria och regjorda från smuts ska du se att det kommer att gå mycket lättare och du minskar risken att få dålig svetskvalitet.

Finns säkert massor av duktiga svetsare här på forumet som kan ge dig fler tips.

Lycka till!

// Erik
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Tack för tipsen :D
Det blev ganska mycket "fort men fel" när jag punktade ihop det där. Första gången jag testat alu TIG svetsning och rengöringen blev minimal.
Men som du säger ska man nog vara väldigt nogrann med rengöringen, har bara TIG:at stål och rostfritt förut och där är det ju inte särskilt känsligt.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Lite fler tips.

Om man kört med vinkelslip fastnar (kletar) ofta partiklar fast från skivan eller tom. från annat material man tidigare kapat med den skivan. detta smutsar ner svetssömen kraftigt.

Om det är absolut tvunget att köra med vinkelslip så kör lite i taget och sluta innan materialet börjar "kleta".

Skrapa sen bort grader mm. på plåtkanterna med en kniv egg, så de blir blanka i snittytorna.

Insuget ser mycket bra ut :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Längre än såhär kommer ja inte med insuget innan motorn sitter i bilen igen, måste kolla lite så att spjället får plats innan jag sätter dit det.
Bild
Bild
Bild


Borrat å gängat blocket för M12:or :D
Bild
Bild

Nu ska de in på honing/planing.
Jo just det, bottendelen har åkt iväg på balansering också.
Annars har de inte hänt nått mer.
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

Spännande projekt :) kommer definitivt att följas, lycka till framöver :)
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Stabilt! :thumbright:

M12 i blocket var nog ingen dum idé, har du hittat nån passande pinn-skruv/bult?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Kommer köra med insex skruv i 12.9 kvalite på inrådan av Mattias Bohlin som portade toppen. Dom bygger tydligen alltid om till det på turbo-hayabusorna och även en annan kompis kör det på sin opel Manta.
Så jag tror de blir bra :D
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Jo, förresten. Finns säkert fler som använder M12:or i 12:9 kvalite.
Hur hårt drar ni dessa, jag har hört 110-120Nm från mina två källor men jag skulle jättegärna veta från flera :D
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Tackar, mycket intressant :) För att krångla till det hela har jag ju inte standard stigning på mina(1.75) utan första stegets fingäng 1.5 . Detta borde ju inverka till att 110Nm ger mer förspänning än på en bult med stigning 1.75 .
Man ser ju också att det blir rätt stor skillnad beroende på vilket smörjmedel som används, 110Nm vs 130Nm.
Fler tips?
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Gillar denna 200sx brutalt :) Frän motor och bil. fortsätt hålla dig utan plastkit ! :hihi:
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

väldigt intressant projekt.

toppen såg väldigt fin ut :thumbright: , vem är det som utfört arbetet på den?

insugsportarna påminner om den NLR Christer gjorde till LeifH:s 850.

fortsätt uppdatera så man får se hur det framskrider :thumbright:




Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Skriv svar