200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 200sx 2.4

Inlägg av Daniel-635 »

En ren spekulation.

När man lägger på lufttryck på spridarens nålventil så öppnar den ganska lätt ?
Vanligen hjälper bränsletrycket till att hålla spridaren stängd ?

Angående temperaturen på motorn, de flesta bilar har ju tempgivarna för Kylfläktarna monterade i Kylaren.
På min bil har jag en 80 graders termostat två kylfläktar startar när motortempen ligger på 83 grader.
Över 86 grader startar även tredje kylfläkten.

Har man en 97 graders termostat blir denna metod knepig...

Men motortempen bör inte mätas på vattnet på väg ut ur kylaren, gör man det har man ju "ingen" temp alls innan termostaten öppnat.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Hej Daniel :)
Enda vägen det kan gå baklänges är ju genom spridarna, har bara inte råkat ut för det förut... funderar man vidare lite så efter fuelrailen sitter BTR:en som borde stoppa tryck upp till 3-4bar så där borde det inte kunna gå.
Måste helt enkelt vara så att min pumpar i catchtanken taskiga backventiler? :( vet inte om det har någon praktisk betydelse dock?
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Var ute och testade nya spridarna igår. Sänkte req fuel från 6,6ms till 3,5ms så hamnade vi rätt bra på last, dvs något snålare än förut. På full mutter ligger man mer mellan 0,85-0,9 i lambda nu än snarare 0,8-0,85 innan.
Tomgång och låglast fick man ju öka upp soppan rejält på för att hamna rätt, eller ja så rätt som det nu kunde bli.... den beter sig inget kul..
På tomgång verkar den antingen vara tvungen att ligga på 0,7 i lambda för att hålla jämnt varv(1200rpm), ökar man på 1 i värde på VE tabellen börjar lambdat pendla mellan 0,7 och 1,2, tomgången går upp och ner mellan 300-1500rpm tills den dör efter en liten stund.
Tips mottages gärna på om det går att få det något bättre! vilka specifika spridarinställningar ska man ha för bosch 1680 i VEMS? kan man labba med 1 eller 2 insprutningar per cykel som i megasquirt?
Men det kanske är så enkelt att det är såhär dåligt det blir med boschspridarna, just nu verkar man få ha runt 1,7ms spridartid på tomgång.

Ps.. Det enda posetiva var väll att spridarna inte gick på mer än 55% DC vid 1,1bars laddtryck, så där finns det ju mycket att ta av :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 200sx 2.4

Inlägg av mattias »

Vänta, vänta. Vilka spridare hade du tidigare, och vilka har du nu? Det är bra att börja med 0 på open time och rampup (två första värdena).

1680 cc/min har dåligt bruksvärde på tomgång och låglast, även med sprit på så stora cylindrar som du har. Bosch EV14 kan rekommenderas.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Innan hade jag 1000cc spridare och nu sitter det 1680cc, om jag inte minns fel så har jag nog 4bars grundtryck (hade det med 100cc spridarna också). Tror jag sett att du sagt att det är bättre att köra 1680cc spridarna på det? fast i mitt fall kanske jag måste köra lite lägre grundtryck så att jag kan få upp spridartiderna lite till? verkar som att om man kommer över just 1,7ms så slipper man värsta nålstudsen och dom beter sig lite mera civiliserat.

Spridarinställningarna står som du säger på 0 och 0.

Just nu ligger ju tomgången på 1200 och jag har en lastpunkt på precis 1200, om man lägger lastpunkterna på 1000 och 1400rpm och sänker på ena stället kanske det fungerar bättre, om sprutet interpolerar mellan lastpunkterna?

Jo, är sjukt sugen på EV14, om jag får sålt både 1000cc spridarna och 1680cc så skulle man investera i sånna, undertiden får jag försöka leva med dessa.
Men tycker folk har lyckats lite bättre än såhär med 1680 spridarna även på något mindre motorer, men min motor kanske har för snälla kammar och är för "effektiv" på tomgång.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 200sx 2.4

Inlägg av mattias »

Mja, spridarna blir nog bättre på 4 bar om man tittar bara på spridarbilden, men det du behöver är som sagt kortare pulsvidd. Jag skulle inte lägga ner så mycket möda på det där, handla EV14 - har just provat 2000 cc/min på 4 bar (mer cc/min) på en 2.0 liter 4 cyl med vassa kamaxlar, det fungerar skitbra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx 2.4

Inlägg av dundersmurfen »

Har du tagit bort spridarmotstånden?

Gapet på stiften verkar spela roll för om man får vettig tomgång, mer gap = bättre tomgång... Fast å andra sidan mer misständningsproblem på fullskaft :(

Verkar göra mycket på tomgången också att köra med högt soppatryck. Spridarna beter sig helt mupp och det verkar inte gå att justera till. Sänk till 3bar.. :thumbright:

Var köper man ev14 spridare?

Edit: streetpower och ppf säljer ev14 :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Länge sen man uppdatera här, men det har faktiskt fungerat någorlunda tillfredställande. Den verkar trots allt ha slutat trycka ur sig vatten helt, troligen så var det sista bytet av insugspackningen som gjorde det.
Har fått lite fyr på laddtrycksstyrningen med, behöver justeras lite men laddet skenar inte iaf.

Men idag var det konbanekörning på lunda flygfält, jag och en kompis for upp för att köra lite. Körde först 2varv och det verkade hålla ihop.
Så var det dags för tredje varvet, ut på banan och står på, efter halva banan kommer ett parti utan konor där man får stå på full gas. Så jag kommer på 3:an runt 4000rpm, trycker fullt och när jag får upp fullt laddtryck runt 5000rpm så rasslar det till nått fruktansvärt och motorn studsar mot varvtalsbegränsning några ggr innan jag hinner reagera.
Så var det tack å hej växellådan :doh: Lyckades ta mig de 14milen hem för egen maskin iaf :thumbright: även om det framförallt i början lät som en stenkross i växelådan, antagligen är det väll väldigt dåligt med kugg på 3:ans drev...får återkomma med resultat när jag rivit isär prylarna.

Så nu vart det helt plötsligt väldigt brådis med att få dit 300zx lådan...
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Här kommer då helgens resultat:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx 2.4

Inlägg av dundersmurfen »

Kör du med atf olja? blir det någon skillnad?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Oj, minns inte vad det var för olja jag hällde i. Men det var "bara"olja enligt verkstadsmanualen, kommer inte på namnet på märket men grön å silverfärgad flaska. Tror jag har nån kvar i garaget som jag kan kika på :)
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Såhär kommer adapterplattan bli:
Bild
10mm stål, med lite tur kanske jag kan få den i veckan :)
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Castrol Driveline Syntrax Universal 75W-90 körde jag i lådan....
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Såhär vart resultatet:
Bild
Så nu bär det av till garaget och kolla om det passar.
Beställde främre delen av en 300zx kardanaxel idag med så jag kan börja knåpa på kardanaxeln nästa vecka :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 200sx 2.4

Inlägg av Daniel-635 »

Moderna maskiner är trevligt, inte så kul att köra fram en sådan med sticksågen :wink:

Jag hällde i Redline Shockproof Light Weight i min gamla BMW låda, och jag får nog säga att den oljan är snäppet bättre än den tidigare "vanliga" SAE 80-90 oljan jag hade.
Något mer lättväxlad blev den i alla fall, kanske även tystare men jag ljudisolerade samtidigt så det är svårt att veta.

Sen om man ska tro allt som står på förpackningen det vet e tusan :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar