200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Bygger ju om till 5-bult fram, vilket skulle va snabbt gjort!........jomenvisst :doh: .
Nr 1. Vänster undre länkarm var väldigt rostangripen, fick låna blästerskåp av Max vilket underlättade enormt.
Bild
Men det var så rostig att hålet där man fäster krängningshämmaren var alldeles förstort, fick svarva och svetsa lite.
Bild
Bild
Lite målning så ska den vara klar sen.
Nr 2. Ena staget till krängningshämmaren var helt glapp i kulan så beställde nya sånna, med polyurethanbussningar istället för det gamla spruckna gummit.
När man ändå var igång så beställte jag nya hårda bussningar till länkarmen.
Sen så finns det ytterligare ett stag från länkarmen som går snett frammåt mot karossen(kan inte namnet), gummit där såg inte så kul ut, så inhandlade nya sånna stag med uniballs istället.... och när man ändå var igång var det lika bra att köpa hela "kittet" med ställbara uniballs armar runtom.
Nr 3. Ena hjulagret var glappt, så fick beställa nytt lager/nav från skroten...
Nr 4. ABS givarna går ju såklart inte att få ur på något vettigt vis, fick ta fram vinkelharry och kapa sönder gamla spinlarna för att få ut dom...
Nr5. Upptäckte att jag måste ha spacers till nya framfälgarna, och ska man ha 20 mm spacers måste man ju såklart ha nya hjulbultar :roll:


Nu tror jag att läget är under kontroll iaf :whistle:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Lite frammåt.
Spacers med nya hjulbultar pressade i navet :)
Bild

Påbörjat grenröret. Kapa.
Bild

Passa in nya röret.
Bild

Med nya wastegaten, har passat in det i bilen. Sitter perfa!
Bild
Det finns dock 2st problem.
1. Kommer behöva kapa röret i småbitar både på längden och tvären för att komma åt och montera skiljevägg samt svetsa överallt.
2. Det går kommer inte gå att montera grenröret i bilen med wastegateflänsen påsvetsad :doh: Men kan inte göra på nått annat vis, bygger jag om fästet till servopumpen så att den kommer 1dm längre ner ska det nog funka..... :roll:

Sen fick jag inga bussningar till nedre bärarmarna fram så måste svarva några egna, hur illa blir det att göra dom i aluminium?
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Jaha, då var det testkört..... och resultatet var väll inte så upplyftande.... :(
Trycker fortfarande ur sig lite vatten ibland när man drar på och laddtrycket vill sig fortfarande inte..
Se bild nedan:
Bild
Det är en fullgasrepa upp för en ganska brant backe på 3:ans växel...
De är sjukt vad snyggt ladd och varvtalsgraferna följer varandra :doh:
Wastegaten är fullt öppen vid typ 0,5bar...
Vad tror ni händer om man ökar fjädertrycket så att wastegaten öppnar vid 1bar istället?
Förskjuter man bara hela laddtryckskurvan 0,5bar uppåt? eller ökar mottrycket tillräckligt för att laddtrycket ska stanna på kanske 1,5bar istället?
Kan man ställa om kammarna och på så vis påverka laddtryckskurvan?
Eller måste jag bygga nytt grenrör alt. byta turbo?......
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Hej! Fick en tokig idé! Vad tror ni om att sätta en justerbar strypning i avgassystem så att man kan ställa upp mottrycket precis tillräckligt för att få stabilt laddtryck för att kunna mappa in den schysst på det?:-)sen kan man ju plocka bort den, eller kommer VE-tabellen bli helt fel?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 200sx 2.4

Inlägg av mattias »

Jag skulle prova med en starkare fjäder först, och då menar jag inte att du ska skruva på mer förspänning på fjädern som redan sitter där.
Om du inte redan gjort det, provtryck systemet så det inte är något så enkelt som att det är läckage i membranet eller i slangarna till wastegaten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 200sx 2.4

Inlägg av Daniel-635 »

Trist att det strular fortfarande för dig :(

Nu är det ganska fett lambda, men hur har du det med bränslet mot slutet på repan Duty 108% :whistle:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Wastegaten funktionstestades såklart innan den monterades dit och fungerade klandersfritt, men det blir en provtryckning av hela systemet. Skulle ju kännas fånigt om det berodde på en läcka men sånt har ju inträffat förr :hihi:
Kommer såklart testa lite olika fjäderkombinationer med för att se vad som händer, men åker man på gatan så känns det som att 1,3-1,4bar räcker i dom flesta fall så det vore ju skönt om man kunde begränsa sig dit. Sen vill man kanske åka med mer på strippen och bana :)

Daniel-635: Jo lite tjatigt blir det, men jag är övertygad om att jag hittat felet till att den skjuter vatten iaf, väntar bara på ny insugspackning så jag kan styrka det :) och då ska det fungera bra maskinellt. Man får lära sig mycket under resans gång iaf :thumbright:
Är medveten om dc på spridarna, men som du säger så går den ändå fett och jag laddade ju tidigare 1,6bar med samma bränslesystem utan att det började gå magert,
så jag vet inte riktigt hur det fungerar. Oavsett vad sprutet säger så är lambdan ok så måste ju spridarna räcka till?
Sen är det säkert inte bra att åka så i längden, har större spridare som ska i så fort det fungerar någorlunda, men jag försöker bena ut ett problem i taget :thumbright:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Galet trött nu! men man får mycket gjort i garaget när man glömmer mobilen hemma och inte kan kolla vad klockan är :hihi:
Bytt insugspackning, bestyckat wastegaten med steg2 fjäder, rivit bort innerskärmar och ytterskärmar fram och dragit om/upp en kabelstam från hjulhuset så nu ska det nog inte skrapa i längre som det gjorde innan.
Svarvade av spacers 2mm till och nu kan jag inte ta en endaste millimeter till, har bankat lite på framskärmarna med(vikt in kanten) så nu måste det gå fritt.
Kopplat om spolarvätskepumpen också eftersom jag bara fick vatten på bakrutan innan, å där finns inte ens vindrutetorkaren längre :doh: men nu funkar det med :thumbright:
Så fylla på kylarvätska, montera hjul å downpipen igen så blir det ny testkörning :thumbright:

Nä just det, ska provtrycka systemet först också! :)
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Jahopp, verkar faktiskt som att det kan fungera med starkarw WG-fjäder :thumbright:
Bild
Wastegaten öppnade vid ca0,6bar istället för 0,45-0,5, inte så stor skillnad, men maxladdet ändrades inte alls iaf:) Så i med ännu hårdare fjäder i guess....
Bubblar dock fortfarnde lite i expansionskärlet :( blir inte klok på det där alltså... Ska koppla in en laddtrycksmätare till kylsystem och se om man blir nå klokare...
Men tycker den går alldeles för varmt hela tiden... 85 grader i motorvägsfart med utetemp på 10grader, och det är med borttagen termostat :? ligger man i 50 får ju elfläkten jobba lite från å till...
Vid kallstart kommer motorn upp i arbetstemp väldigt fort med tycker jag...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 200sx 2.4

Inlägg av mattias »

Nu börjar det likna något, eftersom maxladdet var kvar kanske du skulle kollat om ventilen inte kan lyfta högt nog, så att säga bottnar för tidigt.

Hoppas kyltempen lugnar sig och du hittar en lösning där. Du skulle fått provtrycka kylsystemet, och det finns kanske andra saker som också skulle berätta mer. Ibland kanske man lyckats koppla något fel, som kan se så rätt ut, och resultatet är dålig cirkulation. Den har väl fungerat hyfsat tidigare?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Lite söndagsåkning hann man med :D
Innan körning så plockade jag ner wastegaten igen och stoppade i första fjädern också, så nu är det fjäder 1+2. Så tänkte jag att det var bäst att provtrycka wg:n igen ifall jag skulle fått membranet lite snett eller så.
Membranet var tätt, men inget annat typ, pös överallt.... va f-n?! delade den igen och kukade lite närmre å hmmm, inte en enda skruv satt fast längre! allt hade skramlat loss på typ 10mils körning *suck*.
Hade avgaspasta på alla skruvar å drog ihop allt, fungerar bra att använda istället för loctite :thumbright:

Fyllde på kylsystemet typ 2deciliter och drog ut å körde lite :D och nu börjar det likna nått!
Bild
Marginellt högre maxladd trots att nu wastegaten inte öppnar förrens ~0,9bar.
Trots att maxladdet inte är mycket mer så vart det en helt annan bil när man får så mycket mer ladd tidigare!

När det gäller kylsystem får jag fortsätta klura, under körning idag så var det inte mycket som åkte ur kylsystemet. Max 1dl kanske....
Kul med laddtrycket iaf! det tar sig sakta men säkert, hehe, kanske :hihi:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Hej igen!
Nu har jag en liten fråga fundering angående kylsystemet....
Vart brukar man normalt mäta vattentemperaturen? Jag mäter med orginalgivaren tempen på vattnet på väg ut ur motorn, vilket för mig verkar vettigt.
Men läste en tråd där dom hävdade att tempen på vattnet skulle tas på väg ut ur kylaren och dom rekomenderade då att starta fläktarna vid ~95grader..
Känns ologiskt tycker jag då det kanske kan skilja 10-20grader på vattentempen? vilket i sin tur borde kunna ge väldigt hög temp inne i motorn?
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Fnulat vidare lite nu på kvällen och monterat nya 1680cc spridarna. Provtryckte därefter för att se att det vart tätt mot insuget och vid 1,5bar vart det bubbelbad i min catchtank! tryckluften måste alltså gå baklänges genom spridarna ner i tanken?! hur normalt är detta? har aldrig hänt mig tidigare....

Ska efter 2år äntligen fästa upp min VEMS box iaf:hihi: så att passagerarna slipper stampa på den, nu när saker kanske börjar gå åt rätt håll så kan man ju fixa sånna "småsaker" som inte blivit av :whistle:

Måste göra något åt min kylfläkt också, trots tomgång på 1400rpm så dör motorn 3 av 4 ggr när den går igång och slukar all ström :doh: inte lär spridarbytet göra saken bättre heller...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 200sx 2.4

Inlägg av mattias »

Ang kylfläkten, hur mycket förtändning har du på normal tomgång? Minns inte om du hade tomgångs-motor.. men du kan göra underverk genom att bara arbeta med förtändnings-baserade styrningen av tomgång. Jag skulle ställa på så du har 5-10 grader förtändning och ställa spjället så normal tomgång är runt 1000 rpm, sedan låta förtändningen öka 15-20 grader för att hålla "target rpm".

Det låter lite märkligt att det ska gå luft bakvägen genom spridarna.. har aldrig hänt mig heller.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Ska testa lite ang fläkten, har inte tomgångsmotorn kvar och tändningsbaserad tomgång är inte aktiverad.
Just nu har jag 22grader på tomgång, med orginal styrsystem ligger dessa motorer på 15grader.
Kan ju ställa ner det till 15 och lägga 10-15grader på tändningstyrningen.

Spridarna var jättekontsigt, men får se om det blir likadant när dom har fått soppa genom sig en gång...men man ska ju aldrig kunna få det problemet när motorn är igång.
Skriv svar