200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

niclas_ab skrev:Tackar, mycket intressant :) För att krångla till det hela har jag ju inte standard stigning på mina(1.75) utan första stegets fingäng 1.5 . Detta borde ju inverka till att 110Nm ger mer förspänning än på en bult med stigning 1.75 .
Man ser ju också att det blir rätt stor skillnad beroende på vilket smörjmedel som används, 110Nm vs 130Nm.
Fler tips?
Här har du mkt läsning om bultar o grejjer. På sid 30-31 har du sträck kraft vid olika gängor och stigningar.

http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens ... andbok.pdf
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Oliven: Perfekt, där stod det ju i klartext!
M12x1,5 i 12.9 kvalite rekomenderas att dras till 140Nm med olja! Frågan är om man vågar dra så hårt? Är lite rädd att blocket kommer ändra form lite väll mycket när orginalbulten dras med 79Nm.
Blir väll till å testa sig fram lite.

Mattias J: Killen som gjorde topparbetet heter Mattias Bohlin, sysslar främst med motorcyklar å framförallt hayabusor. Tror hans namn nämndes nån gång i christers tråd med 700hp hayabusan :) vet dock inte om han var inblandad i den på något sätt?
Tycker han gjorde ett jättefint jobb iaf, hade varit väldigt kul att få några flödessiffror på den.

martinssoN: Tycker 200sx ser bra ut i orginalutförandet så det kommer inte sättas på någon plast i första taget, tyvärr så får man ju inte på så breda däck så man kan ju bli så illa tvungen att justera lite tillslut :(
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Fick lite fart idag och påbörjade en annan bit på projektet, ska ju dit med en ny växellåda å behöver en adapterplatta.
Vet inte hur pass nogrann man måste vara? så jag tog å gjorde på det mest nogranna sättet ja kunde komma på.
Först svarva ja till en liten bit aluminium och klämde fast den istället för vevaxeln.
Bild
Bild

Sen skicka ja upp hela blocket i en fräs :D
Bild
Sätter 0:an i centrum på "vevaxeln" och utgår därifrån.
Sen gjorde jag några småkutsar som passar i hålen jag skulle mäta.
Bild
Bild

Tror jag fick till det så att det är under 0,1mm felmarginal. Borde duga? Sen ska jag alltså göra likadant med sprängkåpan på V-lådan.
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Det där blir ju mkt bra! Fränt med en ovanlig maskin! Finns det delar att få tag på eller är det knepigt?
Är det några likheter med den vanliga 200sx motorn?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Ja, de e kul med lite annorlunda. Delar är väldigt svårt att få tag på här i Sverige. Tror inte det finns mer än 5-6 stycken bilar med den motorn intagna till Sverige. 2st står i garaget jag håller till :hihi: .
Som tur är har ju dollarn gjort det mycket fördelaktigt att handla från USA de senaste åren.

Man känner ju igen mycket på denna motor från ca18 å kanske ännu mer från sr20. Dom uppfinner ju inte hjulet varje gång dom tar fram en ny motor.

Toppdelen på motorn ser mycket bra ut, tom bättre än på sr20 skulle jag vilja säga :thumbright: Stora ventiler, mekaniska tryckare osv som tål att varvas ordentligt.
Bottendelen är inte riktigt lika rolig, eftersom den har sånt himla slag så kommer det alltid sätta gränsen för vad som går att plocka ut i effektväg :doh:
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Ja milde tid vilket slag! 96mm enligt internetet och 89 i borr std.. Man skulle bytt plats på siffrorna..
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Jodu, det hade varit bättre att stroka ner den å få något mindre i volym.
Ändå så finns de en motor som går på metanol som varvar 10500-11000rpm :lol: Då snackar vi (o)lustiga kolvhastigheter, livslängden är dock lite begränsad då :(
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Har inte hänt så mycket, blev till å modda kylaren. Känns ganska uppenbart att den inte passar när fästena sitter i mitten på kylaren, orginal är väll 25mm tjock å nya ca70mm :doh:
Före:
Bild
Ny svarvade fästen
Bild
Bort med de gamla
Bild
Nya ditsvetsade
Bild

Blocket färdigfixat också, ny honat, planat, rengjort å målat.
Bild
Bild
Bild
Bild

Tydligen så hade blocket sjunkigt lite på några ställen, så det kan nog vara en anledning till att packningarna sköts.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Länge sen det skrevs här sist men det har gjorts en hel del iaf.
Mycket tidskrävande tråkiga prylar som uppmätning av vevaxlar, fjädrar, ventilschims, vevstakar, mm, samt tvättning och målning av diverse småsaker. Inget som gör sig vidare bra på bild.

Ventilspelet är nu uppmätt och det verkar som att det behövs shims som är mellan 0,1-0,2mm tunnare för att hamna på rätt spel.
Ska givetvis mäta upp alla shimsen och förhoppningsvis kan man väll flytta runt lite så att inte alla behövs nya.

Kanske man ska fila av lite på ventilskaftet istället för att få dom sista att passa? Kan det finnas nackdelar med detta? är dom tex härdade så man tar bort det vid filningen?
Har hört att det inte är bra att köra med för tunna shims iaf då dom kan spricka.

En mycket (o)lustig grejj jag upptäckte med nya insugskammen var detta:
Bild
Bild

Sista lagringen på kammen var drygt 1mm för liten!
Lite halvt upprörd kontaktade jag tillverkaren men det ska tydligen vara så, tydligen så finns det inge oljesmörjning där iaf.
Mycket konstigt ska man vara med om.
Har dock något svagt minne av att jag läst någonstans att tom nissan tagit bort den lagringen på nyare ka24de, typ efter 96 el nått sånt.

Tyvärr kan jag snart inte göra så mycket mer utan kamdreven och vevlagren som förhoppningsvis skickas från USA snart.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Pulat vidare lite :D
Eftersom det verkar ta en evighet innan vevlagrena dyker upp bestämde jag mig för att kasta i mitt reservblock och topp i bilen.
Så nu när det sitter på plats så kunde jag måtta upp hur jag ville ha spjället vridet. Så nu kan min kompis svetsa det sista på det nästa vecka, han får svetsa dit ett par plattor också så jag kan borra dit lite slanganslutningar. Tänkte också sätta i ett par förstäkningspinnar.

Bild
Gott om plats :D

Bild
Kommer bli mycket mera lättmeckat nu också!

Och med insuget på plats kunde jag måtta in catchtanken. Kommer sitta mot torpedväggen längst till vänster under insuget.
Blir ca 26x15x10cm eller ungefär 3l med 2st walbro intank pumpar.

Fick hem nya däck också. Vart falken 452, hoppas dom greppar någorlunda.
Bild
Kan rekomendera www.camskill.co.uk, billiga på däck nu när pundet är lågt. Betalade 3800kr för däck och frakt, tror däckonline skulle ha runt 4600kr för samma.

Att kränga av dom gamla R-däcken som satt på fälgarna var inte helt lätt :doh: Första däcket tog nog 1h, men då fick man till tekniken så däck nr 2 tog nog bara 15min :hihi:
Bild
Bild

Har tillverkat fästen till kylaren som vart helt ok också samt lite andra småfästen till diverse säkringsboxar mm....
Skönt när det händer lite igen:D

Sen har jag hittat en planslip hos grannföretaget också, så jag ska dit nästa vecka och slipa av shimsen till ventilerna. Var helt omöjligt att få någon att skicka sånna från USA :thumbdown:
Men det borde väll fungera bra att slipa av shimsen på undersidan? ytan som ligger mot lyftaren.....
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Fick endel gjort idag med.

Lite blandade fästen för ABS-klumpen, kylaren, säkring/reläbox samt en vinklad rörsnutt som ska svetsas på insuget, blev lite för trång för kylarslangen annars :doh:
Bild
Bild
Bild
Bild
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Gjorde lite framsteg i fredags innan jag var tvungen att åka till landet och påla brygga för nya bastuflotten :thumbright:

Var över hos grannföretaget och lånade deras planslip (som var ett riktigt museföremål från 1943 :shock: ) Fungerade dock dugligt tror jag, slipade in shimsen på +- 1 hundradel i tjocklek så det lär duga.
MEN..... dom vart inte helt plana dom små rackarna, skiljer 1-2 hundringar mellan ytterkant och mitten.
Hoppas det går bra ändå, har inte så mycket val än att testa och köra iaf.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Efter drygt 40!! dagar så kom i torsdags mina efterlängtade lager samt justerbara kamdrev! Så nu har jag äntligen börjat skruva ihop motorn :D Veven sitter i och lagerspelet vart 0,03mm. Är inom spec för orginal så jag testar att åka med det, lite mer hade kanske inte skadat dock.
Morgondags uppgift blir att jag rätt på en kolvringskompressor.

Har varit flitig i övrigt med och alla delar till catchtanken är i stort sett klara för svetsning, får skicka upp några bilder en annan dag.
Krängt lite mera däck har jag gjort också och målat diverse grejjer samt hjälpt till på lite andra bilar.

Samt ytterligare lite diverse fästen är gjorda, tex gasvajjerfästet....

Efter nästa vecka ska det bannemig inte vara långt kvar till uppstart! :hihi:

Snart dags att börja bygga lite tryckrörockså. Måste hursomhelst bygga om tryckröret efter intercoolern, så då tänkte jag passa på å gå upp till 3,5tums rör där.
www.jc-performance.se verkar hålla bra priser, någon som handlat av dessa? eller finns det bättre/billigare ställen att köpa 3,5tums rör/böjjar ifrån?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Lite torrt om kommentarer men så är det ibland när det egentligen bara är å konstatera att det är fränt. :thumbright:
Det ska bli kul att höra hur du upplever skillnaden mot gamla motorn. :roll:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Ja det ska bli kul, inte så mycket att orda om i inläggen ovan heller :)
Har upptäckt att det är kul och bra att skriva lite då och då vad som händer bara för ens egen skull även om det kanske inte är så intressant för andra. Blir lite som en dagbok :D.
Så om 3månader när jag helt glömt vad det var för ventilspel/lagerspel vet jag iaf vart jag hittar det någonstans :thumbright:
Skriv svar