200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Då sitter bottendelen ihop :D kolvar å stakar är i vevlagerspelet hamnade på 0,040mm. Helt ok tror jag.

Slänger upp en ritning på hur jag tänkt mig catchtanken:
Dubbla in-tank walbro
Bild
Alla delar e ju mer el mindre klara för svets, får försöka fota lite under ihopsättning :)

Hoppas kunna få dit toppen imorrn!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Catchtanken ser minst sagt påkostad ut :thumbright:

Det där med att ha tråden som dagbok / minnes anteckning är skitbra.
Har många gånger gått tillbaka i min egen och sökt fakta man glömt :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Tackar Daniel, i väntan på mina delar från USA fick jag för mig att jag behövde lite extra att göra :lol: hade ju redan dubbla pumparna liggandes eftersom jag tänkte montera dom i tanken.
Så det vart en sådan variant på catchtank :)

Ikväll fick jag ihop motorn, efter lite smärre motgångar igår. Nu ska jag bara justera in kammarna efter kamkortet imorrn och sen är den färdig att slänga ner i bilen igen :thumbright:

Hoppas på uppstart näst nästa vecka!

Litet tillägg, termostaten byttes samt även oljepumpen mättes upp och låg väl inom spec.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Idag fick jag lite hjälp av Manta_Tic att justera in kammarna.
Blev till att klia sig i huvudet ett antal gånger för att tillslut komma fram till att det inte gick att justera insugskammen enligt tillverkarens rekomendation, det justerbara kamdrevet räckte helt enkelt inte till......

Så nu öppnar insugskammen 2-3grader efter TDC, tillverkarens rekomendation var 3grader före TDC.
Avgaskammen var på rätt ställe direkt stänger, 5grader före TDC.

Så nu har jag -7-8grader overlap och kammarnas lobseparation hamnade på 117grader istället för rekomenderade 114 tror jag :lol:

Hur som helst är ju detta med kammar och inställningar en riktig djungel!
Är det någon som har en bra länk där man kan läsa vad som händer om man minskar/ökar overlapen, samt om man tidigarelägger en eller båda kammarna i förhållande till veven?

Allting är såklart mätt vid 1,27mm lyft :D
Alla synpunkter är välkommna i ämnet kammar, hur mycket kan de 5-6graderna som det blev fel påverka?

Imorrn bär det av till hansen racing för inhandling av endel 3,5tums rör och svetsböjar.

Jo, han demontera fronten och borra bort batterihyllan idag också :thumbright:
Jimmen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Ort: Visby

Inlägg av Jimmen »

Kan du inte flytta insugskammen en kugg å få till inställningen bättre?
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Nej tyvärr, vi både räknade på det och testade det :(

Kamdreven ger mig möjlighet att justera +-10grader... och en kugg motsvarar 40grader.
Så justerar man fram den en kugg och sedan retarderar 10grader så öppnade kammen ca 15-16grader före TDC.
Vilket innebär 12-13grader från tillverkarens rekomendation....tyvärr
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Kom iväg till Hansen Racing i fredags å inhandlade en massa svetsböjjar samt 3,5tums avgasrör, så nu kan man börja bygga tryckrör :)

Sedan vart jag tvungen att åka till landet och göra en insatts, var lite träd som skulle ner så att timmerbilarna kan komma fram. Som vanligt hittade jag några muskler som tydligen inte använts på väldigt länge :hihi: nu känns dom iaf!

Vart bara en snabbvisit i garaget idag efter hemkomsten från landet, men bra gick det iaf. Vet nu hur jag ska konstruera fäste för batteri i skuffen samt att strömkabeln är dragen fram.

Några saker som måste inhandlas dock:
200A ANL säkring
ANL säkringshållare
Samt en siliconslangs övergång från 3-3,5tum

Ingen som hade nån bra länk sparad i ämnet kamjustering?
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Då har man fixat några bilder då man var i farten idag igen :)

Bild
Y-kors som ska sitta inne i catchtanken, dubbla 8mm från walbropumparna till 1st 12mm slang.

Bild
Till vänster e pumparmaturen för de dubbla pumparna och till höger e Y-korset svetsat.

Bild
Locket till catchtanken, måste ta upp hål för strömkablar bara.

Bild
Flänsen som locket skruvas mot som skall svetsas på själva "baljan"

Och så dagens dumstrut! :lol:
Vad gör man när man behöver 2st M10x1.25 bultar? Jo, man tar 2st M12 bultar, upp i svarven med dem :D
Bild
Borra ett dubbhål i centrum.

Bild
Fram med en dubb och svarva sedan ner dem till 10mm :D

Sedan tar man fram gängsnittet M10x1.25 och.............. hmmmmm
Kolla gärna FÖRST så att du har ett gängsnitt som är M10x1.25 :doh: :doh: :doh:
haha, jaja, hoppas jag kan låna ett av nån granne imorrn :roll: ....
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Så har man kommit en liten bit till.
Batterihållaren till bagabeluckan är klar, dimensionerad efter konstens regler med M10 bult och gängstång. Glömde dock fota den... :roll:
Gasvajer hållaren e nästan klar, måste bara ta upp ett hål.
Vart nånting sånt här:
Bild

Sen börjar äntligen catchtanken likna något :thumbright:
Bild
Bild
Bild
Bild

Fick tyvärr inte svetsarna mot övre flänsen helt helt täta, få gå över dom igen. Har varit lite orolig att det skulle läcka från locket men efter att jag fyllt den med vatten och ställt den upp och ned utan att det läckte något alls så kändes det skönt :thumbright: detta helt utan någon packning mellan stålytorna.
Är det någon som har en bra ide på kabelgenomföringar? eller räcker det måntro med vanliga kabelgenomföringar i mässing och att man tätar gängan med typ packning på tub?
Ska provtrycka allt till nån bar för säkerhets skull när det är klar.....

Bild
Ser väldigt rörigt ut nu men jag tror det kommer bli rätt bra ordning när allt är på plats :)
Blev ett besök på MDS också, inhandlade ANL-säkringar+hållare. 1st 150ampere och 1st 200ampere.

I fredags kröp det in en liten medhjälpare när jag stod och meckade :)
Bild
Minsta jag sett, va inte mycket större än en daggmask.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Då så, fredagsuppdatering.....

Igår var det premiärtur för nya motorn :D
Nåja...... nästan iaf :roll:
Bild
Fick iaf iväg motorn från jobbet till garaget, tack till Niko för lån av bil och släpvagn.

Men när jag skulle in med den i garaget vart det lite bökigt, stod en bil ivägen så att jag inte kunde komma fram med motorlyften.
Fick tillverka en liten kärra.
Bild
Jäkligt smidigt med aluminiumprofil system, som stort mekano!
Passade som handsken!
Bild

Idag fixade jag vidare lite på catchtanken, efter tredje omgången svets så höll den äntligen tätt! :D :D :D
Provtryckte den för säkerhets skull upp till drygt 3bar utan något som helst läckage, sidorna började dock bukta något utåt.
Bild

Så här ser innanmätet ut
Bild
Bild

Känns äntligen som jag kommer någon vart nu :)
Imorrn hoppas jag motorn åker i.........[/img]
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Då var motorn i stoppad :) gick hyggligt smärtfritt men som alltid när man meckar ensam hade inte ett par händer till skadat.....
I övrigt tillverkade jag ett nytt fäste till nya spolarvätskebehållare, gjorde klart det sista på nya bensifilterhållaren.
Fästen för catchtanken är färdigkonstruerade i huvudet iaf :D Måste bli rätt stadiga grejjer då vikten utan pumpar och full med vatten låg på 6,9kg, med pumpar och annat krimskrams så blir det nog drygt 8kg.

I övrigt började jag med förflyttningen av styrservobehållaren, något jag dragit mig för pga den äckliga ATF-oljan som hamnar överallt :thumbdown: men nytt fäste samt nya slangar till behållaren är på G.

Nån vecka till så kanske man hittar ut på vägen igen :thumbright:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Fästena för catchtanken blev nästan klart idag, allt tar en sånn jäkla tid att fabricera när man har minimalt med verktyg/maskiner där bilen står.

Får börja med att skissa en ritning i garaget, sen får jag tillverka så långt jag kan nästa dag på jobbet, sedan tillbaks till garaget dagen efter för testmontering. Har man tur och det passar kan man slutföra detaljen helt nästa dag, dvs det tar typ 5dar innan man får klart prylen :doh:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det gäller att köra många små projekt samtidigt helt enkelt, frustrerande ändå. :roll:

Det blir kul att höra hur pumparna jobbar sen, det ser riktigt smart ut. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Hehe, du har så rätt så Mattias, helst ska det se ut som man kör flyttfirma mellan jobbet å garaget :lol:
Hoppas det blir bra med pumparna :) blir ju en liten annorlunda variant.

Fick lite gjort idag med, batterihållaren på plats i bagaget samt säkringshållaren.
Fick dit nya spolarvätskebehållaren med.
Bild
Ska ta upp hål för nya tryckröret precis till höger om behållaren.
Och ibland ska man ha lite tur :D
Bild
Orginal påfyllnings snabel passade perfekt mot nya behållaren.

Sen måttade jag till fästena för catchtanken, så dom kan jag förhoppningsvis svetsa fast imorrn :D
Bild
Den övre vinkeln fästs med 2st M8:or. Det nedre fästet består av en 10mm rostfri plattstång med 2st M8 gängstång, den yttersta plåten är 6mm och den skall svetsat fast i catchtanken.
Lär ju förhoppningsvis sitta som berget sen!

Bild
Trångt? haha, en aning :thumbright: sen kommer insuget över, så man kommer knappt se catchtanken......
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Funderade lite... :)
Om man i framtiden skulle få soppabrist(lär ju inte hända men iaf...)
Då skulle man ju kunna sätta en regulator på returen från catchtanken till vanliga tanken och på så vis få pumparna att räcka mycket längre, för det funkar väll precis som vid sekvensiell överladdning?

Så om jag tänkt rätt och man har låter första pumpen trycka 1bar i catchtanken så borde pumparna i catchtanken bara behöva tryck 2,5bar?
Då får man ju tillgång till väldigt mycket mer soppa :D
Detta då baserat på ett statiskt tryck i fuelrailen på 4bar, det kommer ju såklart variera.....
Skriv svar