200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*
Postat: tor okt 01, 2009 10:27 pm
Hejsan
Känns som att japsarna är lite underrepresenterade, så jag tänkte jag skulle lägga upp lite om min bil, bra att ha en tråd med lite info när man börjar fråga er om hjälp .
Tanken med tråden är också att få så mycket jag vet dokumenterat på ett ställe, så det blir nog ganska rörigt i början men jag hoppas jag får nån struktur på det senare.
Min bil började sitt liv som en 200sx s13, men den förblev inte orginal så länge. Bättre avgas måste man ju ha och så vart det chip, IC, osv..... Ni vet hur det brukar gå
Vi skippar en massa och hoppar fram tills mer närtid.
Hittade en 240sx på skroten som jag plockade motorn ur, dom är rätt ovanliga här i Sverige, motorn heter ka24de. Sitter även i vissa nya king cab, men vettifan om de sålts några sånna i sverige.
Naturligtvis kunde jag ju inte lämna den NA, så turbo inhandlades och jag knåpade ihop mitt första grenrör. Helsikes pill första gången man gör det
Nått sånt vart det med 50-55cm långa pipor, 42,4mm i diam.
Kommer köra med det nästa år också.
Har ideer för ett nytt men det är för mycket annat att fixa till nästa säsong.
Turbon jag körde med i år var en HX52:a 63mm in, 70mm ut och 10:ans avgashus.
I år åkte jag inte med mer än 1.3-1.4bar, vilket nog var max vad man skulle åka med det avgashuset. Redan då vart avgastempen väldigt hög.
Till nästa säsong blir det en HX55:a. 63in/72ut och avgashus 19. Borde vara bra mycket mer lämpat för mer laddtryck?
Det jag mer hoppas kunna bygga om till nästa är är insuget och toppen, kommer defenitivt fråga efter lite tips och ideer där.
Kam utbudet är dock ganska begränsat så det kommer bli BC kammar som är 222grader vid 0,05" och lyfter 10mm, dessa anses väll som rätt snälla i sävarsammanhang?
Orginalkammarna tror jag är 202grader vid 0,05" och lyfter 8,5 på insug och 9 på avgas.
Ventilerna är i alla fall ganska stora. 36,5mm in och 31,2mm ut.
Ska försöka få orginaltoppen flödad innan något görs åt den, är alltid bra att veta vad man har för utgångspunkt
I bottendelen är stakar och kolvar utbytta mot smidda diton. Kommer riva isär allt för att få det balanserat samt mäta upp alla spel. Ska försöka vara så noga som jag bara har tålamod till den här gången.
Motorstyrningen består av VEMS v3 med programvara 1.1.44alpha2 som Mattias hjälpt mig med, utan honom hade den fortfarande samlat damm i garaget .
Motorn har från början fördelare men det har jag rivit dän och använder mig nu av Honda CBR tändspolar och en MSD DIS 4:a.
För övrigt använder den ungefär samma optiska trigger som ca18det och sr20det.
Ny fuelrail fick jag bygga också då det orginal sitter sidmatade spridare, åkte i år 1000cc spridare men dessa byts ut mot 1680cc till nästa säsong.
Samtidigt måste jag se över resten av soppasystemet.
Tänkte bara bygga om tankarmaturen lite och sedan köra med dubbla walbropumpar.
Kraftöverföring är lite lätt putsad med en LSD diffbroms där bak från en s14 samt ett lättat svänghjul till en RB20 tillsammans med tryckplatta/lamell(250mm) till en 350Z.
Till nästa år ska även växellådan bytas ut mot en 300ZX låda så jag inte ska få problem med den.
Detta får räcka för ikväll, fortsättning följer......
Känns som att japsarna är lite underrepresenterade, så jag tänkte jag skulle lägga upp lite om min bil, bra att ha en tråd med lite info när man börjar fråga er om hjälp .
Tanken med tråden är också att få så mycket jag vet dokumenterat på ett ställe, så det blir nog ganska rörigt i början men jag hoppas jag får nån struktur på det senare.
Min bil började sitt liv som en 200sx s13, men den förblev inte orginal så länge. Bättre avgas måste man ju ha och så vart det chip, IC, osv..... Ni vet hur det brukar gå
Vi skippar en massa och hoppar fram tills mer närtid.
Hittade en 240sx på skroten som jag plockade motorn ur, dom är rätt ovanliga här i Sverige, motorn heter ka24de. Sitter även i vissa nya king cab, men vettifan om de sålts några sånna i sverige.
Naturligtvis kunde jag ju inte lämna den NA, så turbo inhandlades och jag knåpade ihop mitt första grenrör. Helsikes pill första gången man gör det
Nått sånt vart det med 50-55cm långa pipor, 42,4mm i diam.
Kommer köra med det nästa år också.
Har ideer för ett nytt men det är för mycket annat att fixa till nästa säsong.
Turbon jag körde med i år var en HX52:a 63mm in, 70mm ut och 10:ans avgashus.
I år åkte jag inte med mer än 1.3-1.4bar, vilket nog var max vad man skulle åka med det avgashuset. Redan då vart avgastempen väldigt hög.
Till nästa säsong blir det en HX55:a. 63in/72ut och avgashus 19. Borde vara bra mycket mer lämpat för mer laddtryck?
Det jag mer hoppas kunna bygga om till nästa är är insuget och toppen, kommer defenitivt fråga efter lite tips och ideer där.
Kam utbudet är dock ganska begränsat så det kommer bli BC kammar som är 222grader vid 0,05" och lyfter 10mm, dessa anses väll som rätt snälla i sävarsammanhang?
Orginalkammarna tror jag är 202grader vid 0,05" och lyfter 8,5 på insug och 9 på avgas.
Ventilerna är i alla fall ganska stora. 36,5mm in och 31,2mm ut.
Ska försöka få orginaltoppen flödad innan något görs åt den, är alltid bra att veta vad man har för utgångspunkt
I bottendelen är stakar och kolvar utbytta mot smidda diton. Kommer riva isär allt för att få det balanserat samt mäta upp alla spel. Ska försöka vara så noga som jag bara har tålamod till den här gången.
Motorstyrningen består av VEMS v3 med programvara 1.1.44alpha2 som Mattias hjälpt mig med, utan honom hade den fortfarande samlat damm i garaget .
Motorn har från början fördelare men det har jag rivit dän och använder mig nu av Honda CBR tändspolar och en MSD DIS 4:a.
För övrigt använder den ungefär samma optiska trigger som ca18det och sr20det.
Ny fuelrail fick jag bygga också då det orginal sitter sidmatade spridare, åkte i år 1000cc spridare men dessa byts ut mot 1680cc till nästa säsong.
Samtidigt måste jag se över resten av soppasystemet.
Tänkte bara bygga om tankarmaturen lite och sedan köra med dubbla walbropumpar.
Kraftöverföring är lite lätt putsad med en LSD diffbroms där bak från en s14 samt ett lättat svänghjul till en RB20 tillsammans med tryckplatta/lamell(250mm) till en 350Z.
Till nästa år ska även växellådan bytas ut mot en 300ZX låda så jag inte ska få problem med den.
Detta får räcka för ikväll, fortsättning följer......