200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Jo, precis samma programvara och inställningar som förra året, därför man blir lite fundersam.
Det ända som jag ändrat elektriskt tills i år är att batteriet sitter i skuffen istället...
Man märker hur fort man glömmer saker när man inte hållt på med det på ett tag :(
Blir ett nytt försök idag när, förhoppningsvis kan jag gå lite mer strukturerat tillväga. Var mest frustrerad och trött vid 01:30 inatt,
kom inte ens på iden att logga eller kolla vad som hände med dwelltimen när jag crankade, är ju snabbt gjort att se om det kan vara där jag får problem

Eftersom jag inte pillat på elen så mycket sen förra året hade jag räknat med att den skulle starta relativt snällt... :doh: :doh: :doh: jag borde ju veta bättre än så vid det här laget...

Alternativet att bygga om med vevaxelavkänning på remhjulet känns mer och mer lockande :roll:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

På min 635a har jag en 35mm2 kabel till batteriet bak, det gav för stora spänningsfall vilket gjorde att VEMS boxen resettade hela tiden.

Jag kollade med oscilloskop på spänningen och även om den orkade hålla 9-9,5 volt under "cranking" så dippade det ner till närmare 7 volt vilket gjorde att boxen resettade precis när startmotorn greppade.

Jag drog en 2,5mm2 separat kabel till VEMS boxen direkt från batteriet.

Prova att logga så ska det nog gå att lösa.

Ser bra ut i övrigt !
Motorrummet ser lite "spegelvänt" ut med turbon på fel sida :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Intressant Daniel, jag kör ju nämligen med 35mm2 ca4-4,5m lång kabel. Vad jag kan se så har jag inga problem med att jag tappar kontakt med boxen. Men blir självklart till att logga nu :thumbright:
Men det är alltså inget ovanligt att det faller till 9,5v under cranking?
Var orolig för att det var för dålig kontakt någonstans på vägen som orsakade så stort spänningfall.

Kul att du tycker det ser bra ut i motorrummet :D Ska ta en bild med allt på plats också, vart helt knökfullt, jag som tyckte det var så himla gott om plats ett tag :roll:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Med nyladdat batteri och nyladdad hjärna(behövdes verkligen lite sömn), så var det inga större bekymmer att få igång henne igår :thumbright: Kom på ungefär hur jag skulle göra för att få Cas:en ungefär rätt :thumbright:
Ställ motorn i TDC, bort med oljepåfyllningslocket och känn på kammen så att det verklegen är 1:an som är längst upp och sedan hade jag faktiskt en bild på mobilen vart camsynk luckan ungefär skulle vara :D då hamnar mantillräckligt nära för att den skall starta och gå, om än dåligt.
Så efter lite finjustering så varmkördes det, upptäckte ett litet problem att kylaren läckte i ovankant, fick ju fästena omsvetsade så det bubblar lite lite i någon por där :roll: men det går nog att täta tillfälligt med vad som helst och köra bilen till en TIG svets.
Annars höll den typ 0,95 i lambda så BTR verkar inte ha några problem att evakuera soppan från 2st walbros. Var lite orolig för det eftersom jag också kör AN8 innan fuelrailen och AN6 efter fuelrailen.
Nu tar jag lite ledigt och tar nya tag på söndag så ska man förhoppningsvis få sig en premiärtur :thumbright:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Bilen har stått förlänge i garaget och stretar envist emot alla försök att komma ut på gatan :doh:
Kylarn e svetsad, avgassystemet likaså, toppen efterdragen och huv och front på.
Då får den för sig att bränna en säkring :doh: tror den helt enkelt var för klen.. Spenderade iaf 1,5h på att leta efter en reservsäkring bara för att se att den var på 10ampere mindre när jag väl hittade den. Nåja, skitsamma tänkte jag och gjorde en fuling och kopplade förbi säkringshållaren.
Bilen hoppar igång och allt verkar coolt ända tills jag går ett varv och ser att den fått för sig att börja pissa olja... :doh: klockan var då 23 och det fanns inga krafter kvar att börja riva.
är oljeledningen till turbon som läcker i anslutning till blocket som givetvis sitter där det är som svårast att komma åt. Blir antagligen till att riva generator och insug.
Som pricket över I:et på en ovanligt lyckad dag verkar både vatten och oljetempmätare pajjat, den ena e tvärdöd och den andra rör sig bara nålen på men inget mer.......*suck*
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Tjo!
Nu har hon fått smaka på asfalt! Oljelekaget får jag ta på mig som en riktigt klantig grejj, hade helt enkelt missat att dra åt en koppling. Gick ganska smidigt att fixa iaf :D
Men, nu behöver jag nog hjälp snart, avverkade 1mil idag ungefär och sedan var batteriet slut. Generatorn laddar inte med andra ord. Gjorde en snabb koll av kopplingar och kontakter utan att hitta något :(
Hur går man vidare i felsökningen av en generator?

Och så nästa problem, motorn blir väldigt snabbt varm och avgastempen är skyhög, 950-1050 grader vid fiskörning!
Det sista jag kollade var att tändningen stod rätt så den ska vara rätt mot remhjulet. Tror tändningen var 20-25grader, vid fiskörningen.
Kanske ska tillägga att jag åker på E85 också.
Dessutom så när vi mätte upp kammarna så kontrollerade vi ju att TDC på remhjulet verkligen överenstämde med verkligt TDC. Var max 1grads förskjutning.
Den känns inte trött på något sätt heller. För att kolla så att sonden inte visade åt helsike för mycket så tog jag en annan k-tempgivare och eldade på bägge samtidigt med en tändare.
Vems givaren visade ca 525grader(ökade sakta sakta fortfarande) och den andra givaren visade 600grader! Så inte visar den alldeles för mycket heller :(.
Har en liten logg som jag kan skicka om någon vill kika lite.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jag tror att du har störningar som ger mätfel på avgas tempen, kolla i slutet på loggen du skickade när motorn stannat, så ser du att tempen är mycket mer stabil.

Kanske beror det på din strulande generator, spänningen var ju mestadels ganska stabil men ganska låg, jag tycker att den borde ligga över 13 volt ?

Tumregler för tändningen verkar vara.
25-30 grader på landsvägs körning med låg last.
Och då 450-550 grader avgastemp.
Lite beroende på utväxling mm.

Angående generatorn, om inte kolen är slut har troligen en Diod gett upp, detta kan man ju mäta sig till, men det är knepigt att byta dem, för lödningarna brukar man få värma med gassvets, lödkolv räcker inte, och vissa (valeo) generatorer är omöjliga att dela utan att löda isär lindningar mm. :doh:

Du har mail också.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Liten update då
Lyckades avverka 14 mil igår, fick lite mappningshjälp också så jag kunde kräma på lite mer :D
Nya större avgashuset gör defenetivt skillnad! Förra året laddade jag ca 1bar på fjädertrycket i wastegaten, nu verkar den inte vilja stanna förrens 1,5-1,6bar.
Den varvar som fan och drar fint ända till varvstoppet som nu är på 8000rpm.
Tror inte jag tappat så himla mycket bottenvrid ändå, vid 4000 börjar den knuffa fint och vid 5000 bara sticker den. Femmans växel och om jag inte minns fel så börjar denbygga laddtryck nånstans mellan 2500-3000rpm.
Måste i med nya spridarna dock, ligger ganska snabbt över 100% dutycykel och som max runt 120%

Tyvärr är det fortfarande något generatorknas, batterispänningen sjönk sakta hela tiden.
Ska försöka testa att koppla om med lite färre skarvar mellan generator och batteri. Annars är det väll helt enkelt dags för en ny generator :(
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Jahopp, hemma igen.
Förra veckan avlöpte som så att jag på onsdagskvällen lyckades lokalisera generatorproblemet till en säkringsdosa där volten dippade med 1v. Skitglad så teststartar jag men upptäcker att det luktar soppa. Letar febrilt läckande slangar utan resultat men upptäcker tillslut att soppan trycks ut genom kablarna i catchtanken!
Så river skiten onsdag natt och gör en omkonstruktion på torsdagen och lyckas få ihop det på torsdagsnatten med provkörning utan bekymmer :D

Så på fredag morgon (04:00) styrdes kosan mot kinnekulle ring och fram kom man utan bekymmer! Sedan lyckades jag avverka ett antal varv på banan med, även om jag saknade mycket i bilens väghållning så hade jag otroligt kul!!! :D
Jag han även beställa, svarva om och montera nya tändstift i torsdags, NGK bcr8es vart det :D Detta gjorde att misständningarna jag hade vid 1,6bar försvann. Detta gjorde att det laddas runt 1,9bar :thumbright: och det går med mina mått mätt så in i h-v :hihi:
Ruggigt roligt!

Efter bankörningen körde jag vidare på fredagen till göteborg och hade då avverka 60-70mil problemfritt.
När jag sedan skulle hem idag åkte jag via uddevalla och inhandlade lite 16-tums hjul(orginal 300zx fälgar) som jag tänkte kunde användas till antingen R-däck, strippendäck eller bara bränna gummidäck :hihi:

Sedan vidare till stockholm, så när jag nu parkerade hemma så har jag säkert avverkat 120mil! Sitter kvar en liten stund å njuter av att vara hemma, då hör man det där bekanta bubblande ljudet! Visst! bilfan kokar!!!!! vad ända in i "alla svordommar som finns"
Blir komplett galen på det här! hoppas hoppas hoppas inte topplockspackningen rykt igen :doh: :thumbdown: :doh: :thumbdown:
Det går som sagt troll i den här motorn........
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 200sx 2.4

Inlägg av mattias »

Jag tappade bort den här tråden (farliga knappar att trycka på som admin) och det hann försvinna någon uppdatering eller två men nu är den tillbaka i och med att forumet är uppgraderat. Hoppas du tar chansen och skriver av dig lite om höstens övningar i garaget. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Då så! i lördags small det :thumbright: första meckardagen sen i höstas tror jag! har varit fruktansvärt lat men med den vintern vi haft är det inget kul att mecka i kallgarage :roll:
Gjorde inte så himla mycket men påbörjade 5-bultskonverteringen fram. Vad som var desto mer intressant var en pöl med kylarvätska under bilen! hittade varifrån det läckte med :thumbright: Nu ska jag inte ta ut något i förskott, men har jag en jäkla massa tur så skulle det kunna vara orsaken till varför jag inte blir av med jacuzzin i expansionskärlet, fast vågar inte hoppas på för mycket som sagt.

Så tyckte jag att eftersom allt fungerade så bra förra säsongen (ironi :hihi: ), så jag inhandlade lite roliga däck så att jag ska kunna rasa det drivlinan i år också :thumbright: det enda som fungerat problemfritt hittills.

Bild
MH cheater slicks, 11,5/26-16. Går förhoppningsvis in med mycket vaselin och största skohornet.

Bild
Sedan vart de lite STCC slicks med. Tack till den mycket glade/trevlige lastbilschauffören från Gotland vid namn Micke :thumbright:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Har ju haft problem med skenande laddtryck och ska nu försöka göra något åt det. Jag vet tyvärr inte riktigt hur pass mycket det skenar då det saknas fäste på 3:an och på 4:an har jag inte riktigt dragit ur den, men med 10:ans avgashus som jag hade innan laddade den cirkus 1,2-1,3bar stabilt. Nu har jag ju 19 hus och då vill den ladda över 2bar mot varvstopp iaf.
Som det ser ut nu har jag 2st rör 42mm från kollektorn, ca 8-10cm tills dom går ihop och delar på 1st 42mm rör ca 6cm långt fram till wastegaten,50mm hks kopia.
Problemet är att det är så fruktansvärt trångt så mina möjligheter är ganska begränsade utan att bygga om halva grenröret.

Min plan är att sätta dit en 60mm wastegate, kapa bort biten innan wastegaten där de delar på ett 42,1mm rör och ersätta det med ett 60mm rör.
Eventuellt kan rören från ena kollektorn ökas till 48mm rör, men då blir det 42mm från ena kollektorn och 48mm från andra, bör väll inte skapa för mycket obalans?

Vet att det inte går att säga så mycket men ändå, tror ni det finns en chans att det räcker för att hålla ner laddtrycket?
Det är ju väldigt trångt i röret innan wastegaten nu, fast det är å andra sidan bara en kort bit.
Ska fixa upp lite bilder senare :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 200sx 2.4

Inlägg av mattias »

Det är säkert bara en fråga om att det är för trångt och för lite flöde genom wastegaten.
Exakt vilken modell av wastegate är det? Bild?

Bara för att påminna om hur det ser ut, här är från tidigare i tråden :
Bild

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Förut var det ett HKS kopia 50mm gamla modellen, som jag portade ur endel, och nu blir det en HKS kopia 60mm nya modellen med V-band. Anledningen till att jag byter till en större har inte bara att göra med flödet utan också att det blir mycket mera meckvänligt.
Men jag tror värsta strypningen sitter i röret framför wastegaten, tror de rören är ca 38mm invändigt, minus 2.5mm plåtavskiljaren. Ger ca 1040mm2 tvärsnittsarea totalt(520mm2 per kollektorsida vilket motsvarar ett 13mm rör :thumbdown: ) och gamla wastegaten på 50mm = 1950mm2. Så gamla wastegaten har ju redan nästan duddla tvärsnittsarean. Fast det är ju inte allt som avgör flödet.....
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Så, bilder:
Bild
Så sitter wastegaten idag, knappast optimalt placerade rör mot kollektorn men dom är å andra sidan relativt korta.

Bild
Här ser man tydligt att det inte är något vidare där wastegaterören går ihop. Taskig 90graders böj samt väldigt trång i röret sista biten vilket jag hoppas är roten till mina problem.....
Nu blir det 60mm rör sista biten och 60mm wastegate.
Skriv svar