200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jösses, en riktig pansartank :wink:

När jag provtryckte min vart den påtagligt svullen redan vid 1,5 bar då min är betydligt plattare i formen. (1,5 rostfritt)

Det där kommer fungera kanon !

Det där med att släpa saker fram å tebax på jobbet har man ju delade känslor inför, samtidigt som det är jobbigt och arbetskamrater verkligen fattar hur insnöad man är, så är det ju VÄLDIGT bra att ha tillgång till alla maskiner mm.

Angående seriekopplingen av pumparna, så blir man lite fundersam.
Luft kan man ju till skillnad från bränsle komprimera, så frågan är om det blir likadant ?
Däremot kommer ju de båda pumparna ha en lägre tryckökning, vilket gör att dom jobbar lättare.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tror inte helt på serie-koppling en sådan gång, bättre med duktigare pump(ar) i catch-tanken. Du har fortfarande en gräns för flödet, du kan ju prova vad pumparna flödar utan regulator, alltså utan motstånd, så får du en uppfattning om maxflödet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Min tank är med gjord i 1,5mm rostfri plåt, det handlar helt enkelt om hur stora platta ytor man har :)

Tror inte mediumet (luft/e85) skall ha någon inverkan på tryckberäkningarna, men kan ha fel?

Kollar man på flödesschema(vet ej om det är korrekt)
Bild

Så flödar ju en pump vid max belastning (Grundtryck 4bar+laddtryck 2,5bar= 95psi) bara ca 160l/h. Kan man få pump(arna) i steg 2 att arbeta mot typ halva trycket(50psi) så är man ju genast uppe på 250l/h....
Är ju en kapacitetsökning på iaf 50%.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja, om tryckökningen gör att flödet minskar så där mycket så är det klart att det gör av sig med seriekoppling.

Här har du bra fakta på Bosch "044", den tappar inte alls lika mycket om trycket ökar.
http://www.bosch-motorsport.de/pdf/comp ... FP-200.pdf
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Då var man tillbaka igen, tyvärr gick 10dar till spillo :(
Har installerat en maskin på ett bageri i Växjö, rolig liten manik som lyfter av locken från brödformarna som dom bakar landgångsbröd i :D

Hur som helst, innan jag for han jag göra klart ett par saker.
Var inte riktigt nöjd med att sätta fast soppafiltret med slangklämmor så jag fräste en hållare i plast, vart helt ok :thumbright:

Bild

Och av lite sånt här ämnesrör:
Bild

Kan man svarva en liten övergång från 3-3,5tum.
Bild
Bild
Så blir det 3,5tum på kalla sidan av intercoolern, så passar det bra mot spjället :)

Eftersom inget ska gå lätt så ser ju såklart olje in-anslutningarna annorlunda ut på hx52:an och hx55:an :doh:
Fick tillverka en fläns:
Bild
Och så passade jag på att tillverka en strypning(2,5mm) till oljetillförseln och pressade dit den :D
Bild
Bild

Vart också tvungen att tillverka en distans till oljetrycksgivaren, inget passar ju direkt såklart.....
Bild

Sen så svetsade jag klart(hoppas jag) catchtanken idag, ska bara provtrycka en sista gång imorrn :D
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Länge sen man uppdaterade nu, men det har varit så mycket jobb på vanliga jobbet samt med bilen att jag helt enkelt inte hunnit.... :(
Hursomhelst så har det gått frammåt en hel del.

Soppasystemet är färdigdragit och hunnit montera endel på insug samt dragit lite el i motorutrymmet samt huvudkabeln bak till batteriet.
Rören mellan insug och intercooler är istort sett färdigkonstruerade samt färdigsvetsade. Glömde dock nippeln till lufttempgivaren i garaget så den får jag svetsa dit imorrn.
Grenröret är omlindat med nytt avgasbandage(vilket jäkla skitjobb det är :doh: ), vart bra och snyggt iaf...
Sen fick jag fräsa bort en stor klum på turbons avgashus för att kunna komma åt ena bulten.
Avgasröret är också påbörjat och den knepigaste biten är nästan klar :D

Målet nu är att kunna delta i nissanklubbens bankörning på kinnekulle ring den 16:e juli. Och jag hoppas kunna vara klar för uppstart i helgen, tror jag behöver dom 2 veckorna som sedan är kvar för att köra in och åtgärda diverse problem.

Ska försöka knäppa nån bild imorrn :)
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

såg att du satt i en strypning till olja in i turbon, har en fråga till dej ( har själv dålig koll ).
jag har en Hx40 ska jag me ha 2.5mm till olja in ?
snacka med GIK o dom sa runt 5-6 mm men tycker de låter ganska biff för att stämma ?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

jag har 3mm till min switscher?! s200. det fungerar perfekt. trotts oljeretur som går in under oljenivån i tråget.
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Kan tyvärr inte svara på vad du skall ha för storlek på slangar osv :(
Beror nog mycket på vad du har för motor(eller rättare sagt vilket oljetryck motorn ger).
Körde förra året med ca 4mm hål utan problem, tänkte pröva med lite mindre i år för å se om man kan vinna lite spolup.

5-6mm fungerar säkert också men jag skulle tro att den klarar sig med mindre slang med, men det är ju lite experimenterande på egen risk...... :roll:
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

ska testa 3 - 4 mm då , motorn är en 300D så den har ju konstant 3 bars tryck i princip sjunker till 2 bar ibland på tomgång.
aja nog OT nu.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Som vanligt så sket det sig, är tvungen att sticka till växjö å jobba klocka 01:00 inatt.
Men kom ganska långt endå, blir nog bra tillslut det här....Men gott om plats är det ont om i vanlig ordning :roll:
Slänger upp lite diverse bilder
Bild
Catchtank med färdigdragna soppaslangar
Bild
Nya 3,5tums tryckrör med en fin Marmanderdump
Bild
Stagning för turbon så att grenröret inte viker sig mer än det gjorde förra året.
Bild
Ny lindat grenrör+ downpipe... Har lite kvar att snickra på avgassystemet
Bild
Nya kylarn på plats
Bild
Passagerar vy :thumbright: Måste man verkligen täcka över med en huv?
Samt silvertejp är A å O när man bygger bil :wink:
[/img]
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Var egentligen hundvakt idag, men han fick följa med till garaget :thumbright:
Satte dit några slangar och tillverkade fäste för ett relä... Har hittat schyssta 70ampers relän på swedol, så det blir 1st sådant till pumparna i catchtanken och 1st till den elektriska kylfläkten.
Tillverkade fästen till expansionskärlet också :).
Hoppas nu avgassystemet passar så kanske man kan bli färdig på torsdag :roll:
Det som är kvar att fixa:

Fylla på vätskor
Bygga klart avgassystemet
Montera olja in/ut på turbon
Dra diverse luftslang
Koppla in nya TPS:en
Dra färdigt kablarna till catchtanken
Montera elfläkten
Montera oljetrycksmätaren
+säkert något jag glömt :doh:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Då var allting klart och första uppstartsförsöket avklarat med nedslående resultat :( Allting mekaniskt verkar lira fint och inga läckage eller så :)
Men nått elektriskt känns skumt.....

Tändlampan ger utslag kanske var tredje gång man drar på startmotorn :( och när den väl blinkar så tar det minst 3sekunders nötande på startmotorn innan den börjar blinka.
Det har aldrig varit någon vidare fart på start motorn men jag tycker nästan den verkar lite långsammare än vanligt 140-160rpm visar VEMS:et, spänningen sjunker ner till typ 9,5v när man kör på startmotorn. Känns inte det alldeles för lågt?
Batteriet står iaf på laddning nu så får vi se vad som händer idag, batterispänningen visade på 12,6volt när man mätte obelastat över batteripolerna.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Som tilläggs information har jag upptäckt att Ignition Map Scale var satt till 1, har för mig att den ska vara satt till 0?
Nu vet jag inte vad Map Scalen går efter riktigt men man skulle ju kunna tänka sig att den tex ökar dwell time på spolarna med sjunkande batterispänning och på så sätt får mitt MSD DIS 4:a att bli förvirrat?
DIS 4:an vill ju ha en fast dwell time på 2-3ms, jag har den satt till 2,5ms...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Är det samma programvara och inställningar som förra året?
Dumt att inte göra det.

Har du tänkt starta upp den med helt ny firmware ? Vilken isf ?

Jag brukar köra med 2 ms med DIS-4 och MAP scale 0. Tryck "F1" i den dialogen så står det att det är så du ska köra. Tror inte att det är ditt problem.

Kan snarare vara den speciella Nissan-triggern och att det tar ett par varv att synka med kamsynken i den där fördelar-grejen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar