200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Hehe, modern? men allting är ju relativt. Är ju ändå en 20+år gammal motor, men din har ju några år till på nacken.
Har läst lite om redline shockproof och den verkar bara få bra kommentarer så blir nog sån i nya lådan. Dock så verkar jänkarna blanda ut den med vanlig växelådsolja?! Varför har jag inte riktigt förstått dock.......

Vid första provmonteringen av adaptern så upptäckte jag att dom 2 hålen för styrtapparna måst borras upp, men i övrigt så verkar hålen stämma vad jag kan se :)
Men, det finns ett litet frågetecken, nya lådan kommer ju inte sitta med några styrtappar, och den kan ju röra sig lite i bulthålen. Jag är rädd att få felaktig belastning på ingående axeln, eller är jag bara nojjig nu? Att sätta dit stift för att centrera lådan känns nästan omöjligt, chansen att dom hamnar lite fel känns för stor :(
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 200sx 2.4

Inlägg av Daniel-635 »

Med modern maskin tänkte jag på CAD / CAM för tillverkningen av adaptern.
Så man slipper tälja fram delarna för hand :wink:

Jänkarna verkar gilla att blanda oljor, Redline hade ingen "rätt" olja för LSD slutväxlar utan man hällde istället i en tillsats i deras "vanliga" Hypoid olja ?

I min LSD slutväxel blev det Castrol istället, kändes fel att "Hälla i tillsats efter behov"
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Haha, ok. Det förklarar saken :doh: Fick hjälp av grannföretaget att laserskära flänsen. Att borra bulthålen går ju bra i en handvevad fräs med digitalskala men sen blir det ett jäkla jobb med vinkelharry för att få ut själva formen :hihi:
Jänkarna tycker ju om att göra endel saker på "sitt" sätt verkar det som :hihi:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Ser bra ut änsålänge :D.
Bild
Måste kapa lite i lådan där startmotorn kommer ut.

Bild
Verkar passa perfekt mot motorn

Bild
Och frontkåpan på växellådan ser ut att sitta bra vinklad också!

Bild[img]
Taget genom "växellådan" där ingående axeln sitter, och visst ser man splinsen på kopplingslamellen.
Så det finns hopp om att det kanske fungerar faktiskt :D
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Lägger in ett par länkar bara till externa trådar för att lättare hitta i framtiden:

Måste man ha stift till växellådan?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=57887

Bygga om kardanaxeln
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=57969
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Det går sakteligen frammåt :)
Har gjort nya växelådsfästen samt fästen till växelspaken, alla delar till kardanaxeln är klara med :)
Förhoppningsvis kanske jag kan börja skruva ihop lite till helgen. Men sen är det semester på G så det lär inte bli åka innan det.
Lådan har ju varit delad ett bra tag nu och säkerligen samlat på sig endel smuts, hur rengör man den lämpligast?
Manuel rengöring med trasa å bräkleen, sen biltema olja en sväng som sedan tappas ur efter en liten körning och sedan i med schysst olja?


Pratade med en kille i USA om kör liknande setup som mig, samma CR, E85, kammar. Turbon är en PT6765 med tial avgashus, dvs något större men avgasmotrycket lär väll vara någorlunda lika mot min. Insug är liknande som jag har också. Men han kör som mest 24grader förtändning på 2,7bars laddtryck, jag kör nu 14grader på 1,8bar.
Det måste ju vara rätt safe för mig att testa att lägga på några grader till på min å se om det blir lite mera knuff? :hey:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Då har man haft lite semester :D Tur att det inte var mer än 10dar för det var slitsamt :lol:
Hur som helst så har jag fått på lådan och lyckats justera in kopplingen med lite trixande. Slavcylindern på 300zx och 200sx var precis likadana men det fungerade ändå inte riktigt först, visade sig att det sitter en lös pinne i och den var det lite olika längd på, dit med 300:ans bara å sen kändes det bra :)
Bestämde mig för att göra om växelådsfästena så att jag kan använda orginal gummifäste så det inte blir stummonterat som jag tänkt från början.
Växellänkaget som jag byggt passade tyvärr inte riktigt, växelspaken hamnade lite för långt till vänster. Har byggt om det lite nu och förhoppningsvis ska det fungera nu.
Kardanaxeln är svetsad nu också, återstår att se hur mycket obalans och kast det vart på den. Men det lär märkas vid testkörning.
Det var allt för idag tror jag. Over and out.
MPersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jan 16, 2012 10:02 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av MPersson »

tjena nicklas.. redigt ras du fick till på lunda ss sist! hur går det nu då, har du fått ihop prylarna under vintern? jag kan också föreslå redline shockproof. jag hade lite missljud från 3an som försvann helt =)

ses i sommar!
M.Persson 200sx Widebody. http://www.garaget.org/?car=220306" onclick="window.open(this.href);return false;
projekt tråden:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636" onclick="window.open(this.href);return false;
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Hej hej :) Jo det small till fint i lådan, hade tur som kunde ta mig hem för egen maskin iaf! Lite kul bevis för att det verkligen är vridet som dödar lådorna och inte effekten. Laddade ju inte mer än 1,2-1,3 bar vid tillfället men körde med laddtryckstyrningen via sprutet så fick ju fullt ladd tidigare än när jag laddad runt 1,7bar och då höll ju lådan hur fint som helst.
Hur som helst så fick jag ihop bilen i redan i höstas. Dock så vart inte kardanaxeln bra, så då ställde jag undan den och sen dess har jag inte sett eländet. Men tanken är att jag ska montera bort kardanaxeln och ta den till sveakardan så dom kan ordna en ny åt mig.
Sen ska de gå att åka igen :)
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Jahopp, säsongen närmar sig... Händer ju inte så mycket med bilen i år, hoppas jag :)

Har inhandlat ny kardanaxel:
Bild
Frågade först på Svea kardan men dom ville ha 6000-7000kr om jag försåg dom med beggade knutkors osv... :thumbdown:
Så jag testade att beställa från USA istället...Får då helt nya prylar, momsat och tullat för 3500kr.
Tillverkas på 24-48h efter beställning och leveranstid typ 8 arbetsdagar..om den såklart inte sitter fast i svenska tullen i 7dar som min gjorde...
Har ju inte testat det än men det ser lovande ut :thumbright:

Bygger om spakstället igen och hoppas det blir lite bättre... sen blir det väll lite testkörning efter helgen kanske :)
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 Spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Premiärturen är avklarad, var inte helt lätt att få igång bilen men jäklar va fint den gick med nya 2200cc EV14 spridarna när den väl hoppa igång!

Helt sjukt vilken skillnad det blir mot gamla 1680 varianten! Rekomenderas varmt! tidigare fick jag ha tomgång på 1300rpm och 0,75 i lambda. Nu med nya spridarna ligger hon å göttar sig på runt 950 och lambdan kan man ställa till precis vad man vill! :D Krypkörning funkar likaså det grymt, skulle vilja säga att dessa lirar bättre än mina gamla 1000cc spridare trots att dom är 120% större!

Bild
Och man har ju lite utrymme att växa i :hihi: gick visserligen lite snålt med lambda 0,9-0,92 uppe vid 6000rpm och 1,3bar i ladd men dc låg inte på mer än 45-46%

Men nu när den startat och jag vet att det fungerar måste jag byta ut stenåldersmjukvaran, VEMS version 1.1.44 och Megatune ska bort och in med VEMStune!
Finns det månne nån guide hur man går tillväga?
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Kul att höra att dom spridarna funkar fint.är själv sugen på sånna :-)
Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av Daniel-635 »

Här är en guide jag sneglade lite på nu när jag bytte till 1.1.96

http://vems.hu/vt/video/#Videos/Getting ... g_firmware" onclick="window.open(this.href);return false;

Ganska enkelt faktiskt, speciellt om man har tillgång till internet samtidigt som man sitter i bilen, men det går ändå.
Bara man laddar ner Firmware med "web tool" i förväg.

När jag laddade in min gamla Config från 1.1.74 blev Last axeln på VE tabellen fel, men på försök nr. 2 vart det OK.
Och efter lite kontrollerande / ändrande av de konflikter som Vemstune varnade för startade bilen och gick perfekt.

Varningarna som kom relaterade till nya tillkommna funktioner som 1.1.74 ej stödde.

Lycka till !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Pillat vidare lite, kör numera vemstune :) stort steg framåt, mycket trevligare att arbeta med! Har testat lite med laddtryckstyrningen och har gjort lite framsteg där med. Men av nån anledning tappar nu datorn kontakten med boxen när man drar på. Har bytt till en längre USB sladd, vet inte om det är den som är boven till det hela. Får testa med korta sladden igen, svårt att justera in laddtryckstyrningen när man inte kan se hur ändringarna påverkar laddet.
Kopplade in hastighetsgivaren idag med och det verkar funka klockrent, tvärtemot vad alla skrivit på alla forum :)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av dundersmurfen »

Det är enklast (tycker jag) att göra grundjusteringen av laddtryckstyrningen i garaget. tändningen på och en lampa istället för boostventil. tryckluften i mapslangen, då ser man precis hur ventilen arbetar (lampan). :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar