200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Det var en ide :) men inte kan kolla något mer än att det är rätt kopplat och att den aktiveras som den skall? att mappa in själva kurvan lär väll inte fungera, man har ju ingen aning om hur många % på refdc kurvan man måste ha för att uppnå ett visst laddtryck?
Rätt kopplat är det nu iaf och det är bara mer mappning som gäller, måste även mappa VE mappen såklart när man inte varit uppe på högre ladd tidigare.

Igår svarvade jag till en V-bandsfläns med o-ring som ska sitta på utloppet från kompressorhuset, dags att snygga till vissa saker som inte blivit av tidigare :)
Bild
Jo, kikade lite på några loggar, vilken sjuk skillnad det blir på laddtryck mellan växlarna. På 1:ans växel får man nog laddtryck vid 4500rpm medan på 5:e växeln så klev MAP sensorn över 0kpa vid 2250rpm :shock: ....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av mattias »

niclas_ab skrev:men inte kan kolla något mer än att det är rätt kopplat och att den aktiveras som den skall?
Koppla lös ventilen, tändningen på, sätt olika dutycycle och blås genom ventilen så märker du var flödet åker iväg på olika % ref dc. Allt beror ju på om du ska blöda bort tryck underifrån, eller lägga på mottryck ovanifrån. Helst ska ökande dutycycle ge mer laddtryck, om du ska använda regleringen och inte bara köra efter kurvan med ref dc %.
niclas_ab skrev: att mappa in själva kurvan lär väll inte fungera, man har ju ingen aning om hur många % på refdc kurvan man måste ha för att uppnå ett visst laddtryck?
Bara börja med 10%, göra ett svep på full gas och hålla koll på kurvan. Det kan ta tid innan man märker att ventilen är i sitt arbetsområde, det kan hända att den bara jobbar inom 30-40% om styrningen fungerar lite dåligt (kan behöva en diod för att släcka backspänning, typ en Schottky SR50x). Den är oftast bredare om man lyckats hitta en bra frekvens för just den ventil man använder. Ska man pulsa snabbt av/på eller ha den flytande i läge så blir det helt olika krav. De flesta laddtrycks-solenoider pulsas på så låg frekvens och har så lätta ventiler, att de hinner fullt öppna/stänga kanske 10-20 Hz (ggr/sek).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Ok, som det är nu kör jag ju med mottryck. Med ventilen helt avstängd ger den fullt mottryck och med 100% dc så pyser man ut allt mottryck så att det blir grundladd. Men det blir alltså fel för styrsystemet? Så det försöker reglera ner DC:n på ventilen för att sänka laddtrycket, vilket i mitt fall ger motsatt effekt? Låter ju rätt logiskt...men då får man köra med ventilen aktiv hela tiden och sätta 100% DC upp till kanske 2000rpm så att den inte kan suga tjuvluft på tomgång?
Ventilen kommer från vemshoppen :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av mattias »

Det går bra att invertera signalen också, elektriskt alltså. Men du kan ju koppla den på annat sätt, rent pneumatiskt också för att få det att fungera. Optimalt är att om solenoiden blir strömlös så ska ventilen öppna mellan atmosfär och i ditt fall, översidan av klockan. Ventilen är tänkt att fungera på ett visst sätt, har det inte i huvvet just nu.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Jo funderade en sväng till när man lagt sig ner i sängen igår och självklart ska man koppla in ventilen pneumatiskt så att det inte kan suga tjuvluft på tomgång. Alltså helst innan spjället eller med en backventil om den ska sitta efter spjället som idag :)

På tal om nått annat. Tycker ju inte att mitt elsystem funkar riktigt 100%. Sitter ju en 80A generator, vilket ju känns som att det borde räcka. Men när man läser manualen får man lite mer siffror. Den ger 23A vid 1300rpm, 60A vid 2500rpm och 80A över 5000rpm... Då känns det inte så konstigt längre att det kan börja spöka, speciellt om batteriet är halvtaskigt också. Förutsatt såklart att det är motor rpm dom anger i manualen, men det känns ju mest troligt då det är verkstadshandboken för bilen.
Med 3 pumpar(3x7,5A vid 3 bar enl tillverkaren), 6lampor+instumenbelysning, kupefläkt och el till spridare/tändning och ECU så lär summan av det hela vara något minus på tomgång... och sedan brakar kylfläkten igång och drar momentant bortåt 60A så är det inte så konstigt om det blir rätt kraftigt sänkning av hela systemet.
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Efter lite suport av Martin och omkopplande av slangar så tycks nu styrningen fungera, men som du skrev Mattias, jösses vad känsligt det var! Önskat laddtryck sattes till 1,4bar och så började jag med 10%dc. Laddet drog iväg på tok för mycket, ställde ner till 5% och fortfarande för mycket ladd. Hamnade tillslut på 3-4% DC vilket gav ett laddtryck på 1,5-1,6bar.
Kan dock fortfarande inte logga ordentligt :( aldrig haft bekymmer med det tidigare. Kör med resistorlösa stift numera, kan det störa ut? är det vajsing med USB/seriell konverten? Den verkar tappa kontakten lite sporadiskt men alltid när man drar på högre varv..
Får testa med annan konverter och hjälper inte det så andra stift :)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av dundersmurfen »

Det är ett måste med resistorstift. konstigt att det funkar alls faktiskt... problemen tilltar ju mer du varvar..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Ah, är det så illa alltså? Märks ju inga problem med själva VEMS boxen(bilen går som vanligt) utan det verkar enbart vara kommunikationen mot datorn som ballar ur.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av Daniel-635 »

Jag fick modifiera min laddtrycksventil lite (SAAB) genom att borra upp ett hål som stryper flödet.
Just för att hamna mer "rätt" på Duty.
Jag tror du kommer få problem att kunna reglera snyggt, med så stor skillnad på bara 1%

Kör du Closed Loop regleringen eller "Secondary PWM" eller vad det nu heter ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Ja det kan nog ställa till det som du säger Daniel. Lägger upp inställningarna, Boost alternate är disabelt :)
Bild
Bild
Bild

Då skall man alltså öka flödet i porten som ventilerar ut mot atmosfären, alternativt gå på en större ventil? Eller kanske strypa flödet på matningen till ventilen?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av Daniel-635 »

Det känns som att du har för lite luft in till ventilen, om det skenar redan på 3-5 %

Med ett för litet hål ut efter ventilen, till atmosfären så kommer ju "regleringen bottna" på låga procent.
Men ändå inte öka laddtrycket då "lilla hålet" står för maxflödet ändå oavsett ventilens PWM DC.

Detta utefter mina erfarenheter på Internawastegates.
Men som jag ser det har du liknande setup rent principiellt, mer pys ut i atmosfär = mer laddtryck.

Vad kör du med för grundtryck ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4

Inlägg av niclas_ab »

Fast principen blir ju tvärtom, mer pys till atmosfären=mindre laddtryck eftersom det är mottryck jag använder mig av :) alltså vill jag öka pyskapacitet till atmosfären.
Tyvärr kan jag inte säga exakt hur den uppträder eftersom loggningen krånglar, har gått igenom det jag lyckades logga och det ser ut som att den peakar till 1,6 och sen faller ner till 1.5 bar med inställningarna ovan.
Skenar verkar det inte göra iaf :)
Utan mottryck öppnar wastegaten vid 0,9bar och sen skenar laddet upp till 1,2 på varvstopp.
John_S13
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis maj 08, 2012 8:54 am

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av John_S13 »

niclas_ab skrev:Kan dock fortfarande inte logga ordentligt :( aldrig haft bekymmer med det tidigare. Kör med resistorlösa stift numera, kan det störa ut? är det vajsing med USB/seriell konverten? Den verkar tappa kontakten lite sporadiskt men alltid när man drar på högre varv..
Får testa med annan konverter och hjälper inte det så andra stift :)

Det där problemet hade vi med mitt och Jojjes Nistune, sporadiskt kunde det balla ur vid loggning men i princip alltid då man började varva över 6500. Det löste sig med många nya fina jordkablar, jag har till och med en från datorns chassi till karossen.

Hälsningar, John
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Tack för inputen John. Ska se över jordningarna lite. Har ju dock inte ändrat på några jordningar och inte haft problem tidigare när jag körde med annan programvara. Men det kan ju ha kommit oxid någonstans :) Har bytt tillbaka till gamla stiften nu iaf och imorgon blir det lite testkörning.

Jo, kan ju passa på att uppdatera med några bilder:
Bild
Så blev nya tryckröret, helt ok tycker jag :) En liten (o)lustig detalj jag upptäckte var att kompressorhusen faktiskt inte var lika dana. På HX52:an har kompressorhuset en fas i backkant mot backplaten(tror jag det kallas) och där sitter en jättestor o-ring som tätar upp det hela. Jag har ju kört utan den men det verkar ju ha hållit tätt ändå :) På HX55:ans avgashus finns inget sådant....

Bild
Sedan borrade jag hål i karossen för att kunna montera luftfiltret framför framhjulet så att motorn ska kunna få kall go luft! Men det sket sig! HX55:ans filteranslutning är 106mm mot hx52:ans 101mm, så slangen jag köpt gick inte att få dit hur mycket vilja, våld å vaselin jag än använde :doh:

Bild
Så tills jag får tag på en grövre slang så drog en liten slangsnutt fram i fronten så kanske det kommer upp lite mer kalluft :)
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx 2.4 *Nu med 2200cc EV14 spridare*

Inlägg av niclas_ab »

Igår blev det lite kört igen. Med gamla tändstiften med resistorer i så försvann alla loggningsproblem :D Så har man lärt sig något nytt igen :thumbright:

Sedan så vart det nog nån slags skillnad med nya kompressorhuset, fullt ladd verkar infinna sig vid samma tillfälle men den verkar hamna på positivt ladd tidigare i registret. 110Kpa innan 2000rpm :thumbright:.
Mot slutet av körningen bestämde den sig också för att det skull bli högre ladd än förut och på bilden nedan ser man att "overboost" funktionen klipper.
Bild
Vet inte om det beror på kallare luft eller har med kompressorhuset att göra. Eller om jag fått nån läcka till wastegaten. Får gräva lite mer i det :)
Spridarna börjar faktiskt få jobba lite nu, 60% på 1,7bar :thumbright: Det blir väldigt mycket sås ändå, kanske lite misstänksamt mycket.....
Körde lite mot min kompis nybygda volvo 740 och det gick väldigt jämt! Den är bromsad till 500 på hubbarna men väger väll kanske några kilo mer än min.
Skriv svar