Sida 1 av 11

200sx 2.4 *SFRO, Ombyggt Fordon?*

Postat: tor okt 01, 2009 10:27 pm
av niclas_ab
Hejsan
Känns som att japsarna är lite underrepresenterade, så jag tänkte jag skulle lägga upp lite om min bil, bra att ha en tråd med lite info när man börjar fråga er om hjälp :).
Tanken med tråden är också att få så mycket jag vet dokumenterat på ett ställe, så det blir nog ganska rörigt i början men jag hoppas jag får nån struktur på det senare.

Min bil började sitt liv som en 200sx s13, men den förblev inte orginal så länge. Bättre avgas måste man ju ha och så vart det chip, IC, osv..... Ni vet hur det brukar gå :doh:

Vi skippar en massa och hoppar fram tills mer närtid.

Hittade en 240sx på skroten som jag plockade motorn ur, dom är rätt ovanliga här i Sverige, motorn heter ka24de. Sitter även i vissa nya king cab, men vettifan om de sålts några sånna i sverige.

Naturligtvis kunde jag ju inte lämna den NA, så turbo inhandlades och jag knåpade ihop mitt första grenrör. Helsikes pill första gången man gör det :shock:
Bild
Nått sånt vart det med 50-55cm långa pipor, 42,4mm i diam.
Kommer köra med det nästa år också.
Har ideer för ett nytt men det är för mycket annat att fixa till nästa säsong.
Turbon jag körde med i år var en HX52:a 63mm in, 70mm ut och 10:ans avgashus.
I år åkte jag inte med mer än 1.3-1.4bar, vilket nog var max vad man skulle åka med det avgashuset. Redan då vart avgastempen väldigt hög.

Till nästa säsong blir det en HX55:a. 63in/72ut och avgashus 19. Borde vara bra mycket mer lämpat för mer laddtryck?

Det jag mer hoppas kunna bygga om till nästa är är insuget och toppen, kommer defenitivt fråga efter lite tips och ideer där.

Kam utbudet är dock ganska begränsat så det kommer bli BC kammar som är 222grader vid 0,05" och lyfter 10mm, dessa anses väll som rätt snälla i sävarsammanhang? :)
Orginalkammarna tror jag är 202grader vid 0,05" och lyfter 8,5 på insug och 9 på avgas.
Ventilerna är i alla fall ganska stora. 36,5mm in och 31,2mm ut.
Ska försöka få orginaltoppen flödad innan något görs åt den, är alltid bra att veta vad man har för utgångspunkt :D

I bottendelen är stakar och kolvar utbytta mot smidda diton. Kommer riva isär allt för att få det balanserat samt mäta upp alla spel. Ska försöka vara så noga som jag bara har tålamod till den här gången.

Motorstyrningen består av VEMS v3 med programvara 1.1.44alpha2 som Mattias hjälpt mig med, utan honom hade den fortfarande samlat damm i garaget :hihi: .

Motorn har från början fördelare men det har jag rivit dän och använder mig nu av Honda CBR tändspolar och en MSD DIS 4:a.
För övrigt använder den ungefär samma optiska trigger som ca18det och sr20det.

Ny fuelrail fick jag bygga också då det orginal sitter sidmatade spridare, åkte i år 1000cc spridare men dessa byts ut mot 1680cc till nästa säsong.
Samtidigt måste jag se över resten av soppasystemet.
Tänkte bara bygga om tankarmaturen lite och sedan köra med dubbla walbropumpar.

Kraftöverföring är lite lätt putsad med en LSD diffbroms där bak från en s14 samt ett lättat svänghjul till en RB20 tillsammans med tryckplatta/lamell(250mm) till en 350Z.
Till nästa år ska även växellådan bytas ut mot en 300ZX låda så jag inte ska få problem med den.
Detta får räcka för ikväll, fortsättning följer...... :)
Bild

Postat: tor okt 01, 2009 10:46 pm
av mattias
Jättekul att du dök upp här Niclas! :thumbright:

Många VEMS-diskussioner, men det har vart kul för du har koll på läget. ;)

Japsarna är tyvärr under-representerade här, väldigt synd då det finns gott om fräna motorer att låsa upp mycket prestanda från. Ett sånt här bygge är helt klart i Sävar-anda. :)

Jag tror helt klart kam-uppgraderingen kommer göra av sig, då det är rätt stor skillnad i lyft och duration ändå. Man kan ju undra varför det är lite vassare profil på avgas-sidan, hur tänkte dom här? En del motorer är tvärtom (BMW M50) och man kan ju tänka sig att flödesbalans och konstiga krav kring motorns karaktär gjort sig gällande..

Du skulle nog byggt en liten "catchtank" för bränslepumparna, någon typ av smart skvalp-skott.. har sett några idéer kring olja i ett oljetråg som skulle kunna fungera här med "dörrar" på gångjärn som bara öppnar innåt..

Postat: lör okt 03, 2009 12:25 pm
av niclas_ab
Hej Mattias,
Det kan finnas så många "dolda" orsaker till varför dom valt att använda olika kamprofiler. Karaktären, miljökrav, kanske vart det sämre flöde än man tänkt sig på avgassidan i toppen så man fick kompensera med mera lyft där?
Man kan nog få en ganska lång lista med möjliga anledningar :hihi:

Eftersom jag inte byggt något på soppasystemet än så är det inte försent att tänka om, sitter visserligen med ett gäng pumpar men det går ju alltid att sälja av några :D

Men är inte riktigt med på vad du menade med catchtanken?

Postat: lör okt 03, 2009 3:34 pm
av micke999
coolt bygge ska bli kul å följa

Postat: lör okt 03, 2009 4:58 pm
av mattias
Med catchtanken menar jag att du har pumparna i en liten låda i tanken, och enda vägen in i den lådan är via luckor som bara öppnar innåt. Det gör att medelnivån i den lilla lådan håller sig betydligt bättre än runt omkring i tanken. Håller man högt sido-G i en lååång kurva så kan det kanske ändå gå fel om pumparna hinner tömma den men..
Önskar jag hade en bild, men jag hoppas förklaringen var enkel nog att förstå.

Postat: tis okt 06, 2009 9:13 pm
av niclas_ab
Nu e ja med, hade inte hört talas om en "catch tank" i tanken innan :) Frågan är om det inte är lättare att bygga en vanlig fristående catchtank då? Problemet är väll bara att jag inte riktigt vet var jag skulle kunna placera den :(

Har börjat mecka isär motorn nu iaf.

Ska försöka börja mäta upp lite kritiska mått på toppen imorrn el möjligtvis i övermorrn.
Hoppas lite på att Lasse wankel ska hjälpa mig och kolla vad toppen flödar orginal, bra å veta vad man har för utgångspunkt och möjligheter.

Hoppas ju kunna få lite hjälp av er sävargrabbar med lite uträkningar, men då gäller det ju å ha lite på fötterna och kunna komma med all fakta som behövs :D

Postat: ons okt 07, 2009 3:24 pm
av Daniel-635
På sid 14-15 i min tråd finns bilder på min Catch tank är bara 50mm tjock.

Har fungerat klockrent är på ca 3,5 liter, kan mata på järnet med tanklampan ilsket lysande utan problem, innan behövdes 25+ liter :doh:

Fick du bra styr på laddtrycks regleringen sen eller ?

Postat: tor okt 08, 2009 6:59 am
av niclas_ab
Halloj Daniel, ska inspektera din intressanta tråd lite senare idag då :D
Får man ner dubbla pumpar i den catchtanken?

Fick någorlunda ordning på laddtrycket, men tyvärr han jag inte testa jättemycket innan jag blåste topplockspackningen igen.

Men det var ganska pyssligt att få till det.
Fick det att funka bra om man gasade fullt från låga varv, men låg man på 4500-5000 varv å stämpla fullt så ville laddet gärna skena.

Hade lite problem med greppet också då det gärna ville spinna på 3:ans växel vilket gjorde det svårt att testa.
Och att först ligga på 4:an i 5000rpm och sedan gasa fullt börjar bli lite problematiskt hastighetsmässigt, då behöver jag ett bättre ställe att mappa på :?

Postat: tor okt 08, 2009 9:20 am
av niclas_ab
Har hittat lite bilder på en isärsågad topp:
Insugskanalen:
Bild

Bild

Bild

Avgas sidan:
Bild

Förbränningsrum:
Bild

Bild

Övrigt:
Bild

Bild

Bild

Postat: tor okt 08, 2009 3:13 pm
av Daniel-635
niclas_ab skrev: Får man ner dubbla pumpar i den catchtanken?

Och att först ligga på 4:an i 5000rpm och sedan gasa fullt börjar bli lite problematiskt hastighetsmässigt, då behöver jag ett bättre ställe att mappa på :?
Jag har en slangmonterad Bosch 984 som suger i botten på tanken, finns bilder på den med.

Sken tendenser hade jag med från 2500Rpm. och upp, men nu ökar det bara med max 7-10 Kpa över och bara ca 0,3 sek. så det får vara Ok.
(man kan ju se till att tändningen är säkert låg på "för höga tryck".)

Postat: sön okt 11, 2009 3:31 pm
av niclas_ab
Lite noteringar:
Insugskanalens längd i toppen till ovansidan av ventilen: ca75mm
Insugskanalens bredd in i toppen: 50mm
Insugskanalens höjd in i toppen: 26mm (Totalhöjd med spridarurtaget: 45mm)
När det övergår till 2st separata kanaler är dessa ca 27.5mm i diameter.

Insugets mellandel är ca 340mm långt, plenumdelan kanske ytterligare 55-85mm.
Så total runnerslängd orginal ligger på 470-500mm.

Avgassidan på toppen har ju ganska fyrkantiga portar: 38x38mm(ca 41mm på diagonalen).
Sedan ser det jäkligt trångt ut när avgasporten delas upp i 2 separata kanaler, dessa är inte mer än 25x22.5mm.
Avskilningsväggen i mitten är hela 16mm bred.


Tanken är ju att ha varvstoppet på 8000-8500rpm max då kolvmedelhastigheten då är upp i 25-27m/s.
Effektoppen kanske kunde vara lämpligt att försöka ha runt 7000rpm då?

Postat: sön okt 11, 2009 8:43 pm
av niclas_ab
Det finns ju en fil som heter Motorberakningar_kristoffer.
Tror jag fick tag på den i nån annan tråd här på sävar, har fyllt i den så att parametrarna stämmer ganska bra med min motor.
Vet dock inte tex volymetrisk verkningsgrad är rimligt för en standardmotor?
Så här blev det iaf:

Bild
Bild

Och något sånt här för den ombyggda motorn:
Bild
Bild

Så vad kan vara lämplig längd på insuget?

Postat: lör dec 12, 2009 3:51 pm
av niclas_ab
Nu har det tillslut hänt något iaf:
Toppen tillsnyggad, ska dock borra om den för grövre bult och fila bort lite så att kammarna går fritt :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Påbörjat insugsbygget också :)
Bild
Bild
Bild[/img]

Jo, kan tipsa er om att ifall man vill göra snygga radier i en aluminiumplatta så fungerar en överhandsfräs för trä hur bra som helst.
Ha en mössa å skyddsbrillor bara för de flyger aluminiumsnö precis överrallt :lol: .

Postat: tis dec 15, 2009 9:04 am
av Amazon67
Faan så stiligt! Kämpa på :lol:

Postat: tis dec 15, 2009 12:10 pm
av niclas_ab
Tackar! Man gör så gott man kan :hihi: men toppen lämnade jag bort så den ska jag inte ta åt mig äran för :hihi:
Har kämpat vidare lite granna och borrat om toppen också. Från 11,4mm hål till 12.5mm, så istället för orginal M10 topplocksbult blir det nu M12:or i 12.9 kvalite med stigning 1.5.
Det gick dock oljekanaler genom 3 av bulthålen så dom var jag tvungen att borra upp till 14mm för att behålla samma area för oljan att passera igenom. Dom hålen var 12.4mm innan.

Så nu går ja bara å väntar på alurör till insuget, beställde för snart 3veckor sedan men dom har tydligen "lite" problem att få hem det och få iväg det :thumbdown: .

Fixat nytt spjällhus också, vart nog lite väl stort med 80mm invändigt. Men då slipper man ju byta det i framtiden iaf :lol: