Då var semestern slut, den gick åt till att renovera en gammal timrad kåk mitt i skogen nere på landet. Nytt tak, målning och lyftning/upprätning av huset han vi med
Lite har det hunnits med på bilen med. Gjorde en 4-hjulsinställning på redan innan semestern, bakvagnen vart riktigt bra och nu när det släpper så kastar den inte alls ut lika hastigt åt sidan utan vill gå mer rakt fram, vart även bättre bett. Framvagnen vart också mycket bättre, dock tyckte maskinen att castervinkeln var en sisådär 15grader fel... helmysko men den känns ju skapligt bra trots det.
Justerade om kammarna lite mest för skojjs skull men kan inte säga att det gick att känna någon skillnad.
Flyttade slangarna på magnetventilen till laddtryckstyrningen efter tips från tecman och det gjorde stor skillnad
Nu har jag runt 40% i ref DC tabellen jämfört med tidigare 2-3% för att den ska träffa målvärdet skapligt bra.
Har också ändrat i triggerinställningarna enl. tecmans tips från att ha rising/rising på primär/sekundärtrigger till rising/falling och vipps så försvann precis alla trigger errors. Såg på 1,5h körning inte ett enda error
hade ju tidigare error på sekundärtriggern säkert 80% av tiden.
Nya generatorn är på plats med, var ju inte bolt-on direkt men efter lite borrande/slipande på generator/fästen och spännare sam en ny rem så passade det.
Pappa var då även vänlig nog att tala om att vi hade en tångamperemeter för likström
Kanongrejj att undersöka elsystemet med.
Så jag mätte upp lite diverse saker.
Avstängd motor, lysen och full kupefläkt på, drog 12amp
Soppapumpen i tanken drog 5 amp
Nya generatorn lyckas ladda batteriet med 2-6amp på tomgång
Dubbla pumparna i catchtanken tar 25amp på tomgång!
kollar man på specarna för walbro pumpar pekar dom på runt 7amp styck, någonting känns lite skumt med detta så det bör undersökas närmre..
Har väll 3 gissningar på varför det går åt mycket mer kräm än det borde.
1. Jag har walbro kopior som säkert inte drar exakt lika mycket ström som walbropump.
2. Bränsletrycksregulatorn är för liten och jag har för högt grundtryck så att pumparna jobbar mer och drar mer än vad dom borde.
3. Hög resistans någonstans på vägen mellan batteriet och pumparna. Kan vara dålig kontakt vid relät eller strömgenomföringen in i catchtanken..
Bara att påta vidare med dessa relativt små bekymmer