Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör dec 14, 2019 4:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 163 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 11:11 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2476
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jösses, en riktig pansartank :wink:

När jag provtryckte min vart den påtagligt svullen redan vid 1,5 bar då min är betydligt plattare i formen. (1,5 rostfritt)

Det där kommer fungera kanon !

Det där med att släpa saker fram å tebax på jobbet har man ju delade känslor inför, samtidigt som det är jobbigt och arbetskamrater verkligen fattar hur insnöad man är, så är det ju VÄLDIGT bra att ha tillgång till alla maskiner mm.

Angående seriekopplingen av pumparna, så blir man lite fundersam.
Luft kan man ju till skillnad från bränsle komprimera, så frågan är om det blir likadant ?
Däremot kommer ju de båda pumparna ha en lägre tryckökning, vilket gör att dom jobbar lättare.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 1:44 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9896
Ort: Sävar
Jag tror inte helt på serie-koppling en sådan gång, bättre med duktigare pump(ar) i catch-tanken. Du har fortfarande en gräns för flödet, du kan ju prova vad pumparna flödar utan regulator, alltså utan motstånd, så får du en uppfattning om maxflödet.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 4:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm
Inlägg: 320
Min tank är med gjord i 1,5mm rostfri plåt, det handlar helt enkelt om hur stora platta ytor man har :)

Tror inte mediumet (luft/e85) skall ha någon inverkan på tryckberäkningarna, men kan ha fel?

Kollar man på flödesschema(vet ej om det är korrekt)
Bild

Så flödar ju en pump vid max belastning (Grundtryck 4bar+laddtryck 2,5bar= 95psi) bara ca 160l/h. Kan man få pump(arna) i steg 2 att arbeta mot typ halva trycket(50psi) så är man ju genast uppe på 250l/h....
Är ju en kapacitetsökning på iaf 50%.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 8:15 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9896
Ort: Sävar
Ja, om tryckökningen gör att flödet minskar så där mycket så är det klart att det gör av sig med seriekoppling.

Här har du bra fakta på Bosch "044", den tappar inte alls lika mycket om trycket ökar.
http://www.bosch-motorsport.de/pdf/comp ... FP-200.pdf

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2010 9:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm
Inlägg: 320
Då var man tillbaka igen, tyvärr gick 10dar till spillo :(
Har installerat en maskin på ett bageri i Växjö, rolig liten manik som lyfter av locken från brödformarna som dom bakar landgångsbröd i :D

Hur som helst, innan jag for han jag göra klart ett par saker.
Var inte riktigt nöjd med att sätta fast soppafiltret med slangklämmor så jag fräste en hållare i plast, vart helt ok :thumbright:

Bild

Och av lite sånt här ämnesrör:
Bild

Kan man svarva en liten övergång från 3-3,5tum.
Bild
Bild
Så blir det 3,5tum på kalla sidan av intercoolern, så passar det bra mot spjället :)

Eftersom inget ska gå lätt så ser ju såklart olje in-anslutningarna annorlunda ut på hx52:an och hx55:an :doh:
Fick tillverka en fläns:
Bild
Och så passade jag på att tillverka en strypning(2,5mm) till oljetillförseln och pressade dit den :D
Bild
Bild

Vart också tvungen att tillverka en distans till oljetrycksgivaren, inget passar ju direkt såklart.....
Bild

Sen så svetsade jag klart(hoppas jag) catchtanken idag, ska bara provtrycka en sista gång imorrn :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2010 9:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm
Inlägg: 320
Länge sen man uppdaterade nu, men det har varit så mycket jobb på vanliga jobbet samt med bilen att jag helt enkelt inte hunnit.... :(
Hursomhelst så har det gått frammåt en hel del.

Soppasystemet är färdigdragit och hunnit montera endel på insug samt dragit lite el i motorutrymmet samt huvudkabeln bak till batteriet.
Rören mellan insug och intercooler är istort sett färdigkonstruerade samt färdigsvetsade. Glömde dock nippeln till lufttempgivaren i garaget så den får jag svetsa dit imorrn.
Grenröret är omlindat med nytt avgasbandage(vilket jäkla skitjobb det är :doh: ), vart bra och snyggt iaf...
Sen fick jag fräsa bort en stor klum på turbons avgashus för att kunna komma åt ena bulten.
Avgasröret är också påbörjat och den knepigaste biten är nästan klar :D

Målet nu är att kunna delta i nissanklubbens bankörning på kinnekulle ring den 16:e juli. Och jag hoppas kunna vara klar för uppstart i helgen, tror jag behöver dom 2 veckorna som sedan är kvar för att köra in och åtgärda diverse problem.

Ska försöka knäppa nån bild imorrn :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 03, 2010 10:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1581
Ort: Sundsvall
såg att du satt i en strypning till olja in i turbon, har en fråga till dej ( har själv dålig koll ).
jag har en Hx40 ska jag me ha 2.5mm till olja in ?
snacka med GIK o dom sa runt 5-6 mm men tycker de låter ganska biff för att stämma ?

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 03, 2010 10:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Inlägg: 733
Ort: Örebro
jag har 3mm till min switscher?! s200. det fungerar perfekt. trotts oljeretur som går in under oljenivån i tråget.

_________________
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 04, 2010 12:11 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm
Inlägg: 320
Kan tyvärr inte svara på vad du skall ha för storlek på slangar osv :(
Beror nog mycket på vad du har för motor(eller rättare sagt vilket oljetryck motorn ger).
Körde förra året med ca 4mm hål utan problem, tänkte pröva med lite mindre i år för å se om man kan vinna lite spolup.

5-6mm fungerar säkert också men jag skulle tro att den klarar sig med mindre slang med, men det är ju lite experimenterande på egen risk...... :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 04, 2010 9:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1581
Ort: Sundsvall
ska testa 3 - 4 mm då , motorn är en 300D så den har ju konstant 3 bars tryck i princip sjunker till 2 bar ibland på tomgång.
aja nog OT nu.

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 04, 2010 10:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm
Inlägg: 320
Som vanligt så sket det sig, är tvungen att sticka till växjö å jobba klocka 01:00 inatt.
Men kom ganska långt endå, blir nog bra tillslut det här....Men gott om plats är det ont om i vanlig ordning :roll:
Slänger upp lite diverse bilder
Bild
Catchtank med färdigdragna soppaslangar
Bild
Nya 3,5tums tryckrör med en fin Marmanderdump
Bild
Stagning för turbon så att grenröret inte viker sig mer än det gjorde förra året.
Bild
Ny lindat grenrör+ downpipe... Har lite kvar att snickra på avgassystemet
Bild
Nya kylarn på plats
Bild
Passagerar vy :thumbright: Måste man verkligen täcka över med en huv?
Samt silvertejp är A å O när man bygger bil :wink:
[/img]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 06, 2010 10:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm
Inlägg: 320
Var egentligen hundvakt idag, men han fick följa med till garaget :thumbright:
Satte dit några slangar och tillverkade fäste för ett relä... Har hittat schyssta 70ampers relän på swedol, så det blir 1st sådant till pumparna i catchtanken och 1st till den elektriska kylfläkten.
Tillverkade fästen till expansionskärlet också :).
Hoppas nu avgassystemet passar så kanske man kan bli färdig på torsdag :roll:
Det som är kvar att fixa:

Fylla på vätskor
Bygga klart avgassystemet
Montera olja in/ut på turbon
Dra diverse luftslang
Koppla in nya TPS:en
Dra färdigt kablarna till catchtanken
Montera elfläkten
Montera oljetrycksmätaren
+säkert något jag glömt :doh:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 09, 2010 7:29 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm
Inlägg: 320
Då var allting klart och första uppstartsförsöket avklarat med nedslående resultat :( Allting mekaniskt verkar lira fint och inga läckage eller så :)
Men nått elektriskt känns skumt.....

Tändlampan ger utslag kanske var tredje gång man drar på startmotorn :( och när den väl blinkar så tar det minst 3sekunders nötande på startmotorn innan den börjar blinka.
Det har aldrig varit någon vidare fart på start motorn men jag tycker nästan den verkar lite långsammare än vanligt 140-160rpm visar VEMS:et, spänningen sjunker ner till typ 9,5v när man kör på startmotorn. Känns inte det alldeles för lågt?
Batteriet står iaf på laddning nu så får vi se vad som händer idag, batterispänningen visade på 12,6volt när man mätte obelastat över batteripolerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 09, 2010 9:01 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm
Inlägg: 320
Som tilläggs information har jag upptäckt att Ignition Map Scale var satt till 1, har för mig att den ska vara satt till 0?
Nu vet jag inte vad Map Scalen går efter riktigt men man skulle ju kunna tänka sig att den tex ökar dwell time på spolarna med sjunkande batterispänning och på så sätt får mitt MSD DIS 4:a att bli förvirrat?
DIS 4:an vill ju ha en fast dwell time på 2-3ms, jag har den satt till 2,5ms...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 09, 2010 9:19 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9896
Ort: Sävar
Är det samma programvara och inställningar som förra året?
Dumt att inte göra det.

Har du tänkt starta upp den med helt ny firmware ? Vilken isf ?

Jag brukar köra med 2 ms med DIS-4 och MAP scale 0. Tryck "F1" i den dialogen så står det att det är så du ska köra. Tror inte att det är ditt problem.

Kan snarare vara den speciella Nissan-triggern och att det tar ett par varv att synka med kamsynken i den där fördelar-grejen.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 163 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010