HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hemmabygge inertia rulle (bromsbänk). sid 9

Inlägg av dundersmurfen »

Fick en ide om att det vore fint med analoga mätare.. Vet inte om det blev så lyckat. Men det går ju att stänga av om det stör. Något nyttigt iaf är snabbkommandon till navigeringen i listor och grafer så man slipper mus / touchpad navigera i bilen.

På bilderna nedan så är det 2 kurvor från kompisens skyline. Den svaga kurvan är motorn utan ladd, fast turbon sitter kvar på grenröret. Varför det bryter så styggt på den med ladd är nåt rejält elfel som dippar spänningen och börjar misstända. Synd med elfel som tar bort allt det skojiga. Börjar lessna på den bilen nu. Läckande wastegate är det också, det borde fixas samt riktig boostcontrol.

Intressant är iaf vridkurvan utan tryck. Med tryck så ligger vridmax oftast runt 5000-6000. Turbinen verkar strypa sugmotorn rätt ordentligt. Gav inte ens 100kusar utan ladd. (2,6liter 24vent)

Bild

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Nismojuh
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor maj 27, 2010 10:14 pm
Ort: Uddevalla

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av Nismojuh »

Jag tycker det blir najs med analoga mätare på sidan. Blir väldigt lättöverskåligt :thumbright:
Fick du hem 200an idag eller ska vi fixa det på måndag?
Daniel Hansson
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av dundersmurfen »

Röret är något ovalt, och det blir lite hoppigt i bilar med lågprofil och hårda fjädrar. Kanske 3mm ovalitet. Det vill gärna vibrera (noshit?) men det gör inget då jag ändå inte vill ha en slät yta. Betydligt rundare blir det, iaf där däcken står.

Började med gammelmotorn till gammelsvarven, 250watt. Hejdlöst för lite ork! bytade till en 1,1kw, också för lite ork, monstret på bilden är en gammal asea 4kw den orkar någorlunda eller om remmen slirar...

Bara för skojs skull så kan man y eller d koppla 3fas motorer. vid y koppling så drar dom mindre ström (underlättar start så inte säkringarna går). d koppling är fullfräs.
Motorerna brukar vara märkta antingen 230/400 eller 400/690. Den första kan köras på 1fas med kondning då skall den d kopplas. ska man köra den på 3fas så ska den y kopplas. 400/690 kan köras på 3faser i y eller d. Hur man kopplar y eller d brukar stå i locket där man kopplar in kablarna, det är små bleck som man flyttar.
Om man tittar på märkbrickan på motorn så står det 3~ 400v "triangel" då ska den köras d kopplad.

Varför plitade jag ner virrvarret om 3fas då, jo jag visste inget om det när jag började och tyckte det var svårt att hitta en begriplig förklaring. Gick några pröppar när vi testade oss fram...

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
RuneDK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån sep 06, 2010 6:06 pm

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av RuneDK »

Whoah.... What kind of interface are you using, and what kind of sensors?
Very impressed, and i think i have a huge pipe somewhere in the junk. I might possibly be looking into making something like this :D

Buttdyno deluxe... :D :D
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av dundersmurfen »

rpm pickup: honeywell gt101dc läser vad som helst i järn, mutter skruv eller bit plattjärn, kör med 1 triggerpunkt nu, ska öka till 4 mest för skojsskull. Arduino heter den lilla prylen som driver displayen och skickar data till pc'n via usb. www.arduino.cc
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av Gren »

Verkar vara dax för ett besök. Hur har det gått för brorsan har han o-ringat blocket till mercan? Han får höra av sig om han vill ha hjälp med det
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av dundersmurfen »

Gren du är alltid välkommen, ta med något att bromsa när du ändå kommer!

Nu bromsar vi allt med hjul!

Bild

Bild

Bild

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av Tommy Luhr »

Härligt att det verkar funka så bra:)
Bra idé på svarvningen, ett jädra meck men det lär ju funka hur fint som helst:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av dundersmurfen »

En intressant notis är att jag kör med endast 1 triggerpunkt / varv på rullen. Knepigt att kurvorna ändå blir så mjuka
Senast redigerad av dundersmurfen den tor mar 20, 2014 10:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av dundersmurfen »

Greppet på rullen verkar bli mycket bättre med högre profil på däcken.

Är det någon som vet hur man tolkar en ktyp givare, funderar på avgastemp
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
NightMaaN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jul 15, 2011 6:32 pm
Ort: Jönköping

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av NightMaaN »

Greppet på rullen verkar bli mycket bättre med högre profil på däcken.

Är det någon som vet hur man tolkar en ktyp givare, funderar på avgastemp

om du ställer bilen aningen i framkant på rullen borde du få klart mkt bättre grepp om det vill spinna...
___________________________________________
MVH. Björn Johansson , JKPG
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av dundersmurfen »

Gjorde ett test på en kompis rallybil en volvo orginal och min 244gle, samma motor b23e. Något tillfixad i racebilen, grövre avgas, planad och något mer.

Bild

Bild

Bild


Sen kom en annan kompis förbi med sin passat tdi 140, vi kunde inte hålla oss utan det blev effektmätning även på den :doh:

Bild

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av Erland Cox »

Kul att se skillnaden på Voc och standard motorn.
Jag ska läsa igenom hela tråden.

Erland
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av dundersmurfen »

Ja det snurrar allt på i garaget..

Fick för mig att fixa lite på bilen som har kommit lite på efterkälken bland alla andra projekt.
En burk spackel senare:

Bild

Bild



Ett par liter slipgrund senare:

Bild



Rätt som det var såg den ut såhär:

Bild



En kompis kom förbi och plågade sin volvo lite: 184whp med standard lättryckare 13c? @1,4bar Skillnaden mot 1,1bar = 3whp!

Bild



Sen började jag förstärka lite på bromsbenken, efter det så har jag försökt balansera lite bättre:

Bild



Några hundratusen körnslag till bara så:

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10

Inlägg av Johan Lindberg »

Fyfan skapligt jävla terapi jobb de
Skriv svar