HemmabyggeBänk. diverse pick å pack
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hemmabygge inertia rulle (bromsbänk). sid 9
Fick en ide om att det vore fint med analoga mätare.. Vet inte om det blev så lyckat. Men det går ju att stänga av om det stör. Något nyttigt iaf är snabbkommandon till navigeringen i listor och grafer så man slipper mus / touchpad navigera i bilen.
På bilderna nedan så är det 2 kurvor från kompisens skyline. Den svaga kurvan är motorn utan ladd, fast turbon sitter kvar på grenröret. Varför det bryter så styggt på den med ladd är nåt rejält elfel som dippar spänningen och börjar misstända. Synd med elfel som tar bort allt det skojiga. Börjar lessna på den bilen nu. Läckande wastegate är det också, det borde fixas samt riktig boostcontrol.
Intressant är iaf vridkurvan utan tryck. Med tryck så ligger vridmax oftast runt 5000-6000. Turbinen verkar strypa sugmotorn rätt ordentligt. Gav inte ens 100kusar utan ladd. (2,6liter 24vent)
På bilderna nedan så är det 2 kurvor från kompisens skyline. Den svaga kurvan är motorn utan ladd, fast turbon sitter kvar på grenröret. Varför det bryter så styggt på den med ladd är nåt rejält elfel som dippar spänningen och börjar misstända. Synd med elfel som tar bort allt det skojiga. Börjar lessna på den bilen nu. Läckande wastegate är det också, det borde fixas samt riktig boostcontrol.
Intressant är iaf vridkurvan utan tryck. Med tryck så ligger vridmax oftast runt 5000-6000. Turbinen verkar strypa sugmotorn rätt ordentligt. Gav inte ens 100kusar utan ladd. (2,6liter 24vent)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Jag tycker det blir najs med analoga mätare på sidan. Blir väldigt lättöverskåligt
Fick du hem 200an idag eller ska vi fixa det på måndag?
Fick du hem 200an idag eller ska vi fixa det på måndag?
Daniel Hansson
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Röret är något ovalt, och det blir lite hoppigt i bilar med lågprofil och hårda fjädrar. Kanske 3mm ovalitet. Det vill gärna vibrera (noshit?) men det gör inget då jag ändå inte vill ha en slät yta. Betydligt rundare blir det, iaf där däcken står.
Började med gammelmotorn till gammelsvarven, 250watt. Hejdlöst för lite ork! bytade till en 1,1kw, också för lite ork, monstret på bilden är en gammal asea 4kw den orkar någorlunda eller om remmen slirar...
Bara för skojs skull så kan man y eller d koppla 3fas motorer. vid y koppling så drar dom mindre ström (underlättar start så inte säkringarna går). d koppling är fullfräs.
Motorerna brukar vara märkta antingen 230/400 eller 400/690. Den första kan köras på 1fas med kondning då skall den d kopplas. ska man köra den på 3fas så ska den y kopplas. 400/690 kan köras på 3faser i y eller d. Hur man kopplar y eller d brukar stå i locket där man kopplar in kablarna, det är små bleck som man flyttar.
Om man tittar på märkbrickan på motorn så står det 3~ 400v "triangel" då ska den köras d kopplad.
Varför plitade jag ner virrvarret om 3fas då, jo jag visste inget om det när jag började och tyckte det var svårt att hitta en begriplig förklaring. Gick några pröppar när vi testade oss fram...
Började med gammelmotorn till gammelsvarven, 250watt. Hejdlöst för lite ork! bytade till en 1,1kw, också för lite ork, monstret på bilden är en gammal asea 4kw den orkar någorlunda eller om remmen slirar...
Bara för skojs skull så kan man y eller d koppla 3fas motorer. vid y koppling så drar dom mindre ström (underlättar start så inte säkringarna går). d koppling är fullfräs.
Motorerna brukar vara märkta antingen 230/400 eller 400/690. Den första kan köras på 1fas med kondning då skall den d kopplas. ska man köra den på 3fas så ska den y kopplas. 400/690 kan köras på 3faser i y eller d. Hur man kopplar y eller d brukar stå i locket där man kopplar in kablarna, det är små bleck som man flyttar.
Om man tittar på märkbrickan på motorn så står det 3~ 400v "triangel" då ska den köras d kopplad.
Varför plitade jag ner virrvarret om 3fas då, jo jag visste inget om det när jag började och tyckte det var svårt att hitta en begriplig förklaring. Gick några pröppar när vi testade oss fram...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Whoah.... What kind of interface are you using, and what kind of sensors?
Very impressed, and i think i have a huge pipe somewhere in the junk. I might possibly be looking into making something like this
Buttdyno deluxe...
Very impressed, and i think i have a huge pipe somewhere in the junk. I might possibly be looking into making something like this
Buttdyno deluxe...
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
rpm pickup: honeywell gt101dc läser vad som helst i järn, mutter skruv eller bit plattjärn, kör med 1 triggerpunkt nu, ska öka till 4 mest för skojsskull. Arduino heter den lilla prylen som driver displayen och skickar data till pc'n via usb. www.arduino.cc
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Verkar vara dax för ett besök. Hur har det gått för brorsan har han o-ringat blocket till mercan? Han får höra av sig om han vill ha hjälp med det
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Gren du är alltid välkommen, ta med något att bromsa när du ändå kommer!
Nu bromsar vi allt med hjul!
Nu bromsar vi allt med hjul!
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Härligt att det verkar funka så bra:)
Bra idé på svarvningen, ett jädra meck men det lär ju funka hur fint som helst:)
Bra idé på svarvningen, ett jädra meck men det lär ju funka hur fint som helst:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
En intressant notis är att jag kör med endast 1 triggerpunkt / varv på rullen. Knepigt att kurvorna ändå blir så mjuka
Senast redigerad av dundersmurfen den tor mar 20, 2014 10:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Greppet på rullen verkar bli mycket bättre med högre profil på däcken.
Är det någon som vet hur man tolkar en ktyp givare, funderar på avgastemp
Är det någon som vet hur man tolkar en ktyp givare, funderar på avgastemp
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
om du ställer bilen aningen i framkant på rullen borde du få klart mkt bättre grepp om det vill spinna...Greppet på rullen verkar bli mycket bättre med högre profil på däcken.
Är det någon som vet hur man tolkar en ktyp givare, funderar på avgastemp
___________________________________________
MVH. Björn Johansson , JKPG
MVH. Björn Johansson , JKPG
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Gjorde ett test på en kompis rallybil en volvo orginal och min 244gle, samma motor b23e. Något tillfixad i racebilen, grövre avgas, planad och något mer.
Sen kom en annan kompis förbi med sin passat tdi 140, vi kunde inte hålla oss utan det blev effektmätning även på den
Sen kom en annan kompis förbi med sin passat tdi 140, vi kunde inte hålla oss utan det blev effektmätning även på den
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Kul att se skillnaden på Voc och standard motorn.
Jag ska läsa igenom hela tråden.
Erland
Jag ska läsa igenom hela tråden.
Erland
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Ja det snurrar allt på i garaget..
Fick för mig att fixa lite på bilen som har kommit lite på efterkälken bland alla andra projekt.
En burk spackel senare:
Ett par liter slipgrund senare:
Rätt som det var såg den ut såhär:
En kompis kom förbi och plågade sin volvo lite: 184whp med standard lättryckare 13c? @1,4bar Skillnaden mot 1,1bar = 3whp!
Sen började jag förstärka lite på bromsbenken, efter det så har jag försökt balansera lite bättre:
Några hundratusen körnslag till bara så:
Fick för mig att fixa lite på bilen som har kommit lite på efterkälken bland alla andra projekt.
En burk spackel senare:
Ett par liter slipgrund senare:
Rätt som det var såg den ut såhär:
En kompis kom förbi och plågade sin volvo lite: 184whp med standard lättryckare 13c? @1,4bar Skillnaden mot 1,1bar = 3whp!
Sen började jag förstärka lite på bromsbenken, efter det så har jag försökt balansera lite bättre:
Några hundratusen körnslag till bara så:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Hemmabygge bromsbänk. sid 10
Fyfan skapligt jävla terapi jobb de