Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jul 20, 2018 6:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 598 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis dec 19, 2017 6:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 221
Ort: Göteborg
Sjukt intressant. Kommentera gärna speeduinon när du fått testat den.

Lycka till, roligt att se allt som händer här som vanligt!

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 8:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1139
Ort: BjörnL Uddevalla
En burn för å fira nyår. Glad påsk alla!


https://youtu.be/BChC_BsgSb0

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 10:45 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
dundersmurfen skrev:
Nån som har förslag på frekvens att köra pwm på?

Saftig rökare!! :) :thumbright:

Angående pwm-frekvenser så tror jag att du kan beräkna det lite innan du börjar köra. Ju mer induktans i spolarna desto lägre frekvens skulle jag gissa.
Jag räknade en gång på uppladdningsströmmen i olika tändspolar, och tror att samma kan vara användbart på dina spolar. Har (högst troligen) kvar ett Excel-blad som jag kan emaila över om det skulle vara kul att kika på...tror att jag för några år sedan faktiskt postade lite grafer här...men kan ha varit någon annanstans också.

Intressanta saker du håller på med! God fortsättning! :thumbright:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 19, 2018 12:00 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor dec 01, 2016 11:56 am
Inlägg: 5
Ort: Falkenberg
Fått ordning på speeduinot? :)

_________________
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar..

E28 med M50B30 800hk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 19, 2018 4:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1139
Ort: BjörnL Uddevalla
Nej tyvärr ville 240in inte gå rent med speeduinot. Alla spridare funkade normalt och tändspolar mapsignal osv inga triggerproblem heller så jag förstår inte varför

Kopplade in ett vems, hade redan sådana kontakter i härvan och den hoppa igång och gick rent och fint direkt. Sedan tog tiden slut och den står ute å fryser.

Det där med pwm frekvens har jag inte hunnit klura mer på, kör på default på chipet sålänge. Har eldat upp ytterligare en igbt och några drivkretsar. Men nu går iaf styrkortet med dubbla mapsensorer osv.

Ska stoppa in nya kretsar och testa mer ikväll. Körde en bil idag och första försöket att slå på bromsen så brann ju en krets upp.. å då hänger det sig ju såklart på fullt

Har börjat med lite kod för å styra bromsen å så här ser interfacet ut hittills

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 20, 2018 2:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1139
Ort: BjörnL Uddevalla
Haha brände av alla kretsar igen. Men fick sitta en stund å testa pwm upp och ner mellan 0 och 100%. Fint när man ser hur kretsarna ger upp och strömmen stiger o röken börjar komma sen när man bryter strömmen sprängs backeliten på diverse elektronik

Gjorde så att muspekaren styr pwm rätt av så gick ju lätt att torrköra

Nästa upp för eldning blir några ssr relä ja har liggande men får parallell koppla flera för dom är bara specade till 40A

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 23, 2018 11:12 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1139
Ort: BjörnL Uddevalla
Happ

Nästa krets till provbränning. Denna är fysiskt 10 gånger större och specad till 300A. Tyvärr är skruvplinten bara m5

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 23, 2018 11:44 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 15, 2013 6:46 pm
Inlägg: 10
Ort: Göteborg
M5 borde inte vara några problem bara du har bra kabelskor eller busbar, tanken är inte att merparten av strömmen ska gå genom skruven utan den är där primärt för att hålla det mekaniskt. Sen behöver nog kabeln fästas med kabelklämma för att säkra att inte krafter i kabeln ställer till det för skruven.

Kan du driva gaten tillräckligt snabbt? Tänder den för långsamt så bygger det mycket värme. Bra fart på gatedrivaren så kan du köra hög pwm frekvens och få lågt strömrippel. Runt 8kHz gissar jag är lämpligt för den storleken.

Antar att du kör open loop? En strömsensor och köra strömreglering är lämpligt, sen kan man köra en yttre reglerloop för moment och ännu en yttre reglerloop för hastighet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 23, 2018 1:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1139
Ort: BjörnL Uddevalla
Den dog efter nån minut utan att ens bli ljummen

Så jag provade nästa..

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 23, 2018 1:50 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1139
Ort: BjörnL Uddevalla
Använder en l293d dvs en h brygga att driva gaten med. Tänker att den är bra då den även släcker gaten snabbt. Använder 12v på h bryggan för att driva gaten.. vet inte hur jag ska få mer ös

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 23, 2018 2:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1139
Ort: BjörnL Uddevalla
Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 23, 2018 3:15 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 15, 2013 6:46 pm
Inlägg: 10
Ort: Göteborg
Fyrverkeri ;)

L293D borde orka att driva gaten, har du gatemotstånd? Dämpar ev oscillation på gaten, går dessutom sätta en diod parallelt med gatemotstånded för att släcka feten snabbare.

Antar att du kör direkt mot Telma eller annan stor induktans?
Har du frihjulsdiod? Annars är risken att du gjort dig en högspänningsgenerator och eldar kraftelektronik med överspänning...


https://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_diode
Antar att första schemabilden där motsvarar ganska bra hur du har kopplat in din Telma?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 23, 2018 3:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1139
Ort: BjörnL Uddevalla
Japp har 1k mot jord på gaten. Å rejäla schottky dioder för att släcka sitter precis så ja

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 23, 2018 3:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 15, 2013 6:46 pm
Inlägg: 10
Ort: Göteborg
Tror det är dags att koppla in ett oscilloskop och mäta både drain och gate...

Gate motståndet är i serie mellan drivare och gate, det är induktansen i ledaren till gaten och kapacitancen i gaten som kan börja ringa.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 23, 2018 5:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1139
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja snart åker oscilloskop fram. Men jag vet ju tyvärr inte exakt vad jag ska kika efter. Antar att 12v 0.5A ur l293d laddar upp gaten helt saturated så snabbt som möjligt och sedan sänker den kvickt eftersom den sänker mot jord om den inte matar 12v.
Om jag sätter ett motstånd i serie med gatedrivern så tar det ju längre tid å få full fjutt på gaten? Skiter i hur många l293d jag skrotar för dom har jag i hundratals.. mistänker att mina schottkysar dog nån stans för den 200a igbt small direkt med en rejäl smäll. Sedan provade jag utan diod bara för att, och då hörde man ett klick när transistorn dog. Så fungerade frihjulsdioder är bra.
Undrar varför dom inbyggda i nästan alla moset / igbt inte tål nåt alls?

Frekvensen på pwm ligger nu på 490hz. Tror problemen blir större när man crankar upp frekvensen..

Jag mottar gärna tips börjar bli riktigt tät dimma i verkstaden nu..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 598 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010