HemmabyggeBänk. diverse pick å pack
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
En Hx40 är ju inte speciellt stor på 5.7 liter. Med lite last har du säkert fullt ladd från 2000 varv. Frågan är snarare hur mycket för liten den är vid 6000 varv.
Jonas Bylund
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Tja, har inget direkt mål med bygget mer än ha lite skoj och testa lite olika saker. Klarar en gammal pruttkudde verkligen 6000rpm? Har bara uppgraderat till lite hårdare fjäders nämligen. Börjar bli lite gammal också, gillar tidigt ladd som en orginal turbo typ. Du körde väl med stealth ram insuget joby? Klarar det lite ladd när kammaren bara sitter i 4 små m8 liknande skruv?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Jag kör fortfarande med Stealth Ram men mitt är svetsat istället för skruvat. Du behöver inte vara orolig för skruvarna. Du får ladda på bra innan dom blir ett problem.
Jag körde förut en singelturbo med ca 65mm in och 67 mm ut. Jag hade maxvrid vid 4000 rpm och maxeffekt vid 4200 rpm. Peak laddtryck var ca 1.3 bar vid 3800rpm och vid 5000 rpm var laddet nere i 0.9 bar. Effekten minskade med ca 100 hk från 4000 till 5000 rpm. Kurvorna var inte snygga och hade jag kört med 0.9 bar hela vägen så hade det sett mer normalt ut.
Varvtalen är mätta på bakhjulen och motorvarvet är uträknat. Verkligt motorvarv är något högre pga slir i turbin.
Vi bromsningen så började utrusningen ge motstånd från kanske 3000 varv så på gatan och lågstallande turbin skulle laddet säkert komma tidigare.
Jag körde förut en singelturbo med ca 65mm in och 67 mm ut. Jag hade maxvrid vid 4000 rpm och maxeffekt vid 4200 rpm. Peak laddtryck var ca 1.3 bar vid 3800rpm och vid 5000 rpm var laddet nere i 0.9 bar. Effekten minskade med ca 100 hk från 4000 till 5000 rpm. Kurvorna var inte snygga och hade jag kört med 0.9 bar hela vägen så hade det sett mer normalt ut.
Varvtalen är mätta på bakhjulen och motorvarvet är uträknat. Verkligt motorvarv är något högre pga slir i turbin.
Vi bromsningen så började utrusningen ge motstånd från kanske 3000 varv så på gatan och lågstallande turbin skulle laddet säkert komma tidigare.
Jonas Bylund
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Oj de var värst vad turbon blev liten fort! Tack för infon
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Jag menar helt enkelt att man får ett arbetsområde som ligger långt till höger i kompressormappen där turbon blir ineffektiv och begränsar motorns potential.
Jonas Bylund
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Det ser inte lika illa ut som jag trodde.
Dom röda linjerna som går snett uppåt är 2000 rpm, 4000 rpm och 6000 rpm.
1 bar och 4000 varv verkar ligga bra i kompressormappen.
Över 5000 rpm faller effektiviteten fort.
Dom röda linjerna som går snett uppåt är 2000 rpm, 4000 rpm och 6000 rpm.
1 bar och 4000 varv verkar ligga bra i kompressormappen.
Över 5000 rpm faller effektiviteten fort.
Jonas Bylund
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Den ger nog knappt 80% ve. Är en van kam i. Så då passar turbon ännu bättre. Tänkte inte varva mer än 6000 heller för att försöka få nån kör tid innan raset. Nu tror jag faktiskt ännu mer på hx40 verkar stämma bättre än jag trodde
Ska testa den som sugis först så får vi se vad den ger gamle pruttkudden
Ska testa den som sugis först så får vi se vad den ger gamle pruttkudden
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Senast redigerad av dundersmurfen den fre okt 28, 2016 12:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Du måste ha en länk med typ .jpg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Kopierade länken som hette Hotlink för forum (alt. 1) och det verkar funka
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Tack för hjälpen! Fasen va kass man blivit på datorer på äldre dagar
Kul att kunna göra inlägg med bilder igen, och så mycket enklare med forumbilder.se. Tar å lägger in lite bilder på dyno destroyern. Här har jag snott inspiration från Tommy Luhr. Dyno destroyern, passande koncept, det började med en kompis som var sugen på att bygga grenrör. Dessutom hade han en schwitser 400 liggande å mögla. Jaja vi började bygga å tyckte det blev bättre än förväntat. Då lossnade orken å jag fick byggt det fula insuget som jag gått och vart sugen på länge. Samt gå tillbaka till kjet placering av spridarna, mest för att det ska bli mer lättmekat och tillåta skaplig vinkel på spridarna oavsett design på insuget. Blev bättre än jag trodde även detta. Snackade med Tommy nånstans i mitten där och härmade namnet. Mycket jobb för att spränga en motor i bänken blev det men kul är det. Nu får jag äntligen fortsatt mitt test utan toppackning.
Kul att kunna göra inlägg med bilder igen, och så mycket enklare med forumbilder.se. Tar å lägger in lite bilder på dyno destroyern. Här har jag snott inspiration från Tommy Luhr. Dyno destroyern, passande koncept, det började med en kompis som var sugen på att bygga grenrör. Dessutom hade han en schwitser 400 liggande å mögla. Jaja vi började bygga å tyckte det blev bättre än förväntat. Då lossnade orken å jag fick byggt det fula insuget som jag gått och vart sugen på länge. Samt gå tillbaka till kjet placering av spridarna, mest för att det ska bli mer lättmekat och tillåta skaplig vinkel på spridarna oavsett design på insuget. Blev bättre än jag trodde även detta. Snackade med Tommy nånstans i mitten där och härmade namnet. Mycket jobb för att spränga en motor i bänken blev det men kul är det. Nu får jag äntligen fortsatt mitt test utan toppackning.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek
Såhär såg det ut när jag lyfte toppen. Det har verkligen hittat ut i vattenkanalerna. Får vi se m min nya lösning funkar bättre. Det har iaf inte fräta eller ätit nåt på materialet. Å tät var det direkt man släppte gasen för den har inte tagit in nå vatten då den stått still många månader
Inget slitage på toppen heler, har ingen bild men kan ta om nån vill
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl