HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: 200sx (rödblock 16v) oljepumpsdrevet sprucket

Inlägg av 900hasse »

Någon som mätt oljetrycket på b234f någon gång? ligger mellan 3 och 3,5kg oavsett oljetemp eller varv... mysko måste kika lite på överströmmaren
Samma för mej, går aldrig under 3kg.

Mvh Hans
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 200sx (rödblock 16v) oljepumpsdrevet sprucket

Inlägg av Tommy Luhr »

Oj vilken tur du hade som såg det där!
Läge för en trisslott kanske :)

Jag vet att Mats ivarsson fick ett hjul fräst av killarna som tillverkar Nuke delarna.
Dock tror jag dom nämde att det tog styggt på maskinerna att fräsa fram drevet så en massproduktion var inte att tänka på.
Men hör med han om han har en bra lösning.
Han hade Boost volvo 242an mörkgrön med dubbla 16t aggregat på
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: 200sx (rödblock 16v) oljepumpsdrevet sprucket

Inlägg av 900hasse »

Men värst av allt är ändå att oljepumpsdrevet har spruckit. Har kört kanske 30mil. 12.9 skruven som förstört? har ju hört att std skruven kan gå av... vet inte vilket som är värst.
Tur där med drevet!!!

Jag bytte min skruv när jag gjorde i ordning min motor men jag köpte en ny orginalskruv på volvo som jag tog gänglåsning på och drog enligt servicemanualen: 20nm + 60 grader (sidan 12 på pappret)
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/7 ... engine.pdf


Hittade även lite om oljetrycket i handboken: sid 13 på pappret

900rpm= 0.1 mpa (1bar)
2000rpm= 0.25 mpa (2.5bar)
3000rpm= 0.5 mpa (5bar)

Mvh Hans
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) oljepumpsdrevet sprucket

Inlägg av dundersmurfen »

Beställt ett nytt på volvo idag. 477 inkl skruv och bricka. inte så farligt. Kanske svarvar ur och gör ett nytt centrum... Eller rättare sagt tvingar stackars brorsan att svarva en stund :hihi:

2 - 3 hundringar presspassning mot ett nytt centrum borde väl räcka för att sitta fast? Tänker alltså bara använda kuggarna från org drev

Om någon har ett extra sånt drev att sponsra med så vore det fint. Då kan jag experimentera lite och testa hur svetsbart materialet är och lite sånt :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 200sx (rödblock 16v) oljepumpsdrevet sprucket

Inlägg av Tommy Luhr »

skall se vad jag har liggande i hyllorna:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) nytt oljepumpsdrev

Inlägg av dundersmurfen »

Bild


Bild


Bild
Senast redigerad av dundersmurfen den tis jun 12, 2012 9:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Re: 200sx (rödblock 16v) nytt oljepumpsdrev

Inlägg av Gren »

Kan tänka mig vem som fick ställa sig i Integrexen och göra ett....
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 200sx (rödblock 16v) nytt oljepumpsdrev

Inlägg av Tommy Luhr »

ser jädra bra ut!
Bulta dit och ut och mappa:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?

Inlägg av dundersmurfen »

Monterat dit ställbara stag med uniballs i bak. Fått fixat till hjulvinklarna också så nu beter den sig hyggligt på vägen.

Har något problem med vevhusventen också, det funkar faktiskt inte alls. Tog bort std oljefälla och slipade ur hålet och svetsa dit ett 32mm rör. Blir bra med rejält trodde jag. Slangen går vidare till en hemmagjord cyklonburk av 3"rör med innerör cirka halva vägen i 2,5". Det sölar massor, men undrar om det beror på att det kommer olja från tråget (där reuturen från burken sitter) Om burken fylls sakta med olja när man gasar så kommer det ju att komma nästan bara olja när burken är full. Har slut på ideer här, hur ska burken se ut för att skilja lite på olja och luft?

Ska lägga till en spolardunk på 4l i vevhusventen för att få inblick i vad som händer, kanske inne i bilen...

Övrigt så funkar det att spänna fjädern på överströmmaren i oljepumpen, har lagt dit en m4 mutter som "shims" och det blev mycket bättre, även på låg tomgång med varm olja så blev trycket mycket bättre. Dvs långt innan överströmmaren står fullt öppen. I vanlig testaranda så shimsade vi friskt och var säkert uppe på 15bar eller så med kall motor. Det gillar inte oljefilter, det blev skevt och jag fick sanera lite oljesöl :doh:

Just det ja, oljepumpsdreven är gjorde i "sintrat" matrial, dvs metallpulver som blir pressat till form och sedan bakas i ugn. Inte särskilt hållbart eller svetsbart, men säkert billigt.


Bild


Bild
Ny leksak, någon som ser vad det är för motor?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?

Inlägg av TurboTeamSyd »

Vi hade samma problem på turbocontainern och det var för vi hade en sugmotors oljefälla på en turbomotor. :thumbright:
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?

Inlägg av knotan »

lägg upp en bild på burken
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?

Inlägg av dundersmurfen »

Bild


Min är gjord på det här sättet. 3" ytterrör och ett 2,5" inner, cirka 25cm lång med retur i botten. Ville ha det lite tajt i "cyklonen" för att få lite fart som slungar olja mot väggen. Nu hänger slangen ner under bilen och det blir tydliga ränder på asfalten när man gasar.

Borde väl haft skvättskydd innanför anslutningen i blocket, veven kastar garanterat upp olja, men nu är det försent att ändra.

Hur gör man den optimala oljefällan?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?

Inlägg av anglia-61 »

Merca v8?
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?

Inlägg av dundersmurfen »

Japp, mb 5,0 :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?

Inlägg av knotan »

När man närmar sej 2 bar på en b230 med std kolvar/ringar. Brukar det gå åt att ha en retur från oljeCatch till oljetråget är min erfarenhet...
Och minst en 30 mm ventilation på burken (jag brukar köra fiddy/moppe luftfilter)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar