HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

Plump skrev:
Stener skrev:Fränt med riskokare och volvo motor :thumbright:

satsa på en B230FT med årsmod 96(?) och framåt, då dom har oljekylda kolvar. är dock osäker på vilken årsmodell dom kom men det var där i krokarna.
oljekylda kolvar kom redan 94a om jag inte missminner mig..
stämmer bra de
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Inlägg av Jockek »

Riktigt fränt projekt! :thumbright:
Kommer verkligen att följas :D Inga fler updates? :lol:




Mvh
Joakim
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

ointressant svammel.
Senast redigerad av dundersmurfen den fre jan 20, 2012 10:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

ointressant blaj.
Senast redigerad av dundersmurfen den fre jan 20, 2012 10:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av dundersmurfen »

(Vilken längd är det på stakarna i en b234f?? Dom som satt i är nu i isbilen och har glömt hur långa dom var..)


Bättre sent än aldrig...

Nu har jag äntligen fått tid för detta projektet. Har varit på tok för många sidoprojekt som kommit emellan. Isbilar bruksbilar och skylines...


Motorkonceptet blir en budgetversion av blandad kvalite. Väldigt snålt med kronor och så har man börjat undra varför man lägger alla pengar på bilar som bara kastar dom rätt ut i sjön...

Det är ju kul med bilprojekt och minst lika kul fast man försöker snåla in på budgeten.

Ett styck 16v rödblock från en tidigare isbil (940 1992).
Några begagnade kamaxlar som jag inte vet så mycket om.
Lätt filad topp och mekaniska tryckare.
Vems såklart, med 1680cc och 115r funderar på om jag ska köra vr eller vr + kamsynk.
765platta som jag hade liggandes med ett pottsvänghjul utan pottan.
Standard kolvar.
Stakar har jag inte ordnat ännu. Måste veta vilken längd det ska vara
Tänkte prova med en "högkompad" turbomaskin? 10:1 komp synpunkter på det?




Fick tag på en hx40 med T4 och ~57 in funkar säkert...
Bild
Bild




765platta som jag hade liggandes med ett pottsvänghjul utan pottan.
Bild




Ett rödblock ska vara rött
Bild

6 hundringar var nästan onödigt mycket att ta...
Bild





En aisin låda får sponsra med svep. Tur jag kom ihåg att montera min centreringsmoj innan jag kapade...
Bild


Cnc vinkelkapen var inte tillräcklig precision på denna gång.. Fick fuska och plana lite. En styck nissan svep redo för den vårdslösa svetsen :thumbright:
Bild
Senast redigerad av dundersmurfen den fre jan 20, 2012 10:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av dundersmurfen »

Just det jag, borde man skaffa rejälare kolvbult? Tänker köra med vanliga volvo 16v kolvar och rätt högt komp. Kommer säkert ladda 1,5 och om jag känner mig rätt inte vara snäll med tändningen...
Blir en mls packning så ingen "säkerhetsventil" där heller...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
_Andersson_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
Ort: enköping
Kontakt:

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av _Andersson_ »

Shysst projekt.. inte lust å bygga ett till sånt där svänghjul?


mvh
Fredrik Andersson

http://www.NoControl.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av AsLoT »

Kul projekt! :thumbright:

Men ska du verkligen köra med en Nissan låda?
Dom är ju inte direkt kända för att vara tåliga.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av knotan »

volvos orignal kolvbult håller alla ggr tillräckligt
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Kör orginalpackning med arp istället för mls. Och behöver du värre packning så väljer man inte
Mls i första hand anser iaf jag,på en rödblock då.

Med vänlig hälsning, Ante
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av knotan »

instämmer, finns ju skärringspackningar till rödblock, myket vettigare
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av Ante Karlsson »

Japp, lr o-ringat. Och vid riktigt höga cylindertryck pyramidringar
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av knotan »

skärringspackningarna håller mer än väl :) har själv testat och dem tål allt :)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av philleee »

Snygg bil och riktigt coolt projekt :thumbright:

Antar att det är avgashus #17 på turbon då jag köpte en exakt likadan..

Ska du ta av "mössan" o plugga WG'n eller?
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Inlägg av dundersmurfen »

Skönt att höra att kolvbultarna duger.

Men vad är felet med mls packningar? Har använt sådana förr utan problem. Skärkantpackningar har jag bara hört talas om. Ska dra en gogooggling om dom..

Å växellådan, ja man tager vad man haver när det är budget.. Om det skiter sig finns det fler och en skyline låda som redan är omsvetsad :thumbright:

Har mätt alla stakar som ligger och skräpar. Verkar som alla är 152mm cc
är b234 också det?
Senast redigerad av dundersmurfen den mån jan 23, 2012 10:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar