HemmabyggeBänk. diverse pick å pack
Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??
MLS har en tendens att med tiden börja läcka komp mellan lagrena.
finns inga bra alternativ så är MLS bättre än std, men krävs att både block och topp är 100% plana, (det är såklart alltid en fördel, men ett krav på MLS) , men skärkant etc är säkrare alternativ,
tex om man råkat köra motorn varm en gång så kan den dra sej lite och då kommer MLS börja läcka, medans en skärkant troligen fortfarande skulle hållt tätt ett bra tag till...
finns inga bra alternativ så är MLS bättre än std, men krävs att både block och topp är 100% plana, (det är såklart alltid en fördel, men ett krav på MLS) , men skärkant etc är säkrare alternativ,
tex om man råkat köra motorn varm en gång så kan den dra sej lite och då kommer MLS börja läcka, medans en skärkant troligen fortfarande skulle hållt tätt ett bra tag till...
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??
Oroar jag mig i onödan när jag tror att svänghjulet kommer släppa? En billig och enkel fix är kanske att stifta det i veven?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??
slipa in svänghjulet med karborundum mot vevaxeln gör sedan klinisk rent var sparsam med locktiten så du inte får locktite på förbandet , sen tror jag det finns värre skruv stifta tror jag inte på har för mig att det finns Arp skruv
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??
Stiftning funkar fint. Förhindrar skjuvning mellan vevaxeln och svänghjulet som inte klämkraften mellan ytorna orkar
Förhindra. Även bättre bult är att föredra. Men med stiftning så kommer man väldigt långt med
Orginalbult.
Förhindra. Även bättre bult är att föredra. Men med stiftning så kommer man väldigt långt med
Orginalbult.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??
Då är det bara om någon råkar ha en stake eller så liggandes och kan vara så snäll att mäta på den. Behöver veta hur lång en orginalstake till b234f är då jag ska köra standard kolvar och högkompat. Mina misstankar är att alla? stakar i b230 motorerna är 152mm men vill veta säkert innan jag köper.
Sen var köper man stakar gillar inte parner så mycket. Någon annan speedshop som rekomenderas?
Sen var köper man stakar gillar inte parner så mycket. Någon annan speedshop som rekomenderas?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??
alla är samma som du säger, lg-speed brukar jag köpa från
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??
lg speed köper jag också ifrån jämt. eller usa.
stifta svänghjulet behöver u inte göra i första taget.
jag slipade in svänghjulet mot vevaxeln med ventilslippasta och vanliga 12,9 bultar med locktight bara,
stifta svänghjulet behöver u inte göra i första taget.
jag slipade in svänghjulet mot vevaxeln med ventilslippasta och vanliga 12,9 bultar med locktight bara,
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??
Då har man varit en vända i garaget igen... Lådan redo för värstingsvetsen
Värsta svetsen som lagt sin sista dåliga fog
Lådan svetsad eller något liknande svets iaf
Nu ska den i!
Passar så fint!
Borde hålla med lite mer svets här. Det är 10mm platta och 30*30*3 profil och en stor bricka.
Värsta svetsen som lagt sin sista dåliga fog
Lådan svetsad eller något liknande svets iaf
Nu ska den i!
Passar så fint!
Borde hålla med lite mer svets här. Det är 10mm platta och 30*30*3 profil och en stor bricka.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
Re: 200sx (rödblock 16v)
känns som att det där fästet inte kommer hålla så värst bra :p
Erik Johansson.
Re: 200sx (rödblock 16v)
lite snålt med svets bara annars ser det bra ut
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: 200sx (rödblock 16v)
Om du inte har tillgång till svarv så kan du ju lägga flera av dem där feta brickorna på varandra och svetsa fästet i, det kommer nog bli klent med bara en bricka
Re: 200sx (rödblock 16v)
jag skulle nog boxa in det lite med en trekant på varje sida om bulten i ~4mm
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Re: 200sx (rödblock 16v)
En kompis kjører 200sx med 16v rødblokk. gjort det i 2 sesonger nå
http://www.youtube.com/watch?v=Kgv7CgziINw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=ekHn2xav ... vHK3JVFy5i" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=Kgv7CgziINw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=ekHn2xav ... vHK3JVFy5i" onclick="window.open(this.href);return false;
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v)
Ta bort den där röda fina bilen, man får ju skämmas när det visas upp sån puts. Det här är ett bonkebygge utan budget. Och utan puts.
Usch så svårt det ska vara att få tid ibland. Har hållt på hela veckan att få till tråget. Nåja kanske inte fullt hela veckan, har krånglat lite med isbilen och sånt också. Får försöka smyga in en bild eller två på isbilen sen oxå...
Varför skulle volvo skojja till det extra och använda dubbla plåtar i tråget. Fullt med gammal olja mellan och tunt i plåten, svårt att svetsa och brinner och ryker som bara den.
Måste bli frammåt sump på nissan om man behåller framaxeln, och när man ändå gör det så gör det rejält va? 9liter borde räcka
Kommer lite skvalplåtar och annat småfix sen när jag måttar till det sista och bygger om pickupparen.
Usch så svårt det ska vara att få tid ibland. Har hållt på hela veckan att få till tråget. Nåja kanske inte fullt hela veckan, har krånglat lite med isbilen och sånt också. Får försöka smyga in en bild eller två på isbilen sen oxå...
Varför skulle volvo skojja till det extra och använda dubbla plåtar i tråget. Fullt med gammal olja mellan och tunt i plåten, svårt att svetsa och brinner och ryker som bara den.
Måste bli frammåt sump på nissan om man behåller framaxeln, och när man ändå gör det så gör det rejält va? 9liter borde räcka
Kommer lite skvalplåtar och annat småfix sen när jag måttar till det sista och bygger om pickupparen.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v)
Var ska jag göra av turbon och vilken ska jag välja? hx40 med 55in eller bw med 66in? Uppmonterad nermonterad eller bakmonterad. Kanske bara köra sugmotor...
Dilemmat:
Sen så har jag inte råd med dyra arp till toppen men det borde väl funka lika bra så va? lätt att efterdra iaf
Das oljetråg:
Dilemmat:
Sen så har jag inte råd med dyra arp till toppen men det borde väl funka lika bra så va? lätt att efterdra iaf
Das oljetråg:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl