HemmabyggeBänk. diverse pick å pack
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar
Knotan, ursäkta sent svar.. Ja kan tänka mig sälja styrsystem till bromsbänkar. Men det får bli i vår eller så först, ska koppla in telman å ordnad styrning åt den o både hårdvara å mjukvara. Tänkte lägga in inertia å pid till telman i windows programmet så man kan justera det själv utan å flasha om boxen så har lite kod att skriva i vinter.
Nusålänge rullar awd grunkan på fint å vi har ett nytt bänkrekord på 811awhp, en audi s2 med en precision turbo å nästan 3bar. Har lyckats pallnita framhjulen några gånger när jag avslutar ett pull med inbromsning, det rökfyller lokalen rejält snabbt å skrämmer skiten ut kunderna Så remmdrivningen duger gott. Har 15st vanliga c remmar på 6,8meter som ligger på rygg mot rullarna, sedan ett bunt löprullar som ligger mot andra sidan på remmen å styr med kilremspår i. Det blev dyrt med löprullar men å andra sidan använder jag ju billigare remmar ifall dom behöver bytas.
Om nån vill göra samma å länka rullar så tror jag det blir enklare med multi-v rem, då behöver man inte spår som styr remmarna, tror dock remmarna kostar lite mer.
Angående 240in så har det stått still i sommar, var lite less på den röriga kabelhärvan å tagit emot å slita bort å göra nytt. Vore kul med ny låda också för m90 börjar bli sleten men orkar inte de nu. Uppgraderingarna denna gång är billet svänghjul och k-kam så får vi se om den orkar varva lite mer, i övrigt är det en turbomotor från nån 940 med hprofil å orörd 530 topp folkrejsfjädrar typ
Nusålänge rullar awd grunkan på fint å vi har ett nytt bänkrekord på 811awhp, en audi s2 med en precision turbo å nästan 3bar. Har lyckats pallnita framhjulen några gånger när jag avslutar ett pull med inbromsning, det rökfyller lokalen rejält snabbt å skrämmer skiten ut kunderna Så remmdrivningen duger gott. Har 15st vanliga c remmar på 6,8meter som ligger på rygg mot rullarna, sedan ett bunt löprullar som ligger mot andra sidan på remmen å styr med kilremspår i. Det blev dyrt med löprullar men å andra sidan använder jag ju billigare remmar ifall dom behöver bytas.
Om nån vill göra samma å länka rullar så tror jag det blir enklare med multi-v rem, då behöver man inte spår som styr remmarna, tror dock remmarna kostar lite mer.
Angående 240in så har det stått still i sommar, var lite less på den röriga kabelhärvan å tagit emot å slita bort å göra nytt. Vore kul med ny låda också för m90 börjar bli sleten men orkar inte de nu. Uppgraderingarna denna gång är billet svänghjul och k-kam så får vi se om den orkar varva lite mer, i övrigt är det en turbomotor från nån 940 med hprofil å orörd 530 topp folkrejsfjädrar typ
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar
Är det nya trenden med ettans cylinder är nya vevhusventilationen alltså?
Hårt ras!
Hårt ras!
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar
Haha ja det ventilerade bra. Skulle kommit hem ändå om inte kamremmen hoppat. Hoppade när staken slog av mellanaxeln
Hände en grej med mellanaxeln i bänken också
Hände en grej med mellanaxeln i bänken också
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar
Vad hände med axeln?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar
Den höll inte för varvtalet. Var en 60mm axel. Den har klarat 250kmh, men när den böjde sig gick det bara i 170
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar
Heftig! Du er dyktig:-) er det justering i längden på rullene mtp akselavstand?
Er du ikke redd for 7m pisk skal slå sønder nåt om dom går av, eller har du nåt skydd over remmene?☺
Er du ikke redd for 7m pisk skal slå sønder nåt om dom går av, eller har du nåt skydd over remmene?☺
Daniel Krüger
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar
Jo har skydd / deksel över. Vill inte att en drivaxel ska sabba bänken eller att en rem ska sabba en bil.
Axelavståndet är fast på 260cm. Det passar alla bilar vi har träffat på. Från polo till Audi rs6 vilket är en stor bil. Å är bilen längre eller kortare så kan jag ju köra med lock på framaxeln å bara snurra drivhjulen. Ska lägga upp bild senare
Axelavståndet är fast på 260cm. Det passar alla bilar vi har träffat på. Från polo till Audi rs6 vilket är en stor bil. Å är bilen längre eller kortare så kan jag ju köra med lock på framaxeln å bara snurra drivhjulen. Ska lägga upp bild senare
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar
Har pysslat på med min bänk, har mappat rätt mycket bilar å det är trevligt att få använda grejerna.
Har fått telman på plats och en lastcell. Nu är det bara en pwm-bar strömförsörjning som skall byggas.
Har gjort ett nytt interface i programmet för steady körning:
Har fått telman på plats och en lastcell. Nu är det bara en pwm-bar strömförsörjning som skall byggas.
Har gjort ett nytt interface i programmet för steady körning:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Läste på lite om TELMA...
Nackdel? Är det ingen risk att du stör ut allt vad el heter i hela garaget?
Fördel? Ställa upp en bil på rullen när det är kallt i garaget och vips så har man ett 100+ kW värmeelement
Fråga? Hur mycket räknar du med att kunna bromsa med den TELMAn du har?
Asballt projekt oavsett
Nackdel? Är det ingen risk att du stör ut allt vad el heter i hela garaget?
Fördel? Ställa upp en bil på rullen när det är kallt i garaget och vips så har man ett 100+ kW värmeelement
Fråga? Hur mycket räknar du med att kunna bromsa med den TELMAn du har?
Asballt projekt oavsett
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Nä den stör inget alls, men varmt blir det.
Den är specad till 1600nm och 4500rpm. Fast då drar den en del ampere
Den är specad till 1600nm och 4500rpm. Fast då drar den en del ampere
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Haha, då lär du klara dig att bromsa mellanlast på rödblockaren utan toppackning i alla fall
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Kan vara nog så tufft ändå.
säg du har 4:10 bakaxel och 400nm i motorn.
tjopp.. 1600Nm på hjulen
säg du har 4:10 bakaxel och 400nm i motorn.
tjopp.. 1600Nm på hjulen
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!