HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av dundersmurfen »

Ja vi får väl se, om jag snubblar över en lite större så slår jag till, men inte annars. Det är ju enkelt att byta iaf, även efter uppstart. Det som hägrar nu är uppstart framför allt. Kommer alltid lite bonusjobb med läckor och annat som man inte förutsett.

Oljemojängen är intressant, men hoppades någon som vart lite närmare skulle hojta..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av TurboTeamSyd »

Det går ju alltid att skicka :thumbright:
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av Angeland »

Tjena, vet ev om en större Hx40, ska måta och kolla. Finns även en Hx55 med minsta avgashuset på :thumbright:
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av dundersmurfen »

Mycket tid det går åt till småsaker som ska passas till. Fästen till generator och servo har tillverkats.

Bild

Har även fixat klart insuget, ska bara lackas och skruvas i nipplar

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av dundersmurfen »

Dom 2 sista veckorna så har en kabelhärva tillverkats. Tyvärr så tog snålheten över och sa att vi inte skulle köpta någon fin kabel utan sno på jobbet. Där fanns såklart bara 3 färger och 1,5mm^2. Det blir stönigt att bryta till dom runt relän och boxar. Men det blev skapligt iaf.

Lite finlir med lite av varje och färdigställning av grenrör, så snart väntar montering av alla skojjiga bitar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
MPersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jan 16, 2012 10:02 pm

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av MPersson »

ser ut att bli grymt detta! ska följas
M.Persson 200sx Widebody. http://www.garaget.org/?car=220306" onclick="window.open(this.href);return false;
projekt tråden:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) triggerstrul lm1815 vr to hall

Inlägg av dundersmurfen »

Kör en box med hall ingång. En std volvo vr samt lm1815 från vemsshopen. får inget varvtal. stoppat i en lysdiod i primarytrigger kabeln och matar den med en extra +kabel. den lyser konstant och blinkar med varvtalet på starten. negativa benet i trigger kabeln.
duttar man plussen på dioden så får man varvtal i vemstune.

sen hur ska injector outputs vara blir ju bara 2 tändevents per varv måste dom köras i par då. hur funkar det "sekventiella" som jag hört om med 60-2 utan kamsynk?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) Provkörd!

Inlägg av dundersmurfen »

Fick äntligen min nya vemsbox med vr som primary. plugga in den och drog en ny kabel från vr givaren och vips så gick den. rejäla steg mot sopbingen med vr to hall omvandlaren.

Måste stroba och kontrollera tändläget, känns som det fattas 10 grader tändning. Men det går ganska bra ändå.

volvo rödblocks vrgivare verkar ha följande pinout för dom som undrar. 1 signal, 2 jord, 3 skärm.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) Provkörd! Livsfarlig...

Inlägg av dundersmurfen »

Efter lite tuning på garageuppfarten så vart det provtur. I en lätt kurva växlar jag från 2an till 3an med lätt gaspådrag vid cirka 5500rpm. Då sticker bakänden och bilskrället åker tvärs över vägen istället. Läskigt och sliter styggt på lacken :wink:

Tveksamt om det behövs laddas på mer än 0,9 till gatbruk. Vågar jag släppa upp varvstoppen mot 8000 på en rödblockare??
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx (rödblock 16v) Provkörd! Livsfarlig...

Inlägg av knotan »

Tror Def det är vettigare att öka laddet några hekto och hålla varvstippet kring 7000. Det ger troligen mer driftsäkerhet och mer vrid för en driftbil. Min åsikt iallafall.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) Provkörd! Livsfarlig...

Inlägg av dundersmurfen »

du har nog rätt knotan, bra synpunkt :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: 200sx (rödblock 16v) Provkörd! Livsfarlig...

Inlägg av niclas_ab »

Dom verkar ha en tendens att vilja gå på tvären dom här bilarna, tror dom är väldigt lätta i baken. Vad har du för diff? en bra diff gör den ju mer konsekvent iaf och sen på med så breda däck som det bara går... 265-275 är nog absolut max vad som får plats med precis rätt ET på fälgen. Eller ännu hellre några schyssta R-däck så duger det säkert med lite smalare! :)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) oljepumpsdrevet sprucket

Inlägg av dundersmurfen »

Har fått kört av mig det värsta. Nu orkar jag inte med alla smådetaljer som inte är som dom borde vara. Skrammel och hjulvinklar öppen wastegate och för lite dämpning både i kupen och avgasröret.

Men värst av allt är ändå att oljepumpsdrevet har spruckit. Har kört kanske 30mil. 12.9 skruven som förstört? har ju hört att std skruven kan gå av... vet inte vilket som är värst.

Några förslag på lösning? köpa nytt går ju alltid, men känns värt och fixa något bättre
Tur jag skulle spänna servoremmen och såg detta, redigt topphaveri såhärdags på säsongen är inte kul


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) oljepumpsdrevet sprucket

Inlägg av dundersmurfen »

Någon som mätt oljetrycket på b234f någon gång? ligger mellan 3 och 3,5kg oavsett oljetemp eller varv... mysko måste kika lite på överströmmaren
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx (rödblock 16v) oljepumpsdrevet sprucket

Inlägg av knotan »

tur du såg det i tid,
jag har dock aldrig sett eller läst tidigare om att detta skulle vara en känslig punkt.
men å andra sidan, de flesta som trimmar rödblock kör ju på b230 blocket med intern pump,..
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar