HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tomas Gustafsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön sep 15, 2013 6:46 pm
Ort: Göteborg

Re: HemmabyggeBromsbänk. Nyårsaftons burn!

Inlägg av Tomas Gustafsson »

Problemet är att den inbyggda dioden sitter fel för att agera frihjulsdiod. Tänker vi oss en boost converter utan last och kondensatorer så har vi din uppkoppling, vad som händer när du bryter feten är att strömmen kommer fortsätta i Telman (induktansen) och potentialen vid feten kommer att öka tills något tar hand om energin, vilket troligen blir att transistorn får överslag och brinner upp. Har vi en diod parallellt med Telman mot matning så kommer strömmen cirkulera och vi får inte mer än ett diodspänningsfall över matning vilket feten klarar.

Angående gatemotståndet så är det normalt lågohmigt, någon/några enstaka ohm så påverkar inte laddtiden jättemycket. Däremot får man självsvängning så kommer feten stänga på och stänga av sig okontrollerat flera gånger vid varje switch event, det är mycket obra.

Klart vi ska få ordning på detta så du slipper elda komponenter.

Försöker rita något förslag senare. LTspice är bra och gratis mjukvara om du vill simulera.
Senast redigerad av Tomas Gustafsson den ons jan 24, 2018 1:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av dundersmurfen »

Varför ska jag ha ett motstånd mellan gaten och drivarn?

Funderar på tvs dioder som släpper allt över drivspänningen. Då tömmer man inte spolarna helt och startströmmen borde bli lite lägre.

Men gör jag fel när jag sätter dioderna så dom släcker när pwm slår av. För gjorde ett test utan dom å då hörde man när det klickade till och transistorn dog
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av dundersmurfen »

Bild

Det jag inte gillar är att när jag koppla in en sådan här kontinuerligt utan pwm på bara en spole går det cirka 25A genom den och inte ens det verkar den tåla då den och kylflänsen blir bränn varma efter 30sek

Den står specad till 200A;
APT200GN60JDQ4 200A 600V IGBT SOT-227
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tomas Gustafsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön sep 15, 2013 6:46 pm
Ort: Göteborg

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av Tomas Gustafsson »

Gate motstånd för att dämpa eventuella självsvängningar, se en enkel ekvivalent modell av sladd och gate, skjuter vi på snabbt och abrubt här så är risken stor för självsvängning mellan kabelns induktans och gatens kapacitans.
Bild

Nästa bild visar hur strömmen cirkulerar, transistor sluten så går den genom transistor ner till jord, när transistor är öppen så cirkulerar den i telman med hjälp av frihjuls dioden, dvs strömmen genom telma kommer inte gå ner till noll om man switchar tillräckligt snabbt.
Bild

Spänningen över transistorn bör inte ens bli i närheten av vad de 600V den IGBT du har länkat till om återcirkulations dioden är rätt.

Dock kan den bli ganska varm, Vce på 1.15V (vid 100A), 25A*1.15V= 29W värme.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av dundersmurfen »

Begrep tyvärr inte så mycket av ovanstående inlägg Tomas. Har svårt att läsa mig till saker. Men tack verkligen för engagemanget :) (:

Kommer kanske en bekant som jobbar med nåt möjligen liknande i elektronik o ska hjälpa mig å kika på det.

Jag tar gärna emot fler förslag på vad jag ska testa. Har gott om små mosfetar å sådant ligger.

Induktansen som är stor i en sådan här sak spelar väl bara roll när man slår av eller på strömmen? Om man slår på ström bara å låter den va på sår det väl bara amperen som spelar roll? Tänker att jag får hitta något som åtminstone klarar mata statiskt som nästa steg..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Tomas Gustafsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön sep 15, 2013 6:46 pm
Ort: Göteborg

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av Tomas Gustafsson »

Tycker bara det är kul att försöka hjälpa, speciellt med ett sådant projekt :)

Stämmer gott att induktansen bara spelar roll när du sätter på och stänger av, dvs så fort du försöker köra PWM. Antar att det bygger mest värme när du kör statiskt men inte så mycket går sönder? Vad kör du för ström statiskt? Dom IGBT vi kör har vi vattenkylning på, fast där är det ca 300A. Vet jag din maxström så kanske jag kan hitta något lämpligt.

Kan du visa hur du kopplat in telma med diod och transistor? Kan jag kika att det ser bra ut.

Är titt som tätt i Uddevalla så kommer hjärna på ett studiebesök om du inte får löst det.
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av Robban76 »

Brukar gå in då och då i denna tråd och läsa det senaste.
Väldigt intressant fastän man inte förstår allt det elektriska :)

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av dundersmurfen »

Jag har läst och tror jag förstår. Det är ganska basic med vanlig frihjulsdiod. Tack för förklaringen Tomas, ska kika hur laddning av gaten går till. Trodde inte det kunde bli fel om man moffa fullt så att säga. Ska sticka dit oscilloskop å undersöka :thumbright:

En anledning att så mycket gick sönder på kort tid var att dioderna hade dött och blivit tvärkortis. Det märkte jag först när jag tog en startkabel å klämde på för å se hur mycket ampere den egentligen drog. Det är cirka 100A vid 24v. Då small dioderna å så stoppa jag dit några fler och har nu gjort test med bara 1 av 4 kanaler. 4st irf3250 i to220 orkade eftersom det bara är 25A. Så jag gjorde kort med 8st på per kanal och så får jag göra nån lösning för att få dit massa dioder för dom får inte dö..

Bild


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av dundersmurfen »


Dock kan den bli ganska varm, Vce på 1.15V (vid 100A), 25A*1.15V= 29W värme.

Jaha ja det är en konst å läsa databladen. Trodde kanske det var nåt annat fel men 30watt är ju en del å kyla bort. Då är det som det ska, skulle haft riktigt stabila kylflänsar bara då..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av dundersmurfen »

Det verkar finnas nån typ av effektivitet begränsning för transistorer. Det går helt enkelt inte å göra dom hur stora som helst å effektiva. Fler små så verkar dom inte bli varma
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av dundersmurfen »

Bild

Här ovan är spänning på telman.

Provade ändra dutyn upp och ner å såg inget konstigt, så dessa bilder är med olika duty..

Den här är spänningen på gaten:

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av dundersmurfen »

Du Tomas, hade varit väldigt trevligt att träffas och få en snabbkurs i kraftelektronik. Slå en pling nästa gång du är i Uddevalla och har en stund över :)
0739 909700


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av dundersmurfen »

Nu får vi se vad som brinner upp denna gång!


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: HemmabyggeBromsbänk. Bränd bakelit för hela slanten!

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kan inte mycket om el, men jag tänkte på dioder från nån kraftig bilgenerator med tillhörande platta som kylning kanske kan vara en idé om de brinner upp.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar