HemmabyggeBänk. diverse pick å pack
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Du har helt rätt Patrik, men den borde klara det dubbla för den snurrar dubbelt så fort som rullen. Jag såg till att växla upp den så jag får utnyttja den till max. Mer varv = mer kylning och mer broms moment (:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Mycket intressanta grejor du håller på med! Bra jobbat!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Då blir du begränsad till 2250rpm på rullarna.dundersmurfen skrev:Du har helt rätt Patrik, men den borde klara det dubbla för den snurrar dubbelt så fort som rullen. Jag såg till att växla upp den så jag får utnyttja den till max. Mer varv = mer kylning och mer broms moment (:
Men beroende på diam kan det räcka långa vägar.
(går säkert övervarva den momentant några hundra varv också)
Är din rulle säg 500mm i diam får du ~212km/h maxfart om du ska hålla dig under 4500rpm med telman.
En del bilar går mycket fortare än så på 4an(ofta 1-1 växel)
Så exempelvis min merca som gör ca 180 på trean skulle då få en jäkla massa mer vrid på en ny nedväxling i lådan.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Har haft 265km max med telman med en camaro banbil 6ans växel och mappat med full broms (monterad på främre rullen ca 280mm i omkrets) så dom klarar massa övervarv, men svetiga varvtal blir de,, inga kunder får va i närheten under såna idiottester en bortfläkct telma i dom varvtalen stannar väl efter nån kilometer typ
hade en kiile som skulle kolla att svänghjulet satt rätt på en 230 hängde dit de med 2 bult starta och drog till varvstopp typ blev ett långt spår i betongen, tror inte han hittat svänghjulet ännu (vi har döpt om honom till fräsen nu med tanke på golvet
hade en kiile som skulle kolla att svänghjulet satt rätt på en 230 hängde dit de med 2 bult starta och drog till varvstopp typ blev ett långt spår i betongen, tror inte han hittat svänghjulet ännu (vi har döpt om honom till fräsen nu med tanke på golvet
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Typ 5020rpm, så det är juh inte en massa övervarv från 4500, utan som jag skrev 'några hundra varv'
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
På min bänk har jag märkt att ju högre värv på rullen/bromsen ju lägre moment klarar den!
Så att varva upp den för mycket är ingen stötte idé tror min är specad till 3600nm vid 1000rpm och ju högre varv än 1000 så tappar den moment!
Jag har bara min bänk att referera till
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så att varva upp den för mycket är ingen stötte idé tror min är specad till 3600nm vid 1000rpm och ju högre varv än 1000 så tappar den moment!
Jag har bara min bänk att referera till
Skickat från min iPhone med Tapatalk
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Kadett4wd skrev:Typ 5020rpm, så det är juh inte en massa övervarv från 4500, utan som jag skrev 'några hundra varv'
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Utan broms inkopplad så är svephastigheten lagom upp till runt 600whp med slutfart runt 200.
Remmarna trivs inte med högre fart än 250kmh och där varvar telman cirka 5000rpm. Så det är en lagom kompromiss.
Sedan är det ju så att jag har inga planer att låsa upp en motor på 800häst vid 7000rpm utan bromsen är för att finjustera svephastighet och låsa på lägre varv och last. Mest för mitt egna intresse egentligen att kunna testa vilken soppa å tändning som är bäst på låg och mellanlast. Fullast vill jag göra med svepkörning så man inte råkar ligga still på något kritiskt varvtal
Remmarna trivs inte med högre fart än 250kmh och där varvar telman cirka 5000rpm. Så det är en lagom kompromiss.
Sedan är det ju så att jag har inga planer att låsa upp en motor på 800häst vid 7000rpm utan bromsen är för att finjustera svephastighet och låsa på lägre varv och last. Mest för mitt egna intresse egentligen att kunna testa vilken soppa å tändning som är bäst på låg och mellanlast. Fullast vill jag göra med svepkörning så man inte råkar ligga still på något kritiskt varvtal
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Jag tänkte just skriva det, att köra med nån koppling så du frikopplar telman på fullast svep. =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Fått ett litet ryck å satt ihop sladd40in, bara kabelmatta å mappning kvar innan man kan känna däckröken
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Den kommer å gå fint den här motorn. Har tillåmed fått luftfilter å k kam
Har såklart klåpat lite så gammelkåpan passar på 530 toppen. Man får såga lite i bakre överfallet å bygga upp med kemisk metall i bakkant på toppen så kåpan tätar. Slipa ner en kant på främre överfallet så passar det. Den är ju så vacker den gamla kåpan
Har såklart klåpat lite så gammelkåpan passar på 530 toppen. Man får såga lite i bakre överfallet å bygga upp med kemisk metall i bakkant på toppen så kåpan tätar. Slipa ner en kant på främre överfallet så passar det. Den är ju så vacker den gamla kåpan
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Fick ett meddelande angående insuget och såg att jag inte hade nån bild på hur de ser ut inne i så här kommer de
Här är gotteskåpet, köpte 100 tändstift i våras å nu är det 30 kvar. Det är kul å ha sånt som går åt hemma eftersom vi kör nätter å helger å allt däremellan.
Här är gotteskåpet, köpte 100 tändstift i våras å nu är det 30 kvar. Det är kul å ha sånt som går åt hemma eftersom vi kör nätter å helger å allt däremellan.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Har gått å dratt mig för å testa detta. Men nu ramla tummen ur och jag "torrkörde" transistorerna mot bromsen.
Strömkällan är 2 vanliga batterier och dom orkar ge 76A. Transistorer blir inte ens ljumna. Ska moffa på en stabil laddare osv så blir det nog bra
Strömkällan är 2 vanliga batterier och dom orkar ge 76A. Transistorer blir inte ens ljumna. Ska moffa på en stabil laddare osv så blir det nog bra
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Vilken spänning, 24V?
Vad är max du kan använda (spänning alltså)?
Vad är max du kan använda (spänning alltså)?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: HemmabyggeBromsbänk. Awd dyno med länkade rullar och bro
Telman är från lastbil så den är på 24volt. Går säkert att ge det dubbla korta perioder.
Sakta går det men nu ska ett bromsbänk styrkort kopplas in till bänken. Alla hål som inte är fyllda är plats för å löda in kablar eller sätta skruvplintar. Har inte satt dit mapsensorerna ännu och nåt mer som jag har beställt.
Ska göra en kabeltarm till hallgivare och en till styrning av telma sedan tror jag det är dags att provtesta.
Sitter 8 drivsteg som kan mata skapligt med ampere, men dom är mer tänkta att användas till spridare sedan när det ska agera sprut kortet.
Nu så tar jag logiksignal förstärkt till 12volt ut för att driva 200amp drivsteget till telman. Stoppa i dom mest för att få se kortet fullmatat.
Så det som finns är:
4 logik pwm
8 vanliga drivsteg varav 4pwm
2st vr avkodarchip.
2st optokopplare ifall det är störig signal på trigger
En lambdastyrning lsu4.2 eller 4.9
2st 400kpa mapsensorer onboard, går ju att köra externa också om man vill. Då kan man ju välja vilket område också exempelvis 0-200bar istället
Några extra analoga in.
Allt är skyddat så det är idiotsäkert typ med extra dioder å bös
Sakta går det men nu ska ett bromsbänk styrkort kopplas in till bänken. Alla hål som inte är fyllda är plats för å löda in kablar eller sätta skruvplintar. Har inte satt dit mapsensorerna ännu och nåt mer som jag har beställt.
Ska göra en kabeltarm till hallgivare och en till styrning av telma sedan tror jag det är dags att provtesta.
Sitter 8 drivsteg som kan mata skapligt med ampere, men dom är mer tänkta att användas till spridare sedan när det ska agera sprut kortet.
Nu så tar jag logiksignal förstärkt till 12volt ut för att driva 200amp drivsteget till telman. Stoppa i dom mest för att få se kortet fullmatat.
Så det som finns är:
4 logik pwm
8 vanliga drivsteg varav 4pwm
2st vr avkodarchip.
2st optokopplare ifall det är störig signal på trigger
En lambdastyrning lsu4.2 eller 4.9
2st 400kpa mapsensorer onboard, går ju att köra externa också om man vill. Då kan man ju välja vilket område också exempelvis 0-200bar istället
Några extra analoga in.
Allt är skyddat så det är idiotsäkert typ med extra dioder å bös
Senast redigerad av dundersmurfen den tor dec 14, 2017 11:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl