HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Lite annat som händer i verkstan:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu tar jag kvällen, hoppas det var något kul eller intressant. Mer information kommer om toppackning expriment och förhoppningsvis film när vi spränger dyno destroyern
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

https://youtu.be/i-7LelFIfpM

16valvarn går iaf ;)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av Emil Sundquist »

16 ventilarn [FACE WITH TEARS OF JOY] väntar med spänning på nästa uppdate ;)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av fugazi »

dundersmurfen skrev:https://youtu.be/i-7LelFIfpM

16valvarn går iaf ;)
Men..... jag vill ju höra hur den låter på 6000v/min jö! :hihi:

:thumbright: (även att dä ä en scheva)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Jag ligger efter i dyno destroyer ligan märker jag. Men nya motorn är igång och viktiga rön ska utrönas. Detta med ingen toppackning samt dom klena stakarna.. har 2 bilder här som visar lite tydligare

Bild

Bild.

När det är klart så ska jag stoppa i en kam från luntec och hänga på en storturbo och fortsätta dyno destroyer lekarna.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Kadett Jo jag kan hjälpa till med ämnen runt 30 40 cm diameter. Men dom är tyvärr inte helt billiga. Kan få dom kapade i valfri längd, jag gillar 2 till 2.1meter om man ska ha den till chassidyno. Gods är väl cirka 40mm.

Har komponerat ett grenrör som ska vara lättmekat. Är så less på svårmekade saker. Utgick från 8v turbo och byggde om till pulssplitt och svetsade avgashuset rätt i. 8 mutter som alla går fint att komma åt och kan plockas i å ur med allt monterat. Ja inte laddrör eller avgasrör såklart ;)

Bild

Bild

Hade ingen bild när det var färdigt med wg å allt men man fattar principen. Plockas iaf dit eller bort på 5min hx35 16hus
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Bild

Kommer behöva 37mm tryckare framöver. Planat en vanlig 8v men den blir väl kort och bara 2.5mm i taket undrar om det håller. Tar nog hydr från 16v å ser om jag kan få till istället. Visst skaltryckare är väl inte så dyrt, men varför göra det lätt för sig å köpa färdigt?

Isärkapat 8v turbo grenrör från 940

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av J00r »

Mäktiga upptåg:) Man blir sjukt sugen på ordna sig en egen bänk.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Happ, besvikelsen ligger tung. Ingen fin kurva med mysigt laddtryck att visa upp. Slarv eller nåt sådant vid montage av wg gjorde att det inte gick att köra några pull utan farligt högt skenladd, så illa att man bara skjuter loss slangar.

Lirkade loss turbo å grenröret, lättskruvat var det iaf, knappt en kvart för å lossa hela kalaset.

Så jag fick passa på å köra några pull utan laddröret innan spjället för å se hur "sugmotorn" gick, gav som mest 94whp med turbon kvar på grenröret. Sen när turbon va lös så satte jag dit mitt gamla folkrejs extraktor å körde in maskin med det, 112whp. Så här kommer de:

Bild

Motorn utan toppackning och med svetsade stakarna 530 oportad å vx3
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av David Herbertsson »

Detta är en väldigt trevlig tråd, ska bli kul att se vad du får ut för effekt ur pruttkudden :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av MVA-Productions »

Roligt att se hur stakarna kommer att hålla! Hur mycket väger stakarna efter modifikation jämfört med före och hur mycket kommer du våga varva med dom?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Dom ska varva 8k är planen. Men först måste jag få motorn att orka dit. Sen är jag lite rädd om fötterna mm pga min väldigt rangliga special gratis grejer koppling svänghjul anordning.

Lyx motorn som sitter i stativet fortfarande ska ha både billet svänghjul och h stakar så den får varva så länge den fortfarande drar. Nu får vi ju tänka på att jag fortfarande kör på orörd 530 topp å vx3. Den kombon verkar inte ens orka till varvstopp på 7k.

Byggde lite på nya wg anordningen och tänkte köra ur lite slagg ur röret utan coren i.

Jämförde tomt turborör utan coren men med avgashus mot folkrejs extraktort. Här kommer den jämförelsen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Där ja, nu ska det väl klara sig utan skenladd. En 60mm wg med iaf en pipa där wg får prio över turbon ;)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Märkligt att med coren i så ger den 5whp mer. Går bättre på högre varv. Utan coren så ger den något mer vrid på låga varv ?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Bild

Sugmotorn med sugis grenröret vs hx35 på 1.6bar


Bild

Såhär långt räckte en gammal biltema kjet soppapump med ett riktigt gammelt filter. Så nu håller jag mig här ett tag och slirar lite däck! Lite vatten blåser det runt motorn men inte värre än man kan köra en helkväll i rondeller i fuktigt väder. Oljan behåller den också, det är skumt för kolvarna ligger lite snett och ringarna har ingen spänst alls kvar. När jag körde i bänken i förmiddags så ångade det ur vevhuset så man trodde det var en ångmaskin.

Tror den behåller oljan för att jag har 2st 20mm slangar som vent nu. Håller ner gashastigheten såpass att oljan inte åker med. Har hittat en gammal b21 eller nåt kåpa med ventilation i :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Bild


Bild


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar