Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor nov 15, 2018 1:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 606 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 41  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jan 23, 2012 9:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
MLS har en tendens att med tiden börja läcka komp mellan lagrena.

finns inga bra alternativ så är MLS bättre än std, men krävs att både block och topp är 100% plana, (det är såklart alltid en fördel, men ett krav på MLS) , men skärkant etc är säkrare alternativ,
tex om man råkat köra motorn varm en gång så kan den dra sej lite och då kommer MLS börja läcka, medans en skärkant troligen fortfarande skulle hållt tätt ett bra tag till...

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 26, 2012 8:43 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Oroar jag mig i onödan när jag tror att svänghjulet kommer släppa? En billig och enkel fix är kanske att stifta det i veven?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 26, 2012 9:45 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Inlägg: 791
Ort: Stockholm
slipa in svänghjulet med karborundum mot vevaxeln gör sedan klinisk rent var sparsam med locktiten så du inte får locktite på förbandet , sen tror jag det finns värre skruv stifta tror jag inte på har för mig att det finns Arp skruv

_________________
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 28, 2012 9:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Inlägg: 570
Ort: Arvika
Stiftning funkar fint. Förhindrar skjuvning mellan vevaxeln och svänghjulet som inte klämkraften mellan ytorna orkar
Förhindra. Även bättre bult är att föredra. Men med stiftning så kommer man väldigt långt med
Orginalbult.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 29, 2012 8:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Då är det bara om någon råkar ha en stake eller så liggandes och kan vara så snäll att mäta på den. Behöver veta hur lång en orginalstake till b234f är då jag ska köra standard kolvar och högkompat. Mina misstankar är att alla? stakar i b230 motorerna är 152mm men vill veta säkert innan jag köper.

Sen var köper man stakar gillar inte parner så mycket. Någon annan speedshop som rekomenderas?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 29, 2012 9:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
alla är samma som du säger, lg-speed brukar jag köpa från

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2012 11:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1586
Ort: Salbohed
lg speed köper jag också ifrån jämt. eller usa.

stifta svänghjulet behöver u inte göra i första taget.
jag slipade in svänghjulet mot vevaxeln med ventilslippasta och vanliga 12,9 bultar med locktight bara,

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2012 8:53 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Då har man varit en vända i garaget igen... Lådan redo för värstingsvetsen

Bild



Värsta svetsen som lagt sin sista dåliga fog

Bild



Lådan svetsad eller något liknande svets iaf

Bild



Nu ska den i!

Bild



Passar så fint!

Bild



Borde hålla med lite mer svets här. Det är 10mm platta och 30*30*3 profil och en stor bricka.

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 200sx (rödblock 16v)
InläggPostat: tor feb 02, 2012 9:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Inlägg: 631
Ort: Linköping
känns som att det där fästet inte kommer hålla så värst bra :p

_________________
Erik Johansson.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 200sx (rödblock 16v)
InläggPostat: tor feb 02, 2012 10:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
lite snålt med svets bara annars ser det bra ut :P

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 200sx (rödblock 16v)
InläggPostat: tor feb 02, 2012 11:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Inlägg: 153
Ort: Fagersta
Om du inte har tillgång till svarv så kan du ju lägga flera av dem där feta brickorna på varandra och svetsa fästet i, det kommer nog bli klent med bara en bricka :shock:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 200sx (rödblock 16v)
InläggPostat: tor feb 02, 2012 11:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Inlägg: 1079
Ort: Örebro
jag skulle nog boxa in det lite med en trekant på varje sida om bulten i ~4mm

_________________
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 200sx (rödblock 16v)
InläggPostat: fre feb 03, 2012 4:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 05, 2007 6:27 pm
Inlägg: 111
En kompis kjører 200sx med 16v rødblokk. gjort det i 2 sesonger nå

Bild


http://www.youtube.com/watch?v=Kgv7CgziINw

http://www.youtube.com/watch?v=ekHn2xav ... vHK3JVFy5i


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 200sx (rödblock 16v)
InläggPostat: lör feb 11, 2012 10:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Ta bort den där röda fina bilen, man får ju skämmas när det visas upp sån puts. Det här är ett bonkebygge utan budget. Och utan puts. :wink:

Usch så svårt det ska vara att få tid ibland. Har hållt på hela veckan att få till tråget. Nåja kanske inte fullt hela veckan, har krånglat lite med isbilen och sånt också. Får försöka smyga in en bild eller två på isbilen sen oxå...

Varför skulle volvo skojja till det extra och använda dubbla plåtar i tråget. Fullt med gammal olja mellan och tunt i plåten, svårt att svetsa och brinner och ryker som bara den.

Måste bli frammåt sump på nissan om man behåller framaxeln, och när man ändå gör det så gör det rejält va? 9liter borde räcka :hihi:

Kommer lite skvalplåtar och annat småfix sen när jag måttar till det sista och bygger om pickupparen.

Bild


Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 200sx (rödblock 16v)
InläggPostat: ons feb 15, 2012 9:12 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Var ska jag göra av turbon och vilken ska jag välja? hx40 med 55in eller bw med 66in? Uppmonterad nermonterad eller bakmonterad. Kanske bara köra sugmotor...

Dilemmat:

Bild

Sen så har jag inte råd med dyra arp till toppen men det borde väl funka lika bra så va? lätt att efterdra iaf :hihi:



Das oljetråg:

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 606 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 41  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010