Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 24, 2019 10:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 647 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 06, 2019 1:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1336
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja på min förra 850 som var en sugis så trixade jag med varmare insugsluft, egr, större gnistgap, 110grader driftstemp å alla möjliga grejer jag inte kommer ihåg nu. Men tror allt det står några sidor tidigare i tråden. Den gick på 0.60 liter milen och 1liter slätt med husvagn. Där justerade jag tändning genom att flytta vr givaren och en pott på lmm signalen flr å ställa lambda.

Här är bild på tändmappen efter ekonomi testandet:



Bild



Bild


Orginal Volvo:


Bild


Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 06, 2019 1:34 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1336
Ort: BjörnL Uddevalla
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 06, 2019 1:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1336
Ort: BjörnL Uddevalla
Bild


Körde naturligtvis lite fullgas också. Så här är rosa volvo orginal 61k mil och sedan den lila min ekonomi samt finjustering på fullgas utan magnetventil inkopplad så lite lägre ladd på mellanvarven

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Senast redigerad av dundersmurfen ons jul 24, 2019 12:55 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 06, 2019 5:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1336
Ort: BjörnL Uddevalla
Fick ett litet ryck och gjorde en pryl som jag velat ha sen jag började krångla med bilar :)

Bild



Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 06, 2019 10:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Hårdrock att löda in sig sådär på chippet! hatten av!

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 11:36 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1336
Ort: BjörnL Uddevalla
Kompisen som kommer om några veckor å ska testa lite olika insug. Vi har börjat på slidspjäll vi ska testa om vi får ordning på det. Var lite för roligt att pressa trattar så det blev en hel familj med trattar. Å så har ju swedol den fina gummislangen som passar precis perfekt 1meter för 180kr, å biltemas 51mm 2tum avgasrör.

Försöker övertala mr Kwirk att göra ett nytt trattpressnings verktyg med skapligt lång koning på röret innan det flänsar ut


Bild

Bild

Form på nya tratten ungefär men ni har ju redan förstått vad jag fiskar efter för form


Bild


Blir fint å kunna ändra längder å testa samt förhoppningsvis en annan form på tratt fast i samma längd som den enklare första modellen, eller om man ska räkna ut att den enkla tratten skulle vara något längre pga mer volym i den som vi får goe koningen i. Vi får se hur det går, detta testandet hänger ju på att vi får det dära slidspjället å funka..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 08, 2019 8:14 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 653
Ort: Dingle
Montera 4 st. tromboner så kan du justera under gång :hihi:

Allvarligt skojat så är det väldigt intressant att läsa dina uppdateringar.

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 08, 2019 7:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2445
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Instämmer med övriga, alltid intressant.
Väl utförda praktiska prover kommer man mycket långt med.

På min 635a har jag pysslat mycket med körbarheten och förbrukningen.

Upplevde precis samma sak att lambda över 1,03 inte var någon idé.
Motorn blir svagare, med resultatet att man behöver öppna gasspjället mera = mer luft igenom motorn = mer bränsle till "extra luften" även om lambda vart magert.

Med högt vakuum i insuget gissar jag att motorn får lättare att göra kompressionstakten, så pumpförlusterna blir inte som man tror.

Test förslag med bromsbänken.
Dra upp bilen i 100 km/h och mät på motorbroms, utrullningen. (tid eller vad som helst)
Dra upp bilen i 100 km/h och mät utrullningen med tändningen avstängd och gasen i botten (överdrivet test, men jag tror den bromsar mer med öppet spjäll)

När jag bytte till större turboaggregat och längre grenrör öka förbrukningen tydligt. (Bensin 90 km/h landsväg från 0,85-0,95 ca.)
Avgastempen ökade ca. 150°C på låglast, men vart samma på fullast.
Jag tror att de nya längre / rymligare grenrören påverkade förbrukningen på låga laster negativt.

Skulle vara intressant att ha ett superkompakt "limprör" och se om det påverkar.
Tittar man på biltillverkare idag, är ju grenrören mindre än någonsin.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 2:46 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1336
Ort: BjörnL Uddevalla
Där sa du nåt Daniel! Prova pumpförluster med motorbroms. Det ska jag testa, har alltid tänkt att bortsett från läckaget ner i vevhuset så förlorar man inget på högre "kompression" i det här fallet dynamisk sådan vi kan fortsätta spekulera i detta och så ska jag återkomma snart med resultat.

Tror att för å jaga ekonomi så är nog andra åtgärder aktuella. Men på denna är inte dom aktuella då jag ska trimma den rätt så hårt för å vara en rolig bruksbil med turbo framöver och i processen lära mig mer om motronic4.4
Tänker på högre kompression, temperatur på både olja vatten luft och bränsle å annat som egr mm

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 12:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Inlägg: 154
Ort: Göteborg
Kul med förbrukningsövningar!

Jag kanske läste för slarvigt, men testade du olika tändvinklar också?
Min erfarenhet från dessa tester är att man får lägga på några grader tändning när man magrar ut för att vara tillbaka på MBT.

Jag testade detta i en motorrigg för några år sedan och tyvärr sviker minnet mig något, men vi sparade iaf bränsle.

Provet var så här:
2000 rpm.
100 Nm ville vi ha ut på vevaxeln/in i dynon.
Vi lämnade alltså lambda 1 och magrade ur motorn.
Först magrade vi till lambda 1,1 och då tappade vi moment pga sämre verkningsgrad. Men vi tappade inte de 10 % som vi hade snålat ur motorn så vi var på rätt väg. Vi ökade lasten (läs: öppnade trotteln något) samt justerade tändningen (ökade) och fick i häraden av 5% bränslebesparing på 10% högre lambda.
Vi testade inte att fasa insprutningen annorlunda, men det kan man tänka sig påverka något.
Testade du det vid dina test?

Motorn var en serieproducerad 320 hk fyrcylindring tvålitersmotor med direktinsprutning. 95 eller 98 oktan (kommer inte ihåg). Knack var ingen issue på dessa låga laster (körde med cylindertryck).
Jag inser att jag behöver göra detta igen och då återkomma med färsk data med bättre kvalité.

Jag har gjort liknande områden i bruks-Porschen, men där helt utan dyno-underlag. Bara något som känns lite halvbra, men kanske inte är det.

F1 kör ju magert nu för tiden, samt de race-bilar och styrsystem till diton som jag kommit i kontakt med har visat sig ha strategier för lean fueling. Bla GT3-bilarna (klassen, inte Porsche) har ju strategier för detta vid tex safety car. Jag har hört siffror ang F1 att de ligger på lambda 1,7. Någon som har andra uppgifter? De har ju begränsning i maxflöde bränsle per sekund så de har inte mycket annat val än att åka magert.

Kul att du delar med dig så mycket i tråden!

_________________
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 7:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1336
Ort: BjörnL Uddevalla
Det går att spara lite och helt klart kunde man rädda lite moment som föll av genom att öka tändningen. Men det var väldigt marginellt som jag sagt. Det som gjorde mest på min förra testbil utan turbo där jag kunde gå mera nuts car allt man kunde ändra runtomkring. Som jag nämnde ovan högre temp för effektivare förbränning och lägre friktion. Egr verkade kunna göra en del men svårt att tuna in rent mekaniskt.
Högre komp tror jag gör en hel del speciellt på sämre förbränningsrum. Men det är ju inte i alla lägen lämpligt om man vill åka turbo.
Fler förslag på test är välkommet.

Jag kanske kan testa egr om jag får till det, borde kunna sänka pumpförluster med rätt många procent, samt minska värmeförluster å förånga aoppan bättre

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 10:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1464
Ort: Umeå
dundersmurfen skrev:
Som jag nämnde ovan högre temp för effektivare förbränning och lägre friktion.

Intressanta tester :thumbright:
Vad anser du är högre temp då?
Vatten x grader ?
Olja x grader ?


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 12:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1336
Ort: BjörnL Uddevalla
Det jag gjorde på min förra 850glt bruksbil var att kapa i termostaten, tror den gick på 110grader cirka, det står ett par sidor tidigare då jag höll på med den. Oljan mätte jag aldrig men antar den ökar ungefär lika antal grader som vattnet.

Det går såklart att åka ännu varmare men då bör man ha någon övervakning som går in å ökar kylningen när det går tungt för att hindra kok. Nyare bilar har elstyrd termostat som exempel

Mycket egr för att minska pumpförluster samt värma luften

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 8:28 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1336
Ort: BjörnL Uddevalla
Nu fick jag ett lämpligt testobjekt i bänken. Jag har ju haft en ide om att man kan jaga igång turbon tidigare antingen med låg förtändning under spoolup eller super fet blandning. Här backade jag 10grader, det gjorde bara minimalt sedan la jag mig på lambda 0.50 cirka uppskattningsvis och då såg det ut såhär jämfört med normal tänding och lambda:


Bild

Rosa är det mongofeta och man ser att turbon laddar 450rpm tidigare cirka och man tappar lite vrid under spoolup men sedan skjuter det iväg uppåt rätt mycket mer än den andra. Nu är det inte jag som mappar just denna evo med 4g63 men jag fick han som höll i spakarna nyfiken också

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 9:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
:thumbright: :thumbright: Kul!
Var det till denna du ville testa "snåltips" också?

Kör man E85 så kan det nog löna sig bra att överberika under spool, men tror du vinner ännu mer om det "saxas" med sen tändning, kanske man ska börja med sen tändning för att strax därefter "ösa" in bränsle.

Tester som gjorts för många år sedan i England gav ungefär 150rpm tidigare spool när tändningen backades till 0 grader (kring 0.1-0.2 bar laddtryck) just före "förväntad spool" vad som förvånade alla var att även toppeffekten steg, vi pratar en "stor" mappare som gjort otaliga likadana bilar och vid denna typ av tändningsbackning så blev det 3-5Hp mera än vad nånsin hänt förr.
Förklaringen torde ligga i att tempen i grenrör och avgashus steg och att detta blev gynnsamt senare i pullet. (bränsle var då 98 oktan)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 647 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010