Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons mar 20, 2019 12:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 640 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 39, 40, 41, 42, 43
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 11, 2019 9:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1258
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag kommer testa mera när jag själv sitter bakom spakarna. Men jag såg väl ungefär det jag förväntat mig. Blir kul å testa vidare. Detta var en evo som lämna 600whp när vi var klara, jag tyckte den spoolade lite segt så därför den passade bra att testa detta på

Nä snål grejerna var min egen helt orginal 850 med 193hp där jag är å leker med orginal sprutet

Evon:

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 12, 2019 2:12 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 310
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
193hp är ju inte fy skam i bruksbilen :thumbright: Kan säkert räcka för o skrämma upp en o annan? (men den där Evon verkar va kul brukis)

Jag gör en liten lista och så får vi väl diskutera om det kan tänkas göra nån nytta, försöker ta det ungefär i den ordning som det blir bäst resultat/nedlagt arbete.
(värme o sånt verkar du ha koll på redan)
1. Handgas, lås spjället o låt bilen öka i nedförsbackar och sacka uppför, halv/heljobbigt att köra men sparar mycket bränsle. (eventuellt med en enkel "boostknapp" som peppar upp vridet om det skulle sacka för mycket uppför, så att man slipper att gasa okontrollerat)
2. Rätt spridare, du testar ju själv så de som sitter original är nog väldigt bra men en ny bra spridare verkar vara Deka V.
3. Placering av spridaren, jag kan inte Volvon hundra men det brukar löna sig att spridaren träffar så högt som möjligt i kanalen (INTE väta golvet, precis som du säger till ungarna :wink: )
4. Ändra avstämningen, både insug och avgas, får du upp vridet på lite lägre varv så kommer du att växla tidigare.
5.Insugskam ställd som Atkinsson eller låglyftande insugskam.
6. Separata spjäll.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 12, 2019 11:37 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1258
Ort: BjörnL Uddevalla
Den motorn har alltså 193hp i orginal utförandet (b5254t) Igår så gav den samma på hjulen vi orginal laddtryck efter den väl ville starta.

Evon var en kundbil, jag bara hyrde ut bänken.

Sen är det som jag sa att har inga friheter att modda maskinen nåt större då den (850) ska få 1000cc spridare och större turbo då effekt är prio före snålhet. Hoppas på 400whp framöver men kommer ta det i flera steg.
Denna gång var testerna begränsade till parametrar man kan ändra i ecu. Motorn det rörde sig om:


Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2019 12:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1258
Ort: BjörnL Uddevalla
Förtydligar med en bild på dom olika pullen där vi försökte skrämma igång turbon snabbare


Bild

Nu visas vridet som den tjocka kurvan och den tunna är laddtryck (som jag alltid har, samma färg hör ihop) så ser man att varje ändring gjorde skillnad.
Första var 10 tändningsback, sedan mer och mer soppa tills den rosa som var den mongofeta. Den gröna är normalt lambda å tändning cirka ungefär

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 16, 2019 2:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1258
Ort: BjörnL Uddevalla
Fick in en 240 med 8v bensin å lågt komp. Den bara toktappar moment strax innan 6k rpm. Nån teori? Samt varför vill den inte svara på laddtryck, ska tydligen vara k kam å en äkta gt3076r samt svanhals insug å fint grenrör. Ser inget som skulle strypa i setupen. Men finns en del okända variabler som kompa å ventilfjädrar. Ville ha typ 22grader tändning vid 2bar så är troligen redigt låg kompad..
Min teori är ventilflyt.. vad tror ni?


Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 16, 2019 2:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1258
Ort: BjörnL Uddevalla
Fortsätter man varva så ser man på lambda att den slutar pumpa luft då mappen lutar kraftigt neråt samt den bara vill gå fetare. Blir så kort register, ska,se om jag kan hitta en kurva där jag varvar lite mer så ser ni hur den motar, men tendenserna syns redan på kurvan ovan

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 16, 2019 3:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1258
Ort: BjörnL Uddevalla
Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 16, 2019 5:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1584
Ort: Skelleftehamn
Ser ut som ventilflyt på avgas. Så jag håller med dig om det.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 16, 2019 9:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 421
Ort: Borås
Jag tycker den ser ut att gå dåligt mest hela tiden. Typ 260 bhp vid 5000 rpm med 1,96 bars laddtryck - om jag läser rätt i diagrammet. Det låter extremt dåligt i mina öron.

När min motor har gått riktigt dåligt har det alltid varit en av två orsaker.
1. kraftigt internt läckage. Dåliga eftermarknadskolvringar är det värsta jag provat hittills. De gav extremt dålig effekt. Slitna kolvringsspår gav också dålig effekt trots nya högkvalitetsringar. Att motorn inte svarar på tändning eller laddtryck är också typiskt.
Drar man runt motorn för hand kan man isf ofta höra hur det läcker och pyser i motorn och man känner att den är seg istället för spänstig när man skall över en kompression. Att mäta leak-down är ingen säker metod då ringarna kan "sätta sig" och täta när motorn står still. Men som sagt, man brukar känna hur motorn mår när man drar runt den med hjälp av en hylsa på vevaxeln.
2. trögande turbo. Dåliga turbolager kan ge bedrövligt ineffektiva maskiner. Laddtryck brukar man kunna få hyfsat ändå men det kostar så mycket i mottryck att 70-80 hästar bara försvinner. Är det turbon brukar man få en väldigt konstig bränslemapp som inte alls stiger i takt med turbotrycket.

Att den faller så kraftigt i effekt över 5800 rpm skulle säkert kunna vara ventilflyt. Kan ju hänga ihop med högt mottryck i grenröret som hjälper till att hålla avgasventilerna öppna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 17, 2019 12:49 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1258
Ort: BjörnL Uddevalla
Vi hann inte göra en djupanalys av motorns skick. Den skulle köras å gås igenom så inget var fel så den skulle smälta när han gasar.

Tycker man kan höra om motorn är dåligt tät redan på startmotorn, den låter liksom tung å seg.

Gillar knepet att dra runt motorn för hand å lyssna å känna. Lite samma analys som jag gillar å göra med startmotorn fast på ett annat sätt, najs!

Den verkade inte ventilera nåt större, och det kändes som kammen stog ganska rätt. En k kam är nästan svårt å sätta fel.

Men visst känns det konstigt att den inte svarade på laddtryck, och ganska okänslig för tändläge fast det krävdes rätt högt.

Tror han återkommer med nya fjädrar så då får vi se, kanske kan få borra in ett mottryck uttag också

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 640 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 39, 40, 41, 42, 43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010