Sida 43 av 46

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Postat: mån mar 11, 2019 9:58 pm
av dundersmurfen
Jag kommer testa mera när jag själv sitter bakom spakarna. Men jag såg väl ungefär det jag förväntat mig. Blir kul å testa vidare. Detta var en evo som lämna 600whp när vi var klara, jag tyckte den spoolade lite segt så därför den passade bra att testa detta på

Nä snål grejerna var min egen helt orginal 850 med 193hp där jag är å leker med orginal sprutet

Evon:

Bild

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Postat: tis mar 12, 2019 2:12 am
av whilliam
193hp är ju inte fy skam i bruksbilen :thumbright: Kan säkert räcka för o skrämma upp en o annan? (men den där Evon verkar va kul brukis)

Jag gör en liten lista och så får vi väl diskutera om det kan tänkas göra nån nytta, försöker ta det ungefär i den ordning som det blir bäst resultat/nedlagt arbete.
(värme o sånt verkar du ha koll på redan)
1. Handgas, lås spjället o låt bilen öka i nedförsbackar och sacka uppför, halv/heljobbigt att köra men sparar mycket bränsle. (eventuellt med en enkel "boostknapp" som peppar upp vridet om det skulle sacka för mycket uppför, så att man slipper att gasa okontrollerat)
2. Rätt spridare, du testar ju själv så de som sitter original är nog väldigt bra men en ny bra spridare verkar vara Deka V.
3. Placering av spridaren, jag kan inte Volvon hundra men det brukar löna sig att spridaren träffar så högt som möjligt i kanalen (INTE väta golvet, precis som du säger till ungarna :wink: )
4. Ändra avstämningen, både insug och avgas, får du upp vridet på lite lägre varv så kommer du att växla tidigare.
5.Insugskam ställd som Atkinsson eller låglyftande insugskam.
6. Separata spjäll.

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Postat: tis mar 12, 2019 11:37 am
av dundersmurfen
Den motorn har alltså 193hp i orginal utförandet (b5254t) Igår så gav den samma på hjulen vi orginal laddtryck efter den väl ville starta.

Evon var en kundbil, jag bara hyrde ut bänken.

Sen är det som jag sa att har inga friheter att modda maskinen nåt större då den (850) ska få 1000cc spridare och större turbo då effekt är prio före snålhet. Hoppas på 400whp framöver men kommer ta det i flera steg.
Denna gång var testerna begränsade till parametrar man kan ändra i ecu. Motorn det rörde sig om:


Bild

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Postat: ons mar 13, 2019 12:10 pm
av dundersmurfen
Förtydligar med en bild på dom olika pullen där vi försökte skrämma igång turbon snabbare


Bild

Nu visas vridet som den tjocka kurvan och den tunna är laddtryck (som jag alltid har, samma färg hör ihop) så ser man att varje ändring gjorde skillnad.
Första var 10 tändningsback, sedan mer och mer soppa tills den rosa som var den mongofeta. Den gröna är normalt lambda å tändning cirka ungefär

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Postat: lör mar 16, 2019 2:38 pm
av dundersmurfen
Fick in en 240 med 8v bensin å lågt komp. Den bara toktappar moment strax innan 6k rpm. Nån teori? Samt varför vill den inte svara på laddtryck, ska tydligen vara k kam å en äkta gt3076r samt svanhals insug å fint grenrör. Ser inget som skulle strypa i setupen. Men finns en del okända variabler som kompa å ventilfjädrar. Ville ha typ 22grader tändning vid 2bar så är troligen redigt låg kompad..
Min teori är ventilflyt.. vad tror ni?


Bild

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Postat: lör mar 16, 2019 2:41 pm
av dundersmurfen
Fortsätter man varva så ser man på lambda att den slutar pumpa luft då mappen lutar kraftigt neråt samt den bara vill gå fetare. Blir så kort register, ska,se om jag kan hitta en kurva där jag varvar lite mer så ser ni hur den motar, men tendenserna syns redan på kurvan ovan

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Postat: lör mar 16, 2019 3:45 pm
av dundersmurfen
Bild

Postat: lör mar 16, 2019 5:32 pm
av Big Al
-

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Postat: lör mar 16, 2019 9:40 pm
av quattro
Jag tycker den ser ut att gå dåligt mest hela tiden. Typ 260 bhp vid 5000 rpm med 1,96 bars laddtryck - om jag läser rätt i diagrammet. Det låter extremt dåligt i mina öron.

När min motor har gått riktigt dåligt har det alltid varit en av två orsaker.
1. kraftigt internt läckage. Dåliga eftermarknadskolvringar är det värsta jag provat hittills. De gav extremt dålig effekt. Slitna kolvringsspår gav också dålig effekt trots nya högkvalitetsringar. Att motorn inte svarar på tändning eller laddtryck är också typiskt.
Drar man runt motorn för hand kan man isf ofta höra hur det läcker och pyser i motorn och man känner att den är seg istället för spänstig när man skall över en kompression. Att mäta leak-down är ingen säker metod då ringarna kan "sätta sig" och täta när motorn står still. Men som sagt, man brukar känna hur motorn mår när man drar runt den med hjälp av en hylsa på vevaxeln.
2. trögande turbo. Dåliga turbolager kan ge bedrövligt ineffektiva maskiner. Laddtryck brukar man kunna få hyfsat ändå men det kostar så mycket i mottryck att 70-80 hästar bara försvinner. Är det turbon brukar man få en väldigt konstig bränslemapp som inte alls stiger i takt med turbotrycket.

Att den faller så kraftigt i effekt över 5800 rpm skulle säkert kunna vara ventilflyt. Kan ju hänga ihop med högt mottryck i grenröret som hjälper till att hålla avgasventilerna öppna.

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ekonomi test lambda å tändning

Postat: sön mar 17, 2019 12:49 am
av dundersmurfen
Vi hann inte göra en djupanalys av motorns skick. Den skulle köras å gås igenom så inget var fel så den skulle smälta när han gasar.

Tycker man kan höra om motorn är dåligt tät redan på startmotorn, den låter liksom tung å seg.

Gillar knepet att dra runt motorn för hand å lyssna å känna. Lite samma analys som jag gillar å göra med startmotorn fast på ett annat sätt, najs!

Den verkade inte ventilera nåt större, och det kändes som kammen stog ganska rätt. En k kam är nästan svårt å sätta fel.

Men visst känns det konstigt att den inte svarade på laddtryck, och ganska okänslig för tändläge fast det krävdes rätt högt.

Tror han återkommer med nya fjädrar så då får vi se, kanske kan få borra in ett mottryck uttag också

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Postat: ons maj 15, 2019 11:16 pm
av dundersmurfen
Bild


Bild


Fått hjälp av kompisar att blästra och måla stommen till min sletna telma. Jobbar sakta men ineffektivt.

Skönt att man inte behöver kunna allt själv, låta vänner å bekanta hjälpa till. Jag mappar mycket effektivare än nån å dom målar å blästrar mycket bättre än mig hehe.

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Postat: ons maj 15, 2019 11:24 pm
av dundersmurfen
Haft finbesök i bänken. Fantastiskt trevligt med B20 och vems. Mr själv kan få lägga upp mer information.



Bild

Bild

Bild

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Postat: sön jun 23, 2019 3:27 pm
av dundersmurfen
Fick möjligt att test å köra min 740 på 3cylindrar genom att rycka en spridare så här är 3 vs 4 cylindrar

Bild


Kan vara så att den gick i limp men starta ej om boxen mellan körningarna

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Postat: tis jun 25, 2019 8:41 pm
av AntonD
haha roliga tester du gör, vad är tanken med 3cyl?

0.75x138=103.5, det "saknas" ju 17.5 hästar, är det var det kostar att dra runt den döda cylindern? eller bidrar obalansen som blir

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Postat: mån jul 01, 2019 9:13 pm
av dundersmurfen
Bara nyfiken hur mycket motor som försvinner när man stänger av 1 cylinder..

En kul grej, funkar som en dröm att köra 1000cc spridare på motronic 4.4

Mappade just en t5 med orginal sprut och 1000cc och 4tums lmm till kurvan under:



Bild

Lämnade mer effekt än jag någonsin hade trott, en av dom piggaste t5 jag har kört om man jämför per tryck