Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 03, 2020 7:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 668 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 41, 42, 43, 44, 45  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön aug 18, 2019 5:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 233
Ort: Göteborg
Dundersmurfen, skall det inte uppdateras lite här? En fågel viskade att nått var på g? :)

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 19, 2019 7:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Bild


Bild


En ny 8v är påväg ihop, här förbereder jag däcket för att gå utan toppackning. Blir kina h stakar i denna för orkar inte fixa svetsade stakar och det är bättre att testa en större grej i taget. Hoppas denna håller ett tag och att jag orkar bygga nästa motor när denna är i, med svetsade stakar

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 15, 2019 3:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Jahopp, har sålt 4wd bänken och har stått still sedan början på juni. Byggde en ny men fick inte balanserat rullen å då tröttna jag lite. Hade ändå lejt bort den tjänsten men dom fick inte till det.

Har riggat upp för balansering här hemma, och medan jag väntar på å få tummen ur analet så har jag klurat på lite förbättringar på bromsbänk programmet:
2d kurv dialoger man ställer med tangentbord för parametrar till bromsstyrning. Enklare å utveckla flera funktioner som man sedan kan ställa in parametrar online, hittills har jag ju fått stoppa programmet ändra koden å starta upp igen å testa. Förslag på fler parametrar mottages tacksamt., PID är ju givet, sedan en mapkompensering blir nog bra.

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Senast redigerad av dundersmurfen lör okt 26, 2019 4:10 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 15, 2019 3:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag ger snart upp på å få med bilder alltså.. får bli dom där thumbnails sålänge så får ni klicka om ni vill se större


Bild

Bild

Och en bild på nya ramen när jag banka ihop den:

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 15, 2019 4:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Denna har jag velat ha länge, en lambda som är tydlig så det räcker att ha den i ögonvrån när man knappar på datorn. När pilarna ä mitt för varandra ligger lambda rätt å då är allt grönt, missar de lite å man ligger snålt ligger pilarna inte i linje och allt blir rött osv

Target kommer från map1, har grundvärden inlagda men man kan ändra target tabellen enkelt

Tyvärr få sprut som visar lambda tillräckligt överskådligt och tydligt. Vems är nog bäst på de tror jag


Bild


Bild


Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Senast redigerad av dundersmurfen ons dec 04, 2019 6:12 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 15, 2019 6:27 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Sista uppdateringen hoppas vi, förtydligat interfacet lite med skalor å streck

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 22, 2019 4:16 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Bild


Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Senast redigerad av dundersmurfen ons dec 04, 2019 6:28 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 22, 2019 5:04 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Jaha så kunde man göra för å få in bilden i fullstorlek men det är irriterande stort..

Får jobba vidare på de..


Var å hälsade på Erland och Bjarne för några veckor sedan. Mycket trevligt, och vilket sjukt kunnande och så trevliga ni är!

Här har jag monterat fjädrar och retainers från Erland i toppen:

Bild

Bild


Fick snegla lite på en 530 Erland grävt ur, han kan verkligen sin sak. Så som jag skulle vilja ha det, men dit kommer man inte som glad amatör. Kul att man verkligen ser och känner skillnaden.

Hoppas Coxarna nappar på mitt styrsystem till sin bänk då (hint hint)



Tänkte öppna upp förbränningsrummen i toppen så squishen försvinner och det blir jämnt format. Fått för mig att det är svårt att få bränslet och luften som ändå gömmer sig där ut i squishområdet att brinna, för såfort kolven går ner så rusar det galet fort utåt igen bort från flamfronten..
Ska plana så det blir 11.5 till 12 i kompa tänkte jag för ska gå som gatbil och förbrukning är viktigt samt testa lite hur det funkar utan toppackning när det blir lite manliga tryck på kolvarna..

Har jag tänkt rätt med denna formeln till att räkna ut kompa? (svept volym + cc i fb rum)/(cc i fb rum)
Bild

Bild


Typ såhär tänkte jag göra och sedan plana till kompan kommer dit jag vill.
Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Senast redigerad av dundersmurfen tis okt 22, 2019 6:04 am, redigerad totalt 9 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 22, 2019 5:08 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Blivit lite turbomeck också. Ska göra det så smidigt jag kan å då är det orginal grenrör som gäller, går att dra och lossa med muttermaskin.

Gjorde en hybrid mellan gt35 och gt30. Gillar inte garrets förhållandevis små turbiner så tog 35ans turbin med exducer på 62mm och knåpa ihop med gt30:s kompressor på 58mm. Borde bli bästa kombon för min simpla 8v med målet på iaf 400whp. En gång i tiden hoppas jag ju klämma 500whp med svetsade stakar och ingen toppackning, men det blir nog inte denna motorn.. fuskade ju å tog några äckligt billiga kina stakar (tydligen dom som säljer till kl, men kan ändrat sig var några år sen nu)

Garret turbosarna verkar vara gjorda för moderna maskiner som inte är allergiska mot lite tryck i grenröret.. ska logga å se ivf. Borde ju komma upp över 2bar innan mottrycket börjar säga ifrån


Bild

Bild



Jag har en tråd på dyno avdelningen med mer info om programmet och länkar för nedladdning om ni vill leka lite. Om man vill provköra lite så köp den billigaste arduinon du hittar och en hallgivare så kan du mäta på allt som snurrar typ

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 26, 2019 4:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Går sakta, men fått gjort en vevhusvent i fördelarhålet. Gillar inte att ventilera i toppen för inbillar mig att oljan får svårare att rinna ner i sumpen igen.

Nån som kollat på min uträkning om kompressions förhållande, är så ringrostig på uträkningar och trög i skallen nuförtiden.

Har börjat klura på vvt ocks, får se om jag får till nån lösning



Bild

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 26, 2019 6:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 469
Ort: Borås
Nån som kollat på min uträkning om kompressions förhållande, är så ringrostig på uträkningar och trög i skallen nuförtiden.

Jens la upp den här länken häromdan : http://www.csgnetwork.com/compcalc.html
Den funkar, bara o skriva in allt den frågar efter...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 26, 2019 7:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja såklart det finns ju färdiga uträknings sidor. Mätte fram till 49cc efter jag planat strax över 1mm, blir 11.8 i kompa så perfekt. Tack för tipset!

Orkar inte fräsa ur nåt ur förbränningsrummet så låter det vara denna gången. Tyvärr är det 12.9 i lyft på kammen och bara 10mm frigång, får hoppas vvt inte får för sig nåt dumt :wink: 3mm lyft i tdc blir intressant å se hur den kommer gå på tomgång, vill slippa separata spjäll, kanske går att få den lugn om man jobbar lite på kamvinklar och spridarvinklar


Bild


Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Senast redigerad av dundersmurfen mån okt 28, 2019 7:23 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 26, 2019 8:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 688
Ort: Dingle
Väldigt intressant att läsa om dina experiment.

/Peter

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 28, 2019 8:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5517
Ort: Arvika
Härligt att du kämpar kvar och uppdaterar, det inspirerar till att försöka sparka liv i trådarna jag har liggandes här djupt i mörkret

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 14, 2019 9:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
https://youtu.be/BKESIbwVlBs


Hjälper en snubbe med att koppla in mitt dyno system på en moppebänk. Lite jobb kvar innan det duger, man får tänka siffrorna delat på 10 för programmet gillar inte så små siffror, ännu iaf

Tommy, kul att du kikar i tråden. Det är bra med en tråd där man kan dokumentera saker och få andra synvinklar på saker man klurar på. Hoppas man kan vara lite inspiration också och komma med lite tips och trix, eller iaf tala om saker man kommit fram till, antingen does eller donts

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 668 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 41, 42, 43, 44, 45  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: v8volvo och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010