Kirres garage

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av »

Mätade du upp cylinder lopp mm på den motorn innan du renoverade den?
Lillebrorsan lyfte den motorn ur en 94as 945a med just under 50k mil på mätaren som han fick nästan gratis pga att motorn skulle vara slut på (minns ej om de var vattensjuka oljekonsumtion avgasvärden eller något annat som skulle varit problemet men enligt tidigare ägare var det iaf inte bra)
Då var tanken nog bara att 740in skulle leva besiktningstiden ut men sen har den överlevt 4 brukare iaf varav en 18 åring :thumbright:
Dock har vi ingen historia på 945an så motorn kan ju blivit bytt någon gång under dom milen och ha betydligt mindre mil och förra ägaren är inte känd för att ha så stor koll :)
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Kolvarna hade knappt nån repa på kjolen. Loppen var jävligt fina. Lagren såg ut som nya, dock vare mycket cox i toppen och vevhusventilation va typ tät
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Kirres garage

Inlägg av Ersviken »

du har med andra ord en 530 topp som är värd minst 4kr då! :)
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Då var de bara att fixa resten så man kan lyfta i pjäsen. Ska lyfta ur den gamla motorn ikväll så ja kan ta dom sista delarna som kamdrivning, hela kåpor osv

Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Tänkte de var dags att köra en uppdatering med lite bilder för er som inte följer evighetsprojekten.
b230e insug med m50 spjäll, passar som en käftsmäll i 240 :)
Grenröret blev lite special med 2 väldigt långa rör och 2 korta, jag gjorde en jigg efter mitt sprickande kina rör så turbon hamna på samma ställe! Då slapp jag bygga om downpipe och allt runt om

Det har även trillat en massa andra prylar på plats, kina tial, gst450 bränslepump, bytt ut de gamla ms2.2 mot ett vems, bytt original 740 intercoolern mot en ombyggd iveco , större kylare, bosch motorsport tändspole mm

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Tänkte att de är dags att uppdatera nu när jag rullade in min gamla klenod i garaget. Planen var att besikta och bänka i höst då jag blir av med garaget vid nyår....

Köpte på mig massa prylar till klenoden i vintras/våras medans ja byggde mig en ny brukis 745a med 1.9tdi 110hk och 6växlad bmw växellåda Bild

B230 med 96.5 wiseco kolvar, h profilare, portad 16v topp och lite annat smått o gått

Bakom motorn blir det en gs6-37dz, billet svänghjul, 765 tryckplatta, sachs 6 pucks lamell, coolerworx spakställ och tyvärr original bakaxel

Bränslesystem så köpte jag en kina catchtank för 044or som de hamnade en gst520 i och sen en lift pump för e85 i original tanken

BildBildBildBildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Kirres garage

Inlägg av Markus »

Roligt att se att den snart går igen!
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Visst är det markus Bild

Idag blev de monterat svänghjul och koppling, även lackat nya växellådsbalken, stödlagerhållare och några mer prylar. Svetsade även om kopplingsarmen innan ja drog hem Bild

Obs ignorera de fula svetsarna BildBildBildBildBildBild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Kirres garage

Inlägg av Trubbis »

Blir snyggt det här! Du är flitig bara du vill Håkan :)
Ludvig Lyttbacka
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Hämtade fälgarna från lack idag, självklart var man ju tvungen att kränga på lite däck. BildBildBildBild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Lådan har hamnat på plats och kardanen kortad för lite ner spel.

Nånting är väldigt mystiskt med den här bilen, alla kardaner är alltid för korta, på den vita 240in jag hade så var det 12mm spel och på den här var de endast 7mm. Likadan växellåda och kardan från en 240 med m47. Men men de är ju enkelt att ta av lite i bakkant på från främre bitenBild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Blev gjort lite i helgen, monterade växelspak och vinterkittade 745an för vinterns bravader.
Medans jag höll på med det så började steve med inkoppling av maxxecut, han skulle ändå klaga på mig så de är lika bra att han få göra de själv Bild BildBildBildBild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Hörde att regbesiktaren var i Lycksele i veckan så åkte och pratade med honom om min 745a med 1.9tdi motor som ja tänkt regga.
De var bara ett papper där man kunde se vad motorn hade för original effekt och vrid som saknades och precis när ja skulle åka klämde han ur sig att han hade en avbokning dagen efter. Själv klart tog jag den besiktningstiden

Så nu åker man diesel doris helt lagligt BildBildBild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Då var det dags för en uppdatering. Börjar kännas lite stressigt då jag ska vara utstädad ur garaget vid årsskiftet.
Steve har pillat klart med kablarna. Så efter lite bråk startades motorn upp och bilen gjordes klar för besiktning.
Besiktningen gick fin fint och det har börjats bytas avgassystem BildBildBildBildBildBild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Skriv svar