Kirres garage

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Kirres garage

Inlägg av david945 »

Lite nyfiken hur mätte du upp nollan med den? E det gängat inuti så du drar ner sitftet o känner när kolven slår i så backer du ur gängarn innuti tills motorn kan gå runt eller hur funkar de? Ska nämligen mäta upp nollan på min men vill unvika o riva toppen..
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Kirres garage

Inlägg av Ersviken »

jag brukar gänga ned stoppen och sakta dra runt tills det tar i, då märker man upp det stället på remskivan.
Sen drar man runt motorn försiktigt åt andra hållet tills det tar i och märker upp. Mitt emellan dessa markeringar har man då 0:an :)
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Så som som ersviken säger har jag gjort
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Kirres garage

Inlägg av Nicke H »

Härlig tråd! Kommer fortsätta följa med intresse :)
Volvo 244 - B6304
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Tackar Nicke H

Köpte en ombyggd iveco intercooler på tradera, tyckte den såg ok ut och skulle då rymma den större 740 kylaren.
Självklart var de fuskat och läckte en del så har fått öva på att svetsa lite aluminium i helgen....
Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Intercoolern är svetsad och provtryckt så den är tät, väntar på lite olika silikonslangar till den så att den går att montera med det stora kylet från 940.
Har även helsvetsat grenröret med tigen, har dock ingen bild på det men de har kommit en liten vän som ska monteras på grenröret.

Bild
Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Tog och lagade oljefilter sandwichen som gick sönder nu i höst. Kom även ett litet paket silikonslang till den nya intercoolern

Bild
Bild
Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Kirres garage

Inlägg av TurboTeamSyd »

Fint :thumbright: Svarvade du av filteradaptern? :)

Följer din tråd när jag kan och är inne på Sävar :mrgreen:
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Försöker uppdatera när jag kommer ihåg och har pysslat med nått :)
Yes de blev svarven. Försökte först med en till bult en annan adapter men de gick inte få rakt eller ja 3 tiondelar kanske är ganska rakt :)
Gick där emot att nypa över hela då blev de ju bara ett par hundringar istället :)


I helgen blev de verkligen väldigt lite gjort. Fixar lite med en 530 topp som har fått gå under slipstiftet och de blev blev drage en kabel till hastighetsmäteren bak i fall jag hittar en bakaxel med hastighetsmätare.
Besiktningen gick ut den sista november så får väl försöka lösa de med en cykeldator eller försöka få in en krans på bakaxeln som sitter på bilen
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Tänkte uppdatera redan förra helgen men de blev de inget av då man skrivit hela dikten och gick in på photobucket så hängde sig fan allt, tycker den sida blivit riktigt kass. Nån som har ett tips på nått annat ställe man kan ladda upp bilderna?

Har inte meckat så mycket i mina egna prylar, jag och brorsan har sett över retroevents isbaneplogspark.
Vi var ner för nån helg sen och plogade med dagny (den svarta mini traktorn) men den var verkligen för liten att ploga med så banan blev bara 10-12meter bred :thumbdown:

Veckan efter tog vi in valpen då den läckte vatten nånstans och fann att de läckte kring termostathuset, loss med hydraulpumpen, termostathus och bytte termostat och skruvade ihop allt med längre bultar då fästet till hydraulpumpen satt i bland annat termostathuset.
Funkade fin fint när man körde runt garage och provade, monterade plogen och drog ner på banan och plogade men efter en liten stund läckte de glykol igen :angryfire: Det var kylaren som läckte när man fått lite värme och normalt tryck i systemet :doh:

Enligt vädret skulle de komma en hel del regn den här veckan så de var bara att bita ihop och ful montera ett nytt "värmepaket" i form av 240 kylare och elfläkt för att kunna ploga innan regnet skulle komma. Behöver jag berätta att man INTE behöver frysa i den här valpen?

Nu är banan ca 25meter bred och kommer att öppnas när som helst :thumbright:

Nån som har en kylare till en valp så får man gärna höra av sig :hey:


Bild
Bild
Bild
Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Blev en sväng på Lyckseles isbana idag. glömde som vanligt kameran :doh: men fick en film med telefon på broders gammford
https://www.youtube.com/watch?v=rQIa7LGMijY
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Kirres garage

Inlägg av Truls_Nordahl »

Väldigt trevlig tråd med många egna lösningar. Gillas! :D
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Förra helgen var de körning på isbanan i Lycksele, hann bara 5-6varv så for toppackningen. Hittade även att slangen till mapsensorn nästan gått av, detta är nog anledningen till att packningen for. Tyckt mig höra lite spikningar ett tag men inte hittat nått fel och när man åker std b230f så är de väl bara att köra på tills nått ger vika :P

Bild
Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Kirres garage

Inlägg av robinb3rgsten »

Den där har du snart fått fart på igen
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Kirres garage

Inlägg av Kirre »

Den är igång redan. Bara downpipe, nya stift och silikonslang istället för plastslangen kvar
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Skriv svar