Sida 1 av 22

Kirres garage

Postat: tis okt 27, 2009 7:34 pm
av Kirre
nu kommer de lite bilder på mitt projekt, håller på att stoppa i en bur i den just nu. även egna spjäll me megasquirt insprutning. Bilen kommer besiktas med dessa grejer när den är klar

Lite mer info kan ju va skoj
b23 balanserad och borrad till 2350
portad och planad 405 topp 46/38 ventiler, stora tryckare dubbla ventil fjädrar
köhler racing kam 320/13.6/106
extraktor
lättat svänghjul 5.6kg
sinter 4puckad lamell
sachs race tryckplatta
tryckplatta, lamellen och svänghjulet är balanserat och väger 11.6kg tillsammans
växellåda m45
bakaxeln är en lamelldiffad 4:10
oljekylare sitter monterad
stor volvo 960 kylare med elfläkt
2.5" avgassystem

Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

bild på de hemgjorda spjällen
Bild

nya fälgar ska de ju så klart vara
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fick tag i en ny koppling och tryckplatta med svänghjul och allt. Svängjulet väger 5.6kg och svänghjul med koppling och tryckplatta väger 11.6kg.

Bild
Bild

sprutet som blev ett MS I V3
Bild
Bild

Spjäll med flänsar mot insug och trattar
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Just nu ser bilen ut så här PGA 4st 2or på besiktningen bla reg besiktning på motorn

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Så här såg motorn ut på besiktningen
Bild

och en liten film 20 minuter innan besiktningen
http://www.garaget.org/video/uba4abgilwpr" onclick="window.open(this.href);return false;

Postat: tis okt 27, 2009 11:49 pm
av sunken_1
hur kapade du fälgen?

Postat: ons okt 28, 2009 2:10 pm
av Kirre
sunken_1 skrev:hur kapade du fälgen?
kapa bara bort punkterna med en rondell

Postat: ons okt 28, 2009 4:14 pm
av sunken_1
Kirre skrev:
sunken_1 skrev:hur kapade du fälgen?
kapa bara bort punkterna med en rondell
aha ok :) hur har du gjort då för att få dom raka sen?

Postat: ons okt 28, 2009 4:20 pm
av lserobban
äntligen en tråd håkan :P

Han la väl bara lite på känn med fälgen sen och svetsa sen testa i våran balanseringsmaskin om det var någorlunda rakt om jag inte minns helt fel. Kan ju ha fel men , något liknande ;P Inte ens fälgar orginal från fabrik är 100% runda så...

Postat: ons okt 28, 2009 5:14 pm
av karlsson_6
Mappat bilen sjäv? pinna ju på bra iallafall

Postat: ons okt 28, 2009 6:17 pm
av Kirre
sunken_1 skrev:
Kirre skrev: kapa bara bort punkterna med en rondell
aha ok :) hur har du gjort då för att få dom raka sen?
lade dem på ett bord, i mitt fal mat bordet :thumbright: sen mätte jag bara från bordet upp till hålen i centrumet så de var exakt lika sen punktade jag och kollade i ballanseringsmaskinen som robban sa.
karlsson_6 skrev:Mappat bilen sjäv? pinna ju på bra iallafall


japp mappade själv och på e85 dessutom om de har någon betydelse

Postat: ons okt 28, 2009 6:22 pm
av Kirre
lite mer info på bilen, de är inte bara motor :)

polyurethan bussningar runtom
bilstein rallypatron stötdämpare fram
R-sport bak
sänkningssats av okänt märke men fjädrarna är grova
lite ombyggda länkarmar fram för mer camber och caster
omp fjäderbensstag
riktigt grov krängningshämmare bak
ventilerade skivor fram med racebelägg

Postat: sön nov 01, 2009 6:52 pm
av Kirre
tändningen som den står just nu, eftersom jag har så jäkla dåligt vakuum så gjorde jag tändningen lika på alla, ska ju inte köra något över tryck. Funka klockrent när jag kört än så länge. Det går bra att smyga runt stan i 20km i timmen om man vill

Bild

Postat: mån nov 02, 2009 6:26 pm
av karlsson_6
Mappade min 242 16v turbo E85 MS1 V3.0 själv och med bra resultat.

Tänkte mest att alla säger att det är svårt och få till de bra när man har separata spjäll.

Vad har du fått spjällen i från?

Postat: fre nov 06, 2009 5:18 pm
av Kirre
karlsson_6 skrev:Mappade min 242 16v turbo E85 MS1 V3.0 själv och med bra resultat.

Tänkte mest att alla säger att det är svårt och få till de bra när man har separata spjäll.

Vad har du fått spjällen i från?
köpte dem av Markus här på forumet och han hade i sin tur köpt dom av Stefan Rajala som hade tillverkat dom själv. Men som sagt de är ju några små barn sjukdomar som måste fin justeras

Postat: lör nov 07, 2009 8:24 pm
av Kirre
idag så blev bågen klar bak till måste köpa 2 rör till så är den helt klar.

Bild

Postat: lör nov 07, 2009 8:37 pm
av Evert
Ser bra ut kirre :thumbright:
Bilden är som en "dröm" :hihi:


Edit: hur ser det ut jämfört med tändmappen jag gav dig från denn vassa 142:an i Rörmyrberg ?
Tror faktiskt det är nått att pröva på din motor.

Postat: lör nov 07, 2009 9:05 pm
av Kirre
Evert skrev:Ser bra ut kirre :thumbright:
Bilden är som en "dröm" :hihi:


Edit: hur ser det ut jämfört med tändmappen jag gav dig från denn vassa 142:an i Rörmyrberg ?
Tror faktiskt det är nått att pröva på din motor.
tackar. hmm tändningen jag har just nu är nog ganska lik 142an. men ska ju som sagt bromsa så fort ja ha regg besikta. kommer få 202hp i papperna :)

Postat: lör nov 07, 2009 9:14 pm
av Steve
Kom hit med min dörrsida å baksätet, nu har jag snart målat första varvet på innertaket så det går nog börja med inredningen imorron ;)