Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Kanske gamla nyheter, men den här länken är bra inspiration om man ska jobba med renovering. Den räcker hela julen
http://www.mat.fi
http://www.mat.fi
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Hej,
Angående popnuts, jag skulle inte blanda in varesig rostfritt eller alu om jag slipper, de finns även i svartstål kör på dom.
Jag undviker så långt som möjligt att blanda olika material, framförallt material med mycket olika egenskaper ex. svart-alu.
Tänk även på att en popnut sitter där den sitter, även om den sitter fel.
Det finns finfina clips till skärmar att köpa hos ett antal tillverkare, det är betydligt mycket enklare att montera och justera, samt att det är en enorm tidsbesparing mot popnuts.
En annan grej om popnuts, som troligen har mer med mitt handlag att göra är att plåten ofta blir en smula deformerad när man klämmer dit dom i vanlig karossplåt.
Bara lite tips!
Mvh // Christos
Angående popnuts, jag skulle inte blanda in varesig rostfritt eller alu om jag slipper, de finns även i svartstål kör på dom.
Jag undviker så långt som möjligt att blanda olika material, framförallt material med mycket olika egenskaper ex. svart-alu.
Tänk även på att en popnut sitter där den sitter, även om den sitter fel.
Det finns finfina clips till skärmar att köpa hos ett antal tillverkare, det är betydligt mycket enklare att montera och justera, samt att det är en enorm tidsbesparing mot popnuts.
En annan grej om popnuts, som troligen har mer med mitt handlag att göra är att plåten ofta blir en smula deformerad när man klämmer dit dom i vanlig karossplåt.
Bara lite tips!
Mvh // Christos
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Hej. Lånar tråden lite baramattsvart skrev:
Det finns finfina clips till skärmar att köpa hos ett antal tillverkare, det är betydligt mycket enklare att montera och justera, samt att det är en enorm tidsbesparing mot popnuts.
Mvh // Christos
Har du hemsidestips där man kan hitta såna clips du pratar om?
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Tack för synpunkterna. Jag är ännu öppen för förslag på alternativa lösningar. Verkar som en bra idé att köra med vanliga stål-popnuts om det finns.mattsvart skrev:Hej,
Angående popnuts, jag skulle inte blanda in varesig rostfritt eller alu om jag slipper, de finns även i svartstål kör på dom.
Jag undviker så långt som möjligt att blanda olika material, framförallt material med mycket olika egenskaper ex. svart-alu.
Tänk även på att en popnut sitter där den sitter, även om den sitter fel.
Det finns finfina clips till skärmar att köpa hos ett antal tillverkare, det är betydligt mycket enklare att montera och justera, samt att det är en enorm tidsbesparing mot popnuts.
En annan grej om popnuts, som troligen har mer med mitt handlag att göra är att plåten ofta blir en smula deformerad när man klämmer dit dom i vanlig karossplåt.
Bara lite tips!
Mvh // Christos
Original sitter korgmuttrar för skärminfästningarna. Min erfarenhet är att dom inte har någon fast position, dom kan med lite otur tryckas genom hålet och bli liggande i tröskeln, osv. osv.
Dessutom kräver dom 4-kantiga hål, och jag har inget sånt borr
Jag tror nog ändå att popnuts is da shit , men överbevisa mig gärna
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Julledigt innebär mera rostlagning.
Rambenet fram behövde lite frisk plåt.
Här har rosten härjat fritt.
Många delar som ska passas in här...
Skönt att få kapa bort alla veck och skrymslen. Kanske sparar några gram i vikt här
Nu känns det bättre
Fick dit ett nytt sidostycke på bakstammen. Nu passar bakskärmen betydligt bättre än innan.
Rambenet fram behövde lite frisk plåt.
Här har rosten härjat fritt.
Många delar som ska passas in här...
Skönt att få kapa bort alla veck och skrymslen. Kanske sparar några gram i vikt här
Nu känns det bättre
Fick dit ett nytt sidostycke på bakstammen. Nu passar bakskärmen betydligt bättre än innan.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Ett par verktygstips kanske ?
Under hösten har jag investerat i en krymp och sträck från verktygsboden.
Mycket trevlig att använda.
Ett exempel på användningsområde:
Alla som försökt kröka en 90 graders plåtprofil vet vad jag menar.
Jag fick nyss hem en sick och fals-maskin från samma verktygsbod.
Med den kan man falsa en plåtkant, men framförallt kan man göra sickar? i plåten. enkelt som bara den, och ser proffsigt. Ni hajar funktion om jag säger att plåten ska manglas genom dom här profilhjulen:
Helt plötsligt kan jag också forma plåt.
12.000 kr är ju ingenting om man räknar med att jag kan använda dom 40 år till
Jag har fortfarande kvar verktyg som jag köpte när jag var 16 år, så vem vet...
ha det gott
Under hösten har jag investerat i en krymp och sträck från verktygsboden.
Mycket trevlig att använda.
Ett exempel på användningsområde:
Alla som försökt kröka en 90 graders plåtprofil vet vad jag menar.
Jag fick nyss hem en sick och fals-maskin från samma verktygsbod.
Med den kan man falsa en plåtkant, men framförallt kan man göra sickar? i plåten. enkelt som bara den, och ser proffsigt. Ni hajar funktion om jag säger att plåten ska manglas genom dom här profilhjulen:
Helt plötsligt kan jag också forma plåt.
12.000 kr är ju ingenting om man räknar med att jag kan använda dom 40 år till
Jag har fortfarande kvar verktyg som jag köpte när jag var 16 år, så vem vet...
ha det gott
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Man kan ju liksom inte forma plåten längre in än vad det går att trä in den i maskinen..
Skulle vara kul med lite plåtleksaker
Tyvärr lite ont om pengar nu, har väl köpt för dyr mat eller något..
Skulle vara kul med lite plåtleksaker
Tyvärr lite ont om pengar nu, har väl köpt för dyr mat eller något..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
J.Björk kanske gav dig svaret, för det är en riktig iakttagelse att man bör vara två om det är en stor plåt.subw000fer skrev:Fränt bygge och stiligt rostlagat
trevliga maskiner med men varför det långa avståndet mellan profilhjulen och veven på den senare? det gör ju att man nästan behöver va två för att använda den?
Anledningen är att man ska kunna göra sickar långt in på en golvplåt tillexempel. Med den här kan plåten vara 1100mm och jag når ändå in till mitten.
J.Björk tror jag inte lägger mycket pengar på mat, däremot sportdryck från Norrlands guld och kapskivor, eller ljuger bilderna kanske?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
karossen tennspacklad
Rostlagningen är 99 % klar och jag har tennspacklat alla skarvar.
.
än en gång har jag konstaterat att det är värt arbetet att rikta plåten noga innan man försöker spackla upp något.
.
än en gång har jag konstaterat att det är värt arbetet att rikta plåten noga innan man försöker spackla upp något.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
ahh! såg inte att man kunde trä plåten förbi klacken man skruvar ner men det är ju klart, man har ju inte så mycket nytta av att "göra sickar" längs kanterna bara Tack för förklaringen förresten =)Mattias Jonsson skrev:J.Björk kanske gav dig svaret, för det är en riktig iakttagelse att man bör vara två om det är en stor plåt.subw000fer skrev:Fränt bygge och stiligt rostlagat
trevliga maskiner med men varför det långa avståndet mellan profilhjulen och veven på den senare? det gör ju att man nästan behöver va två för att använda den?
Anledningen är att man ska kunna göra sickar långt in på en golvplåt tillexempel. Med den här kan plåten vara 1100mm och jag når ändå in till mitten.
Gött att ha all rost avklarad!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Jag har börjat fundera lite på hur bred bilen ska bli.
Alla Dauphiner som har körts aktivt har breddade fälgar, och då enbart utåt ! Bevisligen håller leder och lager för det, men det är inget alternativ för mig att fylla ut hjulhusen med såna metoder.
Bilens original spårvidd är 122 cm.
Audins original är 150 cm.
Ska jag göra bilen så bred eller ska jag korta drivaxlar och dra ihop motorbalken ???
Jag ställde ut mina audihjul på rätt position, så man ser vart det hamnar.
Bakskärmarna måste breddas 11cm för att rymma hjulen.
Kommer det se för bredbent ut, tror ni ?
Alla Dauphiner som har körts aktivt har breddade fälgar, och då enbart utåt ! Bevisligen håller leder och lager för det, men det är inget alternativ för mig att fylla ut hjulhusen med såna metoder.
Bilens original spårvidd är 122 cm.
Audins original är 150 cm.
Ska jag göra bilen så bred eller ska jag korta drivaxlar och dra ihop motorbalken ???
Jag ställde ut mina audihjul på rätt position, så man ser vart det hamnar.
Bakskärmarna måste breddas 11cm för att rymma hjulen.
Kommer det se för bredbent ut, tror ni ?
Senast redigerad av Mattias Jonsson den sön nov 21, 2010 9:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Lite fler bilder. Jag ska så klart bredda spårvidden fram också. Jag har en plan för hur jag kan bredda hela karossidan på ett smakfullt sätt
[/img]
.
Så vad tror ni, kommer det se hemgjort ut
Bilen är ju väldigt smal från början så det kanske blir "lagom" så här
[/img]
.
Så vad tror ni, kommer det se hemgjort ut
Bilen är ju väldigt smal från början så det kanske blir "lagom" så här
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt: