Sida 39 av 40

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: tis dec 22, 2015 11:37 am
av blackadder
Du har renare i ditt garage än jag har i mitt vardagsrum.... Måste vara kul att få använda garaget eter allt arbete.

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: tis dec 22, 2015 10:05 pm
av Mattias Jonsson
Haha, vi får nog hoppas att du har det lite renare i vardagsrummet, men faktum är att jag storstädade garaget häromdagen. Lite julfint om du så vill. Det är en fröjd att få bygga bil nu, ljust och fint med gott om utrymme.

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: tis dec 29, 2015 11:20 pm
av Mattias Jonsson
Ikväll har jag fått upp doffen på lyften en stund.

Bild

jag har funderat länge på hur det ska bli med längsgående ledningar för kylvätska, bränsle, broms och kanske vacuum. Så här beslutade jag till sist att göra:

Bild

Två av passagerna ska användas till kylvätska tur och retur till kylaren/värmepaketetet.
i den tredje har jag tänkt att bränsle , broms och ev. vacuum ska samsas. Ellledningarna ska jag försöka hålla ovan golv.
Imorgon ska burrör svetsas i hålen i balkarna, fler bilder kommer då.

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: ons dec 30, 2015 9:51 pm
av Mattias Jonsson
Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: ons dec 30, 2015 10:29 pm
av Emil Sundquist
Ser ju kalas ut som vanligt [THUMBS UP SIGN]

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: tor dec 31, 2015 12:29 pm
av Tommy Luhr
Blir kanon det där :)

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: fre jan 01, 2016 11:33 pm
av Mattias Jonsson
Tackar tackar. Jag gör mitt bästa i alla fall. har modifierat främre motorfäste, det är väl egentligen ett momentstöd.

Bild

Bild

Bild

Gott nytt år önskar jag alla läsare.

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: sön jan 03, 2016 5:47 pm
av Johan_P
Tack det samma och god fortsättning.

Säkerhetsbälten

Postat: sön jan 03, 2016 11:47 pm
av Mattias Jonsson
Jag har funderat mycket på hur jag ska göra med säkerhetsbälten. Bilen är 1962 så det finns inget bälteskrav. Självklart ska jag ändå ha bälten och SFRO-mannen förordade 3punkts rullbälten. Problemet är att få dessa att löpa fint över axeln och att därmed hitta en bra länkpunkt snett bakom stolen. B-stolpen sitter snett framför föraren på min bil.

Bild

Här en Porsche som har både 6-punktsbälte och 3 punkts rullbälte.

Bild

Spontant vill jag montera 4-punktsbälten direkt och slippa labba med rullbälten. Om jag förstått det senaste rätt så ska 4-punktbälte användas om det finns monterat i en bil utan bältestvång.

Kloka synpunkter tas tacksamt emot.

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: mån jan 04, 2016 12:00 am
av pimpmyfarad
Går ju sätta bältet i huvudbågen.

Jag har, eller hade, både 3 och 6 punkt i min Escort.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: mån jan 04, 2016 11:42 am
av Mattias Jonsson
OK. Tack Nicklas

Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: mån jan 04, 2016 3:04 pm
av pimpmyfarad
Fan, va i garaget förut. Tänkte tagit en bild på hur det ser ut på min bil, men jag glömde bort det..
Sen kanske jag ska kommentera bygget också!
Ser riktigt bra ut, blev impad av "genomföringarna" i balkarna :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: mån jan 04, 2016 11:18 pm
av Mattias Jonsson
Tack Nicklas, ingen brådska men jag tar gärna emot bilder när du kommer ihåg det.
Jag har börjat med torkarmotorn litegrann. Området vid instrumentpanelen kommer vara fullt av bråte, plus att jag vill ha ett tvärstag för buren där. Har börjat para ihop doffens torkararrangemang med Passatens torkarmotor i alla fall.

Bild

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: fre jan 08, 2016 11:56 pm
av Mattias Jonsson
Bild

Fäste för torkarmotor fastpunktat.

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: sön jan 10, 2016 5:15 pm
av therealpinto
För gatreggning funkar det bra att fästa trepunktsbältet i bågen. Fasta fyrpunktsbälten på gata blir fort ganska jobbigt, så jag rekommenderar starkt rullbälte i gatbil.

Vill man inte fästa i bågen kan man leta efter den typ av "pendel" som en del coupémodeller har för att ordna en övre fästpunkt i taket istället, ibland funkar det också.

Gustaf