Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av Toni »

I det fyrkantiga hålet ska ju kroken till julstjärnan sitta... eller? :hihi:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av Heggen »

larsat skrev:Ser väldigt avancerat ut, hade säkert tagit 10år om man skulle ge sig på något sådant där själv.
Saknas det en liten kakelbit längst upp i runda fönstret? :)
Själv föredrar jag att bygga med enkla lösningar, du verkar mer tvärtom, krångla till det lite extra bara för att. Runda fönster bl.a.
Hur som helst blir det ju kanon!
Där kakelbiten saknas skall det placeras 1st LED på 1.2watt.
Estetiskt sett hade det inte blivit bra med ett kantigt fönster.
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av Heggen »

Toni skrev:I det fyrkantiga hålet ska ju kroken till julstjärnan sitta... eller? :hihi:
Skall framföra detta till damen. :hihi:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av larsat »

Klart det blir BRA med ett kantigt fönster!!! Eller inget fönster alls! :)
En enkel men snygg lösning annars tycker jag är när man vrider ett kvadratiskt fönster med hörnen upp/ner och åt sidorna, det blir mkt billigare än att köpa ett runt fönster, men ändå ganska ovanligt jämfört med vanliga fönster.
Men är ju sådana där lösningar som du gör som gör att folk drar sig för att bygga det eftersom det är dyrt, krångligt och svårt och gör huset unikt och speciellt o väcker folks avund. Fränt med inbyggd lampa i fönstret!
Smaken är som baken o klart du ska ha runt om du tycker det är snyggast, jag tycker också det är snyggt! Men du kan säkert också förstå resonemanget med att det finns en gräns för hur snyggt något är i jämförelse med vad det kostar?
Oavsett om ett nytt hus kostar 2 eller 3 miljoner tycker jag det är för mkt pengar.

Har inte snålat så värst på mitt garage tycker jag, men det har heller inte kostat överdrivet mkt då jag gjort det mesta själv.
Har en idé om att någon gång gå igenom gamla kvitton o fastställa ungefär vad jag lagt ut på material, det är mer pengar än man tror, men det som är betalt kontant är ju iaf betalt.
Det är runt 130kvm nu och hade lika gärna kunnat varit 180kvm med 2 fulla våningar (eller 1,5 plan) om man byggt lite högre väggar utan att göra någon direkt skillnad på priset.
Hade jag byggt fler rum, varav ett badrum/toa o ett kök samt lagt klickgolv istället för att ha målad platta hade det ju varit helt ok att bo i jämfört med att köpa ett hus från 50 talet och ändå till ett rimligt pris.
Utvändigt hade det sett helt ok ut, med lite fler fönster bara och de kostar inte mkt.

Mina grannar köpte nyligen sitt hus för strax under 800k, tror det var 780k, sedan har de lagt ut MÄNGDER med pengar på det, jag vet inte hur mkt de lånat, mer än vad jag hört fåglar viska, men är relativt säker på att det är minst 1,5 miljon, kanske 2-2,5 (vet bara att det är mkt).
Det är ju fortfarande ett hus från 50-talet, ägaren har byggfirma och bör således ändå kunna göra saker billigt.
Det känns som de bör kunnat byggt ett nytt hus för "ungefär" samma pengar. Dock är fortfarande 3 miljoner för mkt pengar för ett hus i mina ögon, det blir HÖG månadskostnad sedan och då har man inte råd med mkt mer, om man ska räkna med att åtminstone ena ägaren om man är två, kommer bli utan jobb, eller att man går skilda vägar. Det verkar då rimligt att någon vill bo kvar i huset.
Folk är inte gifta i 50år längre, och de flesta sitter inte säkert på sina jobb.

T.ex. köper någon ett torp från 1800-talet med vedeldad spis i köket o spånskivor på väggarna målade bruna och gröna sen 70-talet är det ingen som tycker det är konstigt, utan det är mysigt, retro osv.
Däremot hur många bygger nya hus med rollade bruna eller gröna spånskivor på väggarna?
Finns väll inget som hindrar detta och billigt lär det bli o gå fort istället för att tapetsera, sätta lister osv?
Man kan fortfarande "bo" där utan problem, och i storstadsområden där priserna är höga verkar man snart få betala mer för ett begagnat hus än ett nytt vilket känns märkligt.
Varför inte bygga ett nytt hus i begagnad stil, med begagnade men fungerande delar, som inte är perfekt nyskick, det lär garanterat bli bättre än att köpa ett begagnat hus och förmodligen även billigare.
Kände en kille innan jag flyttade som byggde ett garage med begagnade portar, fönster, takstolar, limträbalk m.m. och han gjorde allt jobb själv, det kostade nästan ingenting men då hade han bra kontakter och samlade på sig delar.

Nej jag funderar på att bygga ett litet billigt hus med bra planlösning så småningom, med vitlaserad råspont på väggar o tak t.ex. Det blir billigt och snyggt.
Kakla har jag aldrig testat på, och det ska inte vara överdrivet svårt vad jag hört, men sen finns det väll regler för badrum osv, man ska väll egentligen ha något slags våtrumsintyg för att husförsäkringar ska gälla och då måste väll jobbet göras av hantverkare?
I ett äldre hus är ju detta inte så noga med dock, om försäkringen inte gäller, förutsatt att man inte kan få så stora skador beroende på hur badrummet ligger.

Kök däremot är ju inte så avancerat att bygga det har jag redan gjort lite både i min friggebod och i min bostadsrätt förutom rördragningar för vatten m.m.
Den hjälp jag köpt in till garaget är grävning, gjutning av plattan och plåttaksläggningen och det kunde jag ändå inte gjort helt själv men det mesta funkar ju.
Kan vara skönt betala för att få ett badrum färdigt snabbt och sedan koncentrera sig på annat också.

Om du lagt ut 3 miljoner på ditt hus o garage utan arbete så lär det vara värt iaf 4 miljoner förutsatt att det ligger i ett område där folk vill bo. Ser man det på det sättet så kan du säkert få det sålt och då får du ju iaf en kompensation för utfört arbete.
Det är verkligen en bedrift att du bygger kåk o jobbar heltid samtidigt, inte många som klarar det!
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av Gustav »

Larsat, egentligen skulle jag vilja ta bort hela ditt inlägg utom just sista raden.
Läs igenom det en gång till och fråga dig själv vad det tillför tråden.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av larsat »

Gustav om du vill det, varför gör du det inte?
Det är väll ganska uppenbart vad:
- Uppfattningar om vad som är estetiskt eller inte.
- Kostnad för bostadshus.
- Tankar kring möjlighet att behålla ett hus man byggt själv ifall man blir arbetslös.
- Hysteri kring slit och släng gällande det mesta när allt ska vara nytt.
- Månadskostnad för färdigställt bostadshus.
- Pris på begagnade hus i jämförelse med nya hus.
- Tankar om egenkonstruerat nyhusbygge.
- Regler kring våtrum gällande försäkring och eget arbete.
- Värde på hus i förhållande till geografisk placering.
..har att göra med en tråd för nyhusbygge/garagebygge?
Heggen bidrar med byggbilder och jag ifrågasätter och försöker skapa diskussion, detta är väll ett forum?
Det gör jag inte för att ta upp hans uppenbart dyrbara tid, utan för att försöka förstå hur han och andra tänker.
Det kan tänkas att fler har erfarenhet och åsikter?
Eller så slutar alla skriva, så kan TS här och i andra trådar ladda upp bilder från mobilen och få svar med inlägg som: "coolt", "blir skitbra" osv. Då blir väll forumet fulländat?
Mitt inlägg ovan bidrar antagligen ingenting direkt till Heggens bygge, om det är det du syftar på?
Men han verkar inte ha några direkta problem heller med hur han vill bygga?
Det innebär alltså att om någon skriver frågor och undrar i mina trådar, ska jag skita i att besvara eftersom de då inte TILLFÖR något?
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av Heggen »

larsat skrev: Kakla har jag aldrig testat på, och det ska inte vara överdrivet svårt vad jag hört, men sen finns det väll regler för badrum osv, man ska väll egentligen ha något slags våtrumsintyg för att husförsäkringar ska gälla och då måste väll jobbet göras av hantverkare?
I ett äldre hus är ju detta inte så noga med dock, om försäkringen inte gäller, förutsatt att man inte kan få så stora skador beroende på hur badrummet ligger.

Kök däremot är ju inte så avancerat att bygga det har jag redan gjort lite både i min friggebod och i min bostadsrätt förutom rördragningar för vatten m.m.
Den hjälp jag köpt in till garaget är grävning, gjutning av plattan och plåttaksläggningen och det kunde jag ändå inte gjort helt själv men det mesta funkar ju.
Kan vara skönt betala för att få ett badrum färdigt snabbt och sedan koncentrera sig på annat också.

Om du lagt ut 3 miljoner på ditt hus o garage utan arbete så lär det vara värt iaf 4 miljoner förutsatt att det ligger i ett område där folk vill bo. Ser man det på det sättet så kan du säkert få det sålt och då får du ju iaf en kompensation för utfört arbete.
Det är verkligen en bedrift att du bygger kåk o jobbar heltid samtidigt, inte många som klarar det!
Helt korrekt våtrumsintyg måste man ha. Gäller även för renovering av äldre hus där badrum byggs om.
Däremot kan man undra hur de tänker det hära med std gips vs fermacell fibergipsskiva. Har man väl fått in fukt i väggen så
skall det då vara bättre med en fermacell skiva istället för gips???. Du måste ju riva skiten oavsett gipsskive kvalité.
Skillnaden är att försäkringsbolaget ersätter ej där vanlig gips använts. Som sagt idag måste man vara fullsketen med licenser för att
få bygga överhuvudtaget. Finns licens för att få silicona ett badrum...

Hade jag inte haft den hjälp och kontakter inom byggsektorn så hade jag aldrig gett mig på ett sånt här projekt.
Det hade nog blivit ett nyckelfärdigt hus.

Men sen tycker jag om utmaningar, kanske därför man inte gör det så lätt för sig :hihi:

Appropå huspriser i 08 området. Helt insane! Kanske finns någon här som argumenterar för huspriserna i Stockholmsområdet?
Finns ju iofs fler områden i vårt avlånga land som huspriserna är utom sans och verklighet.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av larsat »

Farsan byggde om sitt badrum i sommarstugan nyligen, han fick inget våtrumsintyg, därmed gäller alltså inte försäkring vid ev. vattenskada antar jag? Det blir helt enkelt så att man får göra om och bekosta själv, försäkringsbolaget står inte för någonting?
Det är våtrumsmatta där och inget kakel, men det ser hyfsat seriöst gjort ut och är bara hoppas att det inte blir något strul på många år, sedan kanske man vill göra om det igen för det blir slitet med tiden.

På ett nybyggt hus antar jag att våtrumsintyg ska visas innan huset blir godkänt och då kan man helt enkelt inte göra det "själv" utan någon måste ta på sig ansvaret, det är ju en fördel med att köpa ett begagnat hus, har man t.ex. dusch i källaren med kakel direkt på betongväggar är det ju bara att kakla om själv, det kan inte hända så mkt om det ens blir någon skada och skulle det bli något strul kan man ju alltid göra om det.

Kontakter är fint att ha, du skriver att du inte skulle gett dig på att bygga hus utan, men förutom badrummet (låt säga att man lejer bort det arbetet och får det färdigt), samt el och vvs, något mer man behöver ha intyg på?

Var någonstans är det du bygger, nära Stockholm? Isåfall är ju 3 mille inte så farligt då en kompis som jag nog skrev tidigare, köpte nyckelfärdigt hus utanför Västervik, och totalt inkl tomt (som i princip bara kostade avstyckning) blev det ändå över 3 mille.
Dom var tvungna fylla upp tomten så den blev jämn, ansluta ny väg (det kostade nog en hel del tror jag), men själva huset är inte överdrivet lyxigt.
Det är hyffsat stort 174kvm, men med två badrum med våtrumsmatta inget kakel, bergvärme o samma innertak överallt en panel som var färgrinningar på från fabrik (hade jag ej accepterat), klickgolv överallt, tror det är golvvärme i vissa rum, kamin, inget garage än så länge.

Dock ränta på 3 mille 10k/mån = dyrt för att bo även om man är två 5000/var.
Jag betalar strax över 2k/mån nu för en liten 1a inkl värme, el, bredband och parkering.
Min förra lägenhet betalade jag först 1000kr sedan 1100kr/mån för inkl värme, el :) då var det visserligen dusch i källaren.
Planerar att ta en hyresrätt 1a snart, det kommer kosta mig 1886kr/mån plus el typ 300/mån sen om jag ska jobba kvar måste jag pendla för 2000kr soppa/mån också.
Allt beror ju på var man bor och hur långt man måste pendla osv, men min ekonomi skulle aldrig tillåta 5000/mån enbart för ränta på boende, sen är det ju inga problem OM man har ekonomi för det självklart..
mactun
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jan 21, 2011 9:31 pm

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av mactun »

jag behövde ingen våtrumsbehörighet för att försäkring skulle gälla. Inte hos if iaf enda var att de ville att jag skulle dokumentera materialet jag använde o följde branschreglerna. Nu var det lite olika bud med gipsen i våtrumszon 1 men jag har vanlig gips o våtrumsmatta.
Gillar ditt hus, verkar väldigt genomtänkt o seriöst byggt :thumbright: Sorry om jag hänger på ot
Senast redigerad av mactun den fre nov 23, 2012 11:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av Filaren »

Blir kanon det här :thumbright:
När ska allt vara klart?
Kul att göra det mesta själv, men jobbigt :wink:
Garage och renovering färdigt år 2...
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av Pimpolainen »

det blir sjukt fint heggen!

min farsa har fått adressen till forumet här på sävar, och han är inne ofta och kikar i denna tråd, och han är lika imponerad som jag är!
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av crillevolvo »

angående våtrum så gör alla bolag olika hela tiden mitt hus har förnärvarande ett oförsäkrat badrum för det är enligt länsförsäkringar för gammalt så skulle det bli vattenskada så täcker försäkringen inte själva badrummet men skador på övriga delar typ rummet under.


eftersom jag själv vägrar befatta mig med hamare å sånt så kommer jag aldrig å renovera själv eller bygga nytt utan får spara tills man har råd med hantverkare.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av The »

larsat skrev: Själv föredrar jag att bygga med enkla lösningar, du verkar mer tvärtom, krångla till det lite extra bara för att. Runda fönster bl.a.
Kallas väl hantverksskicklighet...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av Heggen »

larsat skrev:Var någonstans är det du bygger, nära Stockholm?
Mer söderut. I de halländska skogarna.
mactun skrev:jag behövde ingen våtrumsbehörighet för att försäkring skulle gälla
Ja det verkar som det är olika bud gällande våtrum.

Bygger man bara med förnuft så går det hur bra som helst. Det är oftast detta med tätmebran som kostar när man bygger badrum, eftersom det tar tid att få till.
Filaren skrev:När ska allt vara klart?
Jag har inget färdigdatum, det blir när det blir. Det skall vara roligt att bygga också. :wink: Gillar inte att stressa. Fast ibland råkar man komma in i olika stressmodes.
Pimpolainen skrev:min farsa har fått adressen till forumet här på sävar, och han är inne ofta och kikar i denna tråd, och han är lika imponerad som jag är!
Roligt att du bjuder in din far för läsning här på Sävar :thumbright: :wink:
crillevolvo skrev:angående våtrum så gör alla bolag olika hela tiden
Verkar som det är så ja. Bolagen har olika krav på byggnation.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av larsat »

Mer söderut. I de halländska skogarna.
Ok, då får man väll räkna det till Göteborgstrakten, hur långt har du dit? Jobbar du i Gbg?
Jag har inget färdigdatum, det blir när det blir. Det skall vara roligt att bygga också. Gillar inte att stressa. Fast ibland råkar man komma in i olika stressmodes.
För bygglov gäller väll fortf. start inom 2 år, färdigställande inom 5 år? Hur länge har du byggt?
Själv har jag hållit på i 4år med min verkstad nu till vår/sommaren, och det är i stort sett färdigt om man jämför med slutbes på ett hus, jag behöver dock inte göra någon sådan och har därmed ingen tidspress.
Helt klart blir det nog inte på länge om man ska räkna med alla planer man har. Har ägt fastigheten snart 5år.
Även jag jobbar oftast mer än heltid och knappt haft någon semester på dessa år.

Hur stor är din verkstad, mått och area?
Skriv svar