Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 18, 2018 8:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: sön sep 30, 2018 8:39 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 98
Hej, jag tänkte jag skulle dokumentera lite om det jag pysslar med när ledig tid finns. Ramen är en Gsx-r 750 ifrån 1990, motorn kommer ifrån en Suzuki bandit 1200.

Styrsystemet är Maxxecu sport

Bild på utgångsobjektet
Bild

Motorn inväntar toppen
Bild

Toppen med större ventiler
Bild

Håller på och installerar nya vassare kamaxlar
Bild


Coil on plug tändspolar installerade
Bild

Motorn har hittat in i ramen och spjälhus ifrån en modenare suzuki är installerad
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: sön sep 30, 2018 10:35 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Inlägg: 95
Ort: Linköping/Vadstena
Snyggt, jag blev lite distraherad på första bilden.
Vad använder du för spjällhus på motorn och vad har du för vevaxeltrigger?

//Hasse.

_________________
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: mån okt 01, 2018 7:44 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 833
Ort: Nordmaling
Trevligt bygge!
Har alltid varit lite svag för typ GSX1100 efter att ha haft ett par fina maskiner i början av 1980-talet. :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: mån okt 01, 2018 8:29 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
Fräna motorer, alltid svag för varven man når där. Hjälpte för nåt år sen till med tuning på en GSX-R "1000" med lite Hayabusa-delar för hållbarheten och blandade delar från olika årtal, lite värre kamaxlar och annat godis, sen en EFR-turbo på det så klart.
Det svåraste kan vara triggern med så lätt svängmassa på startmotorvarv.. Med 24-2 som kom på senare EFI-motorerna är roligare när man vill komma överens med ett styrsystem än 24-1 på de tidiga. Riktigt svårt att se "-1" för ögat, ännu svårare för styrsystemet.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: mån okt 01, 2018 6:13 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 98
Hasse Bus skrev:
Snyggt, jag blev lite distraherad på första bilden.
Vad använder du för spjällhus på motorn och vad har du för vevaxeltrigger?

//Hasse.


Spjällhuset kommer ifrån en gsx-r 1000. Fick förlänga bryggan något mellan cylinder 2 och 3 samt byta insugningsgummin till en större variant.
Har även svetsat på ordentliga anslutningar som tål med mycket laddtryck =)
550cc Ev14 Bosch spridare sitter numera monterade i spjällhuset.


Vevaxeltriggern blev en digital Carlo Gavazzi givare ihop med original tändhjul.
Maxxecu har stöd för denna kombinationen: http://www.maxxecu.com/webhelp/trigger_system-suzuki_gsx_digital_sensor.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: mån okt 01, 2018 6:15 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 98
Performance_seeker skrev:
Trevligt bygge!
Har alltid varit lite svag för typ GSX1100 efter att ha haft ett par fina maskiner i början av 1980-talet. :hihi:


Tack, det har alltid varit en dröm att få bygga något häftigt av denna härliga motor. Det är något speciellt med oljekylda motorer :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: mån okt 01, 2018 6:34 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 98
Hej Mattias, tack för hjälpen angående fire order på maxxecu :D
Triggern på veven har bara 4 tänder, men jag har ett 36-1 hjul liggande också. Men jag vill först testa med 4 tänder på veven och en givare på kamaxeln.

Bild



Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: lör okt 06, 2018 7:40 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20579
Ort: Tomterna/sävar
kul med ett hoj projekt här också!

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: lör okt 06, 2018 9:28 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 98
Kul att du gillar det Jens!

Jag har kommit en bit på väg.

MaxxEcu boxen
Bild

Placeringen blir lite speciell när man inte har någon plats kvar. Skall 3D printa ett lock över batteriet och Maxxecu sen.
Bild


Det var inte lätt att hitta ett lös kontaktstycke till TPS givaren, det såg länge ut som om jag behövde köpa en hel begagand kabelstam.
Men lite random dök jag på en affär i Tyskland som hade rätt kontaktstycke.
Bild


Har klätt kablarna i värmeskyddsstrumpa, hoppas det håller i längden.
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: mån okt 15, 2018 8:03 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 98
Bränslesystemet är under uppbyggnad. Har valt att köra ett variabelt system för att hålla ljudet nere och spara värdefulla ampere.

Snabbkopplingar till tanken
Bild

Ptfe slangar blev det till bygget
Bild

Pumpen
Bild

Regulatorn som pratar med pumpen
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: tis okt 16, 2018 7:40 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 833
Ort: Nordmaling
Variabelt system...menar du att du varvtalsstyr pumpen?

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: tis okt 16, 2018 6:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 98
Ja men precis, det är flödet som är variabelt.
Det sitter en flödesgivare i returporten på regulatorn, när det är för mycket flöde tillbaka till tanken så minskar pumpen flöde för att inte pumpa runt massa bränsle som går tillbaka till tank.

Du kan läsa mer om funktionen här:
http://fuelab.com/products/regulators/e ... egulators/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kwirk och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010