Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 25, 2018 10:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör dec 22, 2012 12:10 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2012 5:34 pm
Inlägg: 22
Ort: Sälen
ja vad händer i garaget egentligen? tanken är att två 190-er och 6 motorer ska bli till en bil med turbo :D

bilarna ifråga är en 190 2,3 (m102) och en 2,6 (m103). har 3 st m104 3,0 24v i garaget och en av dom ska ner i en 190. siktar på runt 500 hästar.

så såg bilen ut när jag köpte den.
Bild

och så ser bilen ut idag.
Bild

mitt snygga motorstativ.
Bild

så ser de ut i garaget.
Bild

klantiga jag råkade förstöra det bästa blocket, får se hur jag löser de problemet.
Bild

möjligheten att jag är ganska dålig på att uppdatera forum finns. men kom gärna med tips,tankar och ideer för min kunskap inom just turbo sträcker sig i praktiken egentligen inte längre än till Volvos b21et :headbang: Men har man tagit fan i båten får man också ro honom iland, hoppas min envishet räcker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 22, 2012 8:51 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9059
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
stödpinne för skenan till kamkedjan?
Kolla om det går att borra djupare, sen en längre pinne.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:03 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2012 5:34 pm
Inlägg: 22
Ort: Sälen
japp det är stödpinnen för skenan till kamkedjan, jag har fortfarande inte fixat det. det går att borra djupare, men bara 1-2mm sedan blir det för dåligt med gods kvar tycker jag. ska borra någon mm och ta en längre pinne som får sticka in ett par mm i kamkedjekåpan också,synd att den kåpan är av alu. får se om jag provar bränna fast pinnen i blocket med svetsen.

har enormt dåligt med tid nu :( det ska jobbas, åka skoter, pyssla om fruntimmer och skruvas med andra fordon.
att bli klar till sommaren kommer inte att ske :(
jag har iallafall kört kolvarna i svarven och fått hem nya vevstakslager :)
svarvade ner kolvarna 1-mm och lämnade 1-cm kant kvar längs ut.

kolv original
Bild

kolv i svarven
Bild

kolv i genomskärning svarvad 1,45mm
Bild

kolv som ska i bilen, svarvad 1-mm
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9059
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kanske löda dit pinnen?
flytta hålet i skenan och borra nytt i blocket?

Finns lite olika vägar att gå.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2013 9:45 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2012 5:34 pm
Inlägg: 22
Ort: Sälen
ja, jag ser inte det där som ett världs problem, bara jag får tid att kika på det riktigt. är ju ingen jätte påfrestning på den pinnen. är bra att du kommer med ideer, tack det hjälper mig :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 26, 2013 2:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Inlägg: 317
Ort: Sävar
Hade vart kul å se om det skiljer något mellan topparna (insugskanalerna) på de olika motorerna. Bilder :hey:
Skiljer det något i diameter på ventilskaftena mellan de olika topparna?

Ska bli kul å se hur det ter sig :thumbright:

Vh Erik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 26, 2013 5:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9059
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
De äldre topplocken har väl ovala insugskanaler?
De lite nyare som har plastinsug har runda.
Ganska fina topplock faktiskt.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 27, 2013 12:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Inlägg: 263
Ort: Helsingborg
Gillar mercedes 104:an klart outforskad motor.
Att inte fler har fått upp ögonen för dessa maskiner tidigare när det trimmas bmw toyota nissamotorer etc över hela världen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 27, 2013 10:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9059
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
en setup h-profilare i E/C36 amg motorn så är det juh klart.. :)
Sitter juh vassare insugskam i dem, samt fina smidda kolvar.
Lite dyrare i inköp givetvis än en std E320 motor exempelvis.
men det har man juh igen på kolvarna och kammen.

man plockar nog lätt lika mycket ur en sån som ur en 'std' supramotor,

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 27, 2013 11:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Jag kan inget om vad merca motorerna heter, men en kompis körde förut turbokonverterad 3,6L amg 6:a.
Han köpte dem på skroten för några 1000 lappar, bara skruvade på grejerna och laddade på.

Tror han tog ut ca 700hk. Då gick det väl en sesång hård körning ung. innan en stake gick av.
Körde väl ett par sådana 3,6:or och en liknande motor fast 3,2L.

Jag tror han körde av en stake i allihop, iaf. i 2 motorer.
De verkade inte bli krokiga eller något, de bara small rakt av.
Det mesta blev skrot iaf. man kunde se vevaxel etc. från sidan..

Så andra stakar kan nog vara en bra idé.
Det verkar helt klart vara det som ger sig först.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 11, 2013 12:57 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2012 5:34 pm
Inlägg: 22
Ort: Sälen
Det var längesedan det hände något här så det är väl dax för mig att göra en uppdatering :thumbright:
många trtror säkert att det här projektet är helt begravt, det är det inte men nästan. det har som bara fått en annan vändning, 10 april 2013 blev jag nämligen ägare till en mercedes 190 som många här säkert känner igen.
börjar med lite bilder och så på det gamla så går vi över på det nya längre ner.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite bilder på topp, kanaler och ventiler för den som är intresserad. det här är från mina gamla m104 och dom har nu blivit hopplockade och insmorda och kommer framöver få stå i garaget och agera reservdelar till det nya som ska vidareutvecklas.

Bild

köpte den här pärlan av David Kallentoft i april 2013, bilen är byggd av Johan Kumpula. stor eloge till er som har byggt och tagit hand om denna välbyggda skönhet :thumbright:

Bild

nyinköpt och på väg upp till sälen där den nu rullar.

Bild

när jag köpte den så hade växellådan rasat och jag hade en ny getrag 717.404 i garaget. växellåds byte i mörkret på gång.

Bild

Motorn

Bild


Bild

Båda bakhjulslagrerna var slut så dom har jag bytt.

Bild

Bild

gjort lite snabb tester för att hitta E85 och inte E75. fanns bara en mack i byn som hade E85 och det var statoil.

Bild

lite små skruva efter vägen en kväll

Bild

Har lite problem med oljeläckage på växellådan just nu :(

Bild

Det blå ni ser är olja och det kommer ifrån den vita "ventilen" som ni ser högst upp på lådan. har inte för mycket olja i och inga missljud eller dylikt. är bara under hård belastning som den börjar läcka, kan det vara så jävligt att oljan nästan kokar så den trycker ut den ur ventilen?

Bild

Här är en bild på gamla lådan, på den så var den vita ventilen sönder och på den nya så är den hel. varför vill den trycka ur sig oljan där?

Bild

tankmätaren fungerar inte så jag skruvade bort den för att se vad som var fel. det verkar som om den inte tål sprit, kretskortet är som täckt av ett skyddande silikon som har blivit upplöst av spriten :( blir till att beställa nya filter och försöka få tag på en ny armatur som tål sprit och som passar i tanken.

Detta är typ det som har hänt med bilen och som det ser ut nu. i övrigt så blir det inte mycket skruva p.g.a tidsbrist.
har mestadels bara kört, servat och lärt mig mer om bilen nu i sommar och sen blir det förhoppningsvis till att uppdatera den så som jag vill ha den under vintern. har till exempel en tilton koppling liggandes i garaget och lite annat jox som kanske ska få åka i tills nästa sommar :) jag ska försöka att uppdatera den här tråden lite oftare framöver så får ni ser hur 190:in har det nu för tiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 11, 2013 3:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Inlägg: 1885
Ort: piteå/umeå
kul med turbo merca, ser man ju inte för ofta. :thumbright:

_________________
tel 0707149931


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 11, 2013 4:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Inlägg: 631
Ort: Linköping
Trevligt att hitta kalvens gamla pärla här
Va lite synd att han rasa lådan, men sånt händer när man har skapligt med mos i maskin! :) snäll som man är så kör man den på trailer till garaget där du hämta den :)

_________________
Erik Johansson.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 11, 2013 5:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2012 5:34 pm
Inlägg: 22
Ort: Sälen
ja riktigt trevligt merca turbo :D

ja jag tror det är lite folk som känner igen den här bilen, du får hälsa honom att den lever, går bra och är sjukt rolig.
Haha nej det är inte knepigt att lådan gick med tanka på vad som händer när man trycker på gasen :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 11, 2013 7:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Inlägg: 648
Ort: Örebro
går det inte att få bort den vita ventilen och sätta på en slang och dra upp till torpeden?:) har gjort så på min bmw zf låda och det funkar kanon:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010